Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av Yamaha Aerox


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg en brukt Yamaha Aerox 04-modell. Er på flyttefot fra sentrum av Trondheim til utkanten, så da er det kjekt med en scooter. ;-)

 

Den gjør 50 km/t beint på flata, så kunne tenkt meg litt mer futt. Sånn at den i hvert fall holder følge med trafikken. I en alder av 27 har jeg ikke hatt scooter før, men kjenner til det med å fjerne plombering og bla bla.

 

Hvor mye er det å hente på å bare fjerne plomberinger?

 

Videre har jeg funnet denne tuning-spesifikasjonen for min scooter-type:

 

Plomberinger i eksospotta og variator. Ta bort ring mellom reimskivene i variatoren og bytt ut eksospotta. Dette gir toppfart på ca 80-90 km/t på speedometeret. Med trimsett går den ca 5-10km/t fortere, akselerasjonen og trekkraft i bakker blir mye bedre. Skal høyere toppfart nås, må andre utvekslingsdrev i navet monteres. Det kan også monteres veiv med lengre slag og tilpasset sylinder slik at man kan få 80ccm slagvolum. Dette settet gir et enorm drag også på medium turtall. Større forgasser (17,5mm-21mm) gir 1-2 hk effektøkning når trimsylinder er montert.

Vil dette funke? Og hvor kjøper jeg ny eksospotte, trimsett, utvekslingsdrev, variator osv.? Prisene på herligheten?

 

Noen som har en A-Å oppskrift på hvilke deler jeg bør skifte for å få ok kraft, og hvor disse bør kjøpes? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trimming er ikke lovelig!

9133008[/snapback]

Var da svært da... Jeg spurte ikke om meningene til folk ang. trimming. ;) Og vet selvsagt at det er ulovlig å bruke på offentlig vei.

 

Om det ikke er lov å diskutere trimming på forumet her, så beklager jeg. Da får moderator slette innlegget. :ph34r:

Lenke til kommentar
sjekk www.speedoptions.no

Evt send en mail til dem, så ordner de oppsett til deg :)

9133067[/snapback]

Hm... de så jo proffe ut ja. ;) Takker for innspillene!

 

Om andre har noe annet på hjerte er det bare å rope ut. :thumbup:

 

(Men dere trenger ikke skrive med store røde bokstaver. Lovlig skrives forresten uten "e" etter "lov". :tease: )

Lenke til kommentar

hvis du ikke vil ha noe ekstremt, ny potte, evnt ta ut plomberingen og ringen på variatoren, ellers kan du jo gå med fult oppsett på sylinder, gasser, veiv, clutch, lager osv.. Men da blir det brått dyrt..

 

Forresten, et spørsmål bare , ser du har 325nm og 202hk i A4-en din, hva er det du har gjort med den? Jeg mener å huske den kommer med 150hk orginalt og - - - - nm ?

Lenke til kommentar
hvis du ikke vil ha noe ekstremt, ny potte, evnt ta ut plomberingen og ringen på variatoren, ellers kan du jo gå med fult oppsett på sylinder, gasser, veiv, clutch, lager osv.. Men da blir det brått dyrt..

 

Forresten, et spørsmål bare , ser du har 325nm og 202hk i A4-en din, hva er det du har gjort med den? Jeg mener å huske den kommer med 150hk orginalt og - - - - nm ?

9134824[/snapback]

Hm.. sendte en henvendelse til ovennevnte firma, så får vi se hva de svarer og hvilken "pakkepris" de kan gi på litt høynede krefter.

 

A4'n min er bare chippet og satt inn åpent sportsluftfilter. Originalt er det 163 hk og 240 Nm såvidt jeg husker. Hjalp bra å chippe den ja, men vurderer videre steg. :)

Lenke til kommentar

9134824[/snapback]

Hm.. sendte en henvendelse til ovennevnte firma, så får vi se hva de svarer og hvilken "pakkepris" de kan gi på litt høynede krefter.

