Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det å miste hår...


Megnus

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det å miste håret i ung alder, kan være tøft for mange. Håret er tross alt en del av identiteten din, og det kan være tungt å oppleve hårtap i så ung alder som deg.

 

Det finnes et medisinsk preperat på markedet som heter propecia (finastride), men jeg vet ikke helt om det er godkjent for det norske markedet enda. Uansett kan det skaffes på registreringsfritak av din lege. Problemet er at det er ganske dyrt, men preparatet har en dokumentert effekt på hårtap/ forhindring av hårtap.

 

Dette var egentlig en medisin som gis til menn med BPH (benign prostata hyperplasi- forstørret prostata). De opplevde den bivirkningen at de fikk mere hår på hodet, og dermed kom MSD opp med ideen om å lansere dette preparatet mot skallethet/hårtap (alt for å tjene penger :p )

 

Vet ikke om dette er noe for deg, men tenkte jeg kunne nevne det anyway.

 

Vil også nevne for deg at hårtap forverres vesentlig dersom du har flass og tørr hodebunn, så dersom du sliter med det i tillegg bør du skaffe deg en god flass sjampo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg oppdaget for en stund siden at jeg hadde fått viker fra sidene av pannen og oppover. Håret på måneområdet startet også å bli litt tynnere. Jeg søkte litt på nettet og fant ut at pillene Propecia (som nevnt tidligere i tråden) kunne skaffes på registreringsfritak. Siden faren og begge brødrene mine har arvelig hårtap og jeg er såpass ung så kastet jeg meg bare i det. Har ikke sett erfaringer på nettet fra folk på alderen min som ikke har mistet noe særlig hår, men de som har mistet en del hadde gode erfaringer, så jeg kastet meg i det.

 

Etter en stund fikk jeg time hos fastlegen, hun satt diagnosen "tidlig androgent hårtap" og skaffet meg pillene på registreringsfritak. De er ganske dyre, rett over 600kr for en måned med en tablett pr. dag. Jeg tok min første i dag. Det observeres vanligvis redusert hårtap i løpet av de tre første månedene. Synlig gjenvekst kan forventes etter 6 måneder. Skal prøve å oppdatere denne tråden utover i behandlingen.

 

Statistikk:

Propecia 2 år:

*Gjenvekst: Propecia: 66% / Placebo 7%

*Ingen forandring: Propecia: 33% / Placebo 60%

*Hårtap: Propecia: 1% / Placebo 33%

 

Propecia 5 år:

*Gjenvekst: Propecia: 66% / Placebo 0%

*Ingen forandring eller bedre: Propecia: 90% / Placebo 25%

*Hårtap: Propecia 10% / Placebo 75%

 

Bivirkninger:

*Redusert seksuell lyst

*Problemer med ereksjon

*Problemer med ejakulasjon

..opptrer hos 1-2%, forekom litt oftere hos behandlede enn hos personer som fikk placebo.

Lenke til kommentar

Slik jeg har lest, er vi nå ikke mange år unda stamcelle-kloning av hårceller. Med dette kan den skallede-delen av hodet atter en gang bli dekket med hår, og dette virker som et mye billigere alternativ til hårtransplantasjon. Ved hårtransplantasjon flyttes jo hårceller fra forskjellige steder på kroppen til hode, som både er en tidkrevende og dyr prosess. I tillegg kan det etterlate arr dersom kroppshår blir forflyttet til hodet.

Lenke til kommentar
Gjest Sticker

Mye billigere å kjøpe Proscar og dele dem opp med pilledeler. Proscar inneholder 5x så mye av virkestoffet som Propecia, men mye billigere da det er et vanlig godkjent legemiddel i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Jeg så på tv'en, en reklame, hvor det var en fyr som mista håret sitt, så reklamerte det med en spray, og da fikk han igjen håret.

