Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det å miste hår...


Megnus

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg dro til legen for å sjekke ut propecia. Har ikke noe forventinger om at hår som er mistet skal gro magisk tilbake, men holde hårtapet i sjakk. Beholde det jeg har nå.

 

Legen sa han kunne skrive ut noe som var mye bedre, og ikke minst 1/10 av prisen på propecia.

 

Fikk 5 mg finasterid tabletter. Finasterid Actavis.

 

Det er dette som er det aktive virkestoffet i propecia. Man må bare dele pillene i 4, og egentlig tar man 1,25 mg og ikke 1 mg finasterid.

 

Hele kuren koster meg under 400 kr i året.

Endret av supertom
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest finasterid
Hei.

 

Jeg dro til legen for å sjekke ut propecia. Har ikke noe forventinger om at hår som er mistet skal gro magisk tilbake, men holde hårtapet i sjakk. Beholde det jeg har nå.

 

Legen sa han kunne skrive ut noe som var mye bedre, og ikke minst 1/10 av prisen på propecia.

 

Fikk 5 mg finasterid tabletter. Finasterid Actavis.

 

Det er dette som er det aktive virkestoffet i propecia. Man må bare dele pillene i 4, og egentlig tar man 1,25 mg og ikke 1 mg finasterid.

 

Hele kuren koster meg under 400 kr i året.

Det er skremmende hvor uvitende enkelte leger faktisk er. Finasterid er et svært potent legemiddel som kan gi alvorlige bivirkninger. Jeg fikk propecia av en hudlege med høy ansiennitet, som påsto at det var akkurat det samme som minoxidil (rogain/recrea forte), men enklere å bruke - fordi man kun trengte å ta en pille hver dag. Jeg hadde lest litt om legemidlet på forhånd, så jeg visste hva det var og hvordan det virket. Han derimot, hadde absolutt ikke peiling.

 

Mitt råd er; skaff propecia igjennom din lege (proscar er ikke godkjent for behandling av hårtap, selv om det inneholder akkurat det samme virkestoffet), ta 1/4 (0.25mg) til å begynne med og øk dosen til 0.5mg og til slutt 1mg hvis kroppen din tolererer legemidlet. Det er flere som har blitt skadet av dette legemidlet (erektil dysfuksjon), og du vil ikke være uten rettigheter hvis noen bestemmer seg for å saksøke produsenten en gang i framtiden. Jeg har førstehåndserfaring med dette legemidlet, og har opplevd alle bivirkningene utenom gynekomasti. Jeg brukte 1mg hver eneste dag i 3 måneder og 3 uker før bivirkningene ble så alvorlige at jeg ikke klarte mer. Rørte ikke midlet på 5 måneder, men hadde fortsatt erektil dysfunksjon. Begynte så med 0.25mg (som jeg fortsatt bruker hver dag), fordi finasterid er det viktigste man har i dag for å bekjempe genetisk betinget hårtap. Opplever fortsatt bivirkniger, men de er ikke så sterke. Sliter fortsatt med erektil dysfunksjon, og vil sannsynligvis bli avhengig av potensmiddel. Så farlig kan legemidlet være, og så viktig er håret for min del.

Lenke til kommentar
Gjest finasterid
Mister heller hår enn ereksjonsmuligheter ja.

I følge forsøk som er gjort, så var det bare 1-2% som ble rammet av dette. Derfor anbefales det på det sterkeste å prøve legemidlet, men samtidig slutte med en gang dersom man opplever noen som helst forandringer med ereksjonen. Jeg merket forandringer den i løpet av de første dagene, men fortsatte fordi produsenten påstår av disse bivirkningene forsvinner med tiden. I mitt tilfelle ble det bare værre, men jeg angrer ikke.

Lenke til kommentar
Gjest HairLooser

Noen som har tips til hvordan jeg bør gå fram for å få medisinen fra legen?

Jeg har gått på Procar 5mg finasteride (deler en tab i 4 deler) i ca 4 år nå. Har hatt merkbart god effekt på spesiellt månen som nå er helt "grodd igjen". Vikene har også holdt seg stabile, bruke rogaine også.

 

Desverre har www.lillepille.com som har vært min faste onlinemulighet nå lagt ned (får ikke bestille derfra vertfall)...Så jeg trur jeg må gå til lege/hudlege å få utskrevet medisinen. Noen som har tips til lege/hudlege som faktisk gjør dette i Bergen?

Lenke til kommentar
noe dritt . . det må da finnes noe i verden som kan hjelpe mot dette en liten grad? Hva er sundt for håret? Eventuelt stoppe det?

 

Jeg var i samme situasjon som deg. Mistet mer hår enn vanlig hår frem til jeg ble rundt 19 år. Og frem til jeg ble rundt 19 år så pleide jeg å leve usunt (burgere, godteri, røyk, snus, alkohol brus +++) og sitte på ræva og spille tv-spill hver kveld.

 

 

Men så endret jeg på livs stilen min og gjorde så her:

 

- Begynte å trene 6 dager i uka. 3 dager med 30 minutters joggetur, og 3 dager med ca 1 time styrketrening. Jeg tok protein-tilskudd til dette.

- Begynte å spise sunt, kuttet ut all nikotin og sukker.

- Tok vitaminpiller hver morgen: 2x omega 3 kapsler, 1 b-vitamin pille, 1 c-vitamin pille, 1 jerntilskudd, 1 multivitamin

- Festet og drakk sjeldnere.

- Barberte av meg alt håret en periode.

