Gå til innhold

kjøpe fra nederland.. Frakt og toll?


Beyma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye blir i tillegg til varene med frakt og toll..? Skal kjøpe noen gensere og cd, Lper fra http://www.midtownshop.nl/

9121836[/snapback]

 

 

CD og LP er det kun 25% mva på, og klær fra EU er unntatt toll. Så da er det bare frakta +25% som kommer i tillegg til prisen fra sjappa.

 

mvh

 

Raimo

9121945[/snapback]

 

Det stemmer ikke!

 

Det er også et gebyr for å foreta selve fortollingen. Gebyret varierer avhengig av hvilken speditør du bruker (posten, DHL etc) og hvor mye verdien av varene er på (skillet går som regel på over eller under NOK 1000,-).

 

Mao gebyr for å betale gebyret (tollen)... Vi bor jo tross alt i Norge(!) :nei:

 

Gebyret er ca NOK 200,- i snitt.

 

http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...rtollingPrivat/

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
Mao gebyr for å betale gebyret (tollen)... Vi bor jo tross alt i Norge(!)  :nei:

 

Gebyret er ca NOK 200,- i snitt.

 

http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...rtollingPrivat/

9131219[/snapback]

Forventer du at bedrifter som Posten, FedEx eller DHL skal gjøre fortollingsjobben gratis? Spedisjonsbedriftene har til sammen hundrevis av heltidsansatte som sitter og fortoller varer kjøpt på postordre, og det er ikke noe å " :nei: " over at de tar seg betalt for jobben på en eller annen måte, enten gjennom høyere fraktpriser for toll-/momspliktige varer eller gjennom et fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar
Mao gebyr for å betale gebyret (tollen)... Vi bor jo tross alt i Norge(!)  :nei:

 

Gebyret er ca NOK 200,- i snitt.

 

http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...rtollingPrivat/

9131219[/snapback]

Forventer du at bedrifter som Posten, FedEx eller DHL skal gjøre fortollingsjobben gratis? Spedisjonsbedriftene har til sammen hundrevis av heltidsansatte som sitter og fortoller varer kjøpt på postordre, og det er ikke noe å " :nei: " over at de tar seg betalt for jobben på en eller annen måte, enten gjennom høyere fraktpriser for toll-/momspliktige varer eller gjennom et fortollingsgebyr.

9161116[/snapback]

 

 

Da har du nok fullstendig misforstått meningen med innlegget mitt. Det sier seg jo selv at private firmaer ikke skal jobbe gratis...?!

 

Det var vel mer et politisk innspill...! F.eks å betale 100,- kr i fortollingsgebyr på en vare som koster 210,- i tillegg til 25% virker ganske meningsløst på meg. Mao grensen burde være vesentlig høyere enn 200,-. Ingen fortolling = ingen gebyr! Regnestykket blir noe annerledes om tollfrigrensen hadde vært f.eks 500,- eller 1000,-, da er 100-200 kr i gebyr litt mere spiselig.

 

Dette ansvaret er selvsagt politikernes, ikke speditørene!

 

Og den norske politikken forbeholder jeg meg retten til å :nei: ganske mye av!

 

En annen diskusjon er hvorvidt fortollingen burde finansieres/delfinansieres av staten, som i mange andre land. Dvs speditøren får pengene sine av staten, isteden for av forbrukeren. (Personlig er jeg ikke enig i dette, det er etter min mening fair at de som bruker tjenesten mye, må betale for det selv)

 

Enda en mulighet er at tollvesenet utfører fortollingen (gebyrfritt) på alle sendinger, slik at speditøren ikke får noe ekstra jobb eller kostnad ifm fortolling.

 

Uansett skal speditøren selvsagt få pengene for jobben de gjør!

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 200-kronersgrensen burde heves, til f.eks 1000 kr.

 

Men resten av forslagene er jeg uenig i. Tross alt er de private firmaene mer effektive til å fortolle enn staten, og konkurransen mellom speditørene er positivt for produktiviteten (og dermed kostnaden for skattebetaler/kunde). Dersom speditører skulle belaste staten direkte med en fastsatt sats for fortollingsjobben ville dette ødelegge konkurransen, og dermed produktivitetsfordelen, i importmarkedet.

 

Det finnes mange gode måter å forenkle fortollingen på, blant annet gjennom å innføre varer som større partier og senere spre sendinger/paller til mange mottakere. Dette forfordeler jo kjøp fra utlandet mot norske nettbutikker, men er på mange måter fordelaktig for norske forbrukere da kjøp fra Norge omfattes av forbrukerkjøpsloven, man får blant annet angrerett og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg er enig i at 200-kronersgrensen burde heves, til f.eks 1000 kr.

 

Men resten av forslagene er jeg uenig i.

9175694[/snapback]

 

Personlig er jeg også uenig i resten av "forslagene". De var kun ment som en illustrasjon på at det finnes en rekke reelle alternative løsninger, som alle innebærer at speditørene får pengene de har krav på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...