Gå til innhold

Britisk transformator i norsk strømnett, omformer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Moderatorer: Om dere mener denne diskusjonen er i feil kategori, så gjerne flytt den.

 

Dette har kanskje blitt tatt opp ørten ganger før, isåfall får jeg beklage.

 

Jeg skal kanskje koble til en transformator (for elektronikk, togsett osv.) som er fra Storbritania til strømnettet hjemme, og jeg regner med at dette skal gå smertefritt med en liten omformer. (transformatoren er ikke jordet så vidt jeg vet, om det har betydning)

 

Vil en slik liten (billig) omformer gå fint med en transformator som trekker noen watt, eller må jeg satse på en litt stor omformer?

 

Jeg takker for alle svar.

 

God sommer,

hilsen efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som jeg har forstått med storbritania, er det samme volt og hertz i strømnettet der som det er her, kansje bare overføringsmåtene som er anderledes, det eneste du må sørge for er at du kjøper en liten OMFORMER, som gjør at de britiske stikk kontaktene passer til våre, det tror jeg er det eneste problemet, du kan jo også bare klippe over lednigene og sette på norske stikkkontakter

Lenke til kommentar
Det trengs ingenting annet enn en ny plugg, det er eneste forskjell på engelsk og norsk utstyr.

9119955[/snapback]

Takk for svarene. Jeg hadde mistanken om at det var samme spenning og frekvens. Jeg har også sett at enkelte har tatt med "universial-støpsel" på tur, der det er støpsel som passer til de fleste europeiske land.

 

Jeg har sett at noen nettsider hevder Storbritania har 240V mens vi har 220-230V, men dette er vel ubetydelig.

 

Det er vel blant annet USA som har 110-120V.

Lenke til kommentar
Takk for svarene. Jeg hadde mistanken om at det var samme spenning og frekvens. Jeg har også sett at enkelte har tatt med "universial-støpsel" på tur, der det er støpsel som passer til de fleste europeiske land.

9119991[/snapback]

 

Det tøffe er at moderne SMPS forsyninger ofte er universale, så de virker også i USA/Japan. Se på mobil laderen som normalt takler fra 90V - 260V og gjerne 40 til 60 Hz uten problemer. :)

 

Det er fremskritt det!

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...