 

A4'n min er bare chippet og satt inn åpent sportsluftfilter. Originalt er det 163 hk og 240 Nm såvidt jeg husker. Hjalp bra å chippe den ja, men vurderer videre steg. :)

9134976[/snapback]

 

Videre? holder den ikke fartsgrensene?

Lenke til kommentar

A4'n min er bare chippet og satt inn åpent sportsluftfilter. Originalt er det 163 hk og 240 Nm såvidt jeg husker. Hjalp bra å chippe den ja, men vurderer videre steg. :)

9134976[/snapback]

Videre? holder den ikke fartsgrensene?

9137112[/snapback]

Hehe, jau. Men mye vil ha mer. Morsommere med en forbikjøring som tar 2 sek istedenfor 4. :p Er man bare ute etter å holde fartsgrensene kan man kjøpe en Hyundai 1.1 liters. :p Men dette ble litt off topic...

Lenke til kommentar

Fått tilbud om følgende fra Speedoptions.no:

 

Airsal sylinder kr 1390

21 ds gasser kr 650

Innsug kr 159

Hebo Variator kr 590

--------------------------

Totalt kr 2789

==========================

 

Får slengt med dyser, stickers og no stæsj gratis.

 

Er dette oppsettet duganes tror dere? Bra pris, eller blir jeg lurt trill rundt her? :p

Lenke til kommentar

Ved å fjerne plombe i potta og variator gjør den 70-80km/t.

 

som sagt da det du har skrevet på toppen : trimsett(kommer ann på hvilket du skal ha det du har der hjelper kanskje lite.) så havner du på 90km/t vel? men som sagt oppover bakker,aks osv hjelper deg mye med trimsett. men vis du skal ha skikkelig fart burde du utvekslingsdrev i navet monteres. lengre veiv? sette på 80cc trimsett. da går den værsting fært :O

 

men det sette du har holder i massevis, blir bare masse skruing vis du skal opp i høyde av trim tro meg...

Endret av hølands_gutt
Lenke til kommentar
Om du er interessert så selger brodern et malossi trimsett til aerox, det er det råeste du får, koster vel ca 15 laken nytt.. Send meg en PM :)

9138549[/snapback]

Såpass.... :whistle: Om det kosta 15k nytt tviler jeg på at han selger det til et par lapper i dag da. Orker ikke bruke mer på trimming, skal ikke mekke meg en motorsykkel her, bare følge trafikken i 60-70-soner. ;)

 

Hvor mange km/t tror dere den vil gjøre med det "kit'et" jeg evt. kjøper fra Speedoptions.no da?

 

Fikk tilbud om å montere lengre veiv etc. også ja, men takka nei. Som nevnt ikke ut etter ekstrem ytelse her. ;)

Lenke til kommentar

Alt kommer jo ann på utvekslinga da, kan man jo tenke seg selv, uten å være hobby mekaniker..

 

Orginal dreving - som den gjør med effektpotte - 80km/t.

 

Med annen dreving - 90 - 100, Airsal er ikke store sakene.

 

Og forresten, om han kjøpte malossi trim for 15 000 kr ble han lurt, for det var fean meg dyrt.

 

Ok :) En kompis har en 97 mod A4, med erstaningsturbo fra Sachs, som antagelig er like stor, chippa den hos TS - Racing , så mener han det ble 385nm og 200 +++ hk..

 

Er vel ca 150hk i den orginalt, og langt ifra så mye nm med chip og Catback eksosanlegg @ Fra katalysator og bakover.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Og forresten, om han kjøpte malossi trim for 15 000 kr ble han lurt, for det var fean meg dyrt.

 

Det er det beste du får til aerox, mesteparten i motoren blir byttet ut, effektanlegg, osv.

Og det ryker ikke etter en sesong

 

Det koster å være kar vet du.

 

 

Om du bare skal ha litt mer juice av scooteren er det nok å fjerne sperringer, du klarer fint å holde trafikken da. Husk å få ut all stålullen i potta..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...