 

Når håret vokste ut igjen kom det ut tykt, men i de områdene jeg hadde mistet hår kom det ikke tilbake. Jeg bare sluttet å miste, eller mistet hår mye tregere enn før.

 

Mora mi har tykt hår, faren min har tynt hår.

Lenke til kommentar
Mister heller hår enn ereksjonsmuligheter ja.

I følge forsøk som er gjort, så var det bare 1-2% som ble rammet av dette. Derfor anbefales det på det sterkeste å prøve legemidlet, men samtidig slutte med en gang dersom man opplever noen som helst forandringer med ereksjonen. Jeg merket forandringer den i løpet av de første dagene, men fortsatte fordi produsenten påstår av disse bivirkningene forsvinner med tiden. I mitt tilfelle ble det bare værre, men jeg angrer ikke.

 

Nei vet du hva, man blir mye kjekkere av å skalle seg enn å prøve ymse midler hvor 1/50 får ereksjonsproblemer.

Lenke til kommentar
Gjest Guest
Noen som har tips til hvordan jeg bør gå fram for å få medisinen fra legen?

Jeg har gått på Procar 5mg finasteride (deler en tab i 4 deler) i ca 4 år nå. Har hatt merkbart god effekt på spesiellt månen som nå er helt "grodd igjen". Vikene har også holdt seg stabile, bruke rogaine også.

 

Desverre har www.lillepille.com som har vært min faste onlinemulighet nå lagt ned (får ikke bestille derfra vertfall)...Så jeg trur jeg må gå til lege/hudlege å få utskrevet medisinen. Noen som har tips til lege/hudlege som faktisk gjør dette i Bergen?

 

Bump! Anyone?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Skjeggapen_*
Noen som har tips til hvordan jeg bør gå fram for å få medisinen fra legen?

Jeg har gått på Procar 5mg finasteride (deler en tab i 4 deler) i ca 4 år nå. Har hatt merkbart god effekt på spesiellt månen som nå er helt "grodd igjen". Vikene har også holdt seg stabile, bruke rogaine også.

 

Desverre har www.lillepille.com som har vært min faste onlinemulighet nå lagt ned (får ikke bestille derfra vertfall)...Så jeg trur jeg må gå til lege/hudlege å få utskrevet medisinen. Noen som har tips til lege/hudlege som faktisk gjør dette i Bergen?

 

Bump! Anyone?

 

 

Jeg gikk til Volvat på Nestun, men hun ville kun skrive ut Propecia. Hun sa hun ikke ville skrive ut Proscar siden det ikke var indikasjon for det, selv om hun visste at det var akkurat det samme virkestoffet. Skulle gjerne hatt proscar jeg også.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Wow. Det er liv i tråden min enda. Problemet ble ille da jeg var 16 år og nå er jeg 19 om noen måneder. Startet på Rogain (minoxidil) og har faktisk holdt det i sjakk. Legen ville ikke skrive ut proscar til meg tidligere fordi jeg var under 18, men kommer til å prøve på nytt nå.

 

Har i mellomtiden kjøpt finasterid tabletter fra minoxidil.com sammen med en sterk minoxidil-løsning (15%minox), men opplevde bedre resultater med bare vanlig Rogain man kan få kjøpt i Norge (5%minox). Begynner å lure på om medikamentene fra minoxidil.com er noe dårligere enn det står på papiret. Kommer ikke til å bestille mer derifra hvertfall.

 

Så det blir spennende å se.

 

Og til mange av dere: det er ikke bare å skalle seg. For noen av oss er dette en ganske viktig ting og problemet går ut over oss phsykisk. De som klarer å bare skalle seg og være fornøyde er veldig heldige. Kunne ønske jeg ogkunne det, men da jeg fikk problemet i en alder av 15 så skjønner dere at det er ganske uaktuelt.

Endret av Megnus
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg kan legge til at Minoxidil mest sannsynlig vil gi deg tørr hodebunn. Kuren for det er å bruke balsam eller en shampo som er lagd for å ta rotta på problemet(vil jeg tro, har kun prøvd balsam selv).

 

Jeg tror også at tørr hodebunn er mer alvorlig enn bare kløa, jeg misstenker sterkt ut ifra egen erfaring at tørrhodebunn faktisk bidrar til kraftig økt hår avfall. Teorien min er at alkoholet i minoxidilet tørker ut hårbunnen som igjen dreper hårsekker, dette er selvfølgelig ille. Spesielt ille er det når kløa blir så ille at du ikke greier å holde fingern unna, når du begynner å grave i hodebunnen er jeg bombesikker på at man skjærer over hårsekker med neilen, dette betyr døden for de hårsekkene.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
  • 10 måneder senere...

Sånne ting er desverre arvelig. Det eneste du egentlig kan gjøre er vel å klippe det på en måte slik at man ikke ser det så godt. La noe av håret være litt lengre enn resten foreksempel. Ellers er det vel ikke bevist at noen piller eller legemidler funker. Eneste som egentlig funker er håtransplantasjon. Hvor man da tar hårsekkene fra andre steder og flytter dem fram. Men med tanke på hvor ung du er så er vel dette uaktuelt.

 

Jeg syntes du burde snakke med en frisør, kanskje hun kan "dekke det litt til" også prøve å la være å tenke alt for mye på det. Ofte er dette sånne ting som bare du legger merke til, og ingen andre 

 

Det er 9 år siden han starta tråden så tror tipsene dine er litt sent ute :p Men sånn ellers så jeg er skalla og tro meg. Å dekke til er bare stygt. Det beste er å godta det og ta alt. Så jævli mye deiligere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...