 

Vet ikke hva den heter, men prøv og spørre på apoteket :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er også redd for å miste håret, så jeg tenkte jeg skulle begynne med Recrea Forte før jeg merket noe hårtap. Fikk denne ideen av han på tvreklamen som er blitt nevnt over her. Nå etter 3 mådeders bruk, ser jeg tydelig at det begynner å komme mange nye hårstrå i vikene. De nye hårene er dunaktige, men i følge bruksanvisningen skal det være sånn, og etter hvert tar det form som resten av håret mitt. Jeg må si jeg er imponert av å se at det hjelper, og jeg er absolutt villig til å fortsette med det til tross for det er dyrt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Thomas32

Jeg begynte gradvis å få viker fra midten av tjueårene. Jeg er nå 32 og det ser ikke ut til at de blir betydelig større med årene hvis jeg sammenligner gamle fotografier. Kan det virkelig være at dette stopper opp, for å så begynne igjen når man blir en del oppi årene? Men det er jo ikke akkurat unaturlig at hårfestet foran er noe redusert når man passerer 30.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt proscar i ca 2 måneder nå.

Om det har noen effekt enda vet jeg ikke, men jeg har merket at viken på venstresiden er lavere enn på høyresiden, men dette kan være at jeg ikke har lagt merke til det før.

 

Spørsmålet mitt er:

Er det noen her som har erfaring med propecia/proscar, og hva resultatene ble?

Lenke til kommentar
Gjest Sticker

Hei !

 

Jeg begynte for noen år siden med Propecia, etter at håret hadde forsvunnet i jevnt tempo 2-3 år. Hårtapet stoppet opp i løpet av noen måneder. Noe har nok forsvunnet etterpå også, men i et vesentlig lavere tempo. Byttet over til Proscar når jeg fikk greie på at det var billigere og kunne deles opp ytterligere for å få samme dose som Propecia.

Det er viktig å stoppet tapet tidlig, da det er liten sjanse for å få tilbake det som er tapt.

 

 

 

Jeg har brukt proscar i ca 2 måneder nå.

Om det har noen effekt enda vet jeg ikke, men jeg har merket at viken på venstresiden er lavere enn på høyresiden, men dette kan være at jeg ikke har lagt merke til det før.

 

Spørsmålet mitt er:

Er det noen her som har erfaring med propecia/proscar, og hva resultatene ble?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_nissen_*
Jeg er også redd for å miste håret, så jeg tenkte jeg skulle begynne med Recrea Forte før jeg merket noe hårtap. Fikk denne ideen av han på tvreklamen som er blitt nevnt over her. Nå etter 3 mådeders bruk, ser jeg tydelig at det begynner å komme mange nye hårstrå i vikene. De nye hårene er dunaktige, men i følge bruksanvisningen skal det være sånn, og etter hvert tar det form som resten av håret mitt. Jeg må si jeg er imponert av å se at det hjelper, og jeg er absolutt villig til å fortsette med det til tross for det er dyrt. :thumbup:

 

 

Hei, husker du hvilket apotek du kjøpte recrea forte på? Jeg har lett litt rundt på apotekene i Oslo, men

det virker som om ingen har produktet!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Jeg er også redd for å miste håret, så jeg tenkte jeg skulle begynne med Recrea Forte før jeg merket noe hårtap. Fikk denne ideen av han på tvreklamen som er blitt nevnt over her. Nå etter 3 mådeders bruk, ser jeg tydelig at det begynner å komme mange nye hårstrå i vikene. De nye hårene er dunaktige, men i følge bruksanvisningen skal det være sånn, og etter hvert tar det form som resten av håret mitt. Jeg må si jeg er imponert av å se at det hjelper, og jeg er absolutt villig til å fortsette med det til tross for det er dyrt. :thumbup:

 

 

 

Hei jeg lurte på ca hvor mye den kostet og hva er aldresgrensen????

Trenger svar fort=(=(=(=(

Lenke til kommentar

Lurer også på dette.. Er 17 år, og i det siste har jeg merket at jeg har begynt å miste hår når jeg fører voks inn i håret. Er dette normalt? Er ikke snakk om mye hår som ligge igjenn i håndflaten, snakk om 5 hårstrå hver gang jeg drar en hand med voks gjennom håret. Har aldri hendt før, som jeg kan huske vertfall. Kansje i en liten periode da jeg brukte Dax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...