Gå til innhold

Avatar - The Last Airbender


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Må si meg positivt overrasket over denne serien, "anime" fra usa pleier ikke være helt det store. Ligger endel informasjon imellom linjene i serien også. Forhåpentligvis får det endel unger til å tenke og fundere litt.

 

De 9 første episodene av ses3 fører handlingen i s1/2 fint videre og godt tempo og mye ny info.

Lenke til kommentar

Syntes konseptet og serien var ganske kul i begynnelsen. Naa naar jeg tenker meg om saa er serien egentlig full av klisjeer og en del fillers. Det verste med serien er forsaavidt kampene.

De forskjellige benderne klarer aa gjoere mange kule ting naar de proever aa averge en naturlig ulykke, men naar de skal slaass mot fienden drar de bare noen puslete angrep...

 

Hvorfor waterbender'ne ikke sendte av gaarde en svaer Flodboelge da Ild-nasjonen angrep synes jeg er ganske teit. De var tross alt ute paa aapent farvann, saa waterbenders skulle klart hatt en fordel...

 

For ikke aa snakke om invasjonsforsoeket med den store drillen. Angrepet kunne lett ha blitt avverget hvis de hadde laget en aapning i jorden under drillen slik at den hadde falt det og deretter lukket igjen aapningen. Ellers kunne de naa ha veltet hele muren over dem. Men istedet kaster de litt smaastein paa drillen...

 

Men ellers er jo serien underholdende den :)

Lenke til kommentar

trenger ikke aa kunne metalbending. De trenger bare aa lage et stort hull i bakken under drillen. Dessuten var det veldig mange earthbenders der. Det er i det hele tatt latterlig at Ild-nasjonen dominerer verdenen saann som dem gjoer. Paa land burde de ikke hatt en sjanse mot earthbenders som faktisk har muligheten til aa manipulere store deler av sine omgivelser.

Paa vann skulle de heller ikke hatt noen sjanse mot waterbenders.

Lenke til kommentar
trenger ikke aa kunne metalbending. De trenger bare aa lage et stort hull i bakken under drillen. Dessuten var det veldig mange earthbenders der. Det er i det hele tatt latterlig at Ild-nasjonen dominerer verdenen saann som dem gjoer. Paa land burde de ikke hatt en sjanse mot earthbenders som faktisk har muligheten til aa manipulere store deler av sine omgivelser.

Paa vann skulle de heller ikke hatt noen sjanse mot waterbenders.

Det er jo klart en problemstilling de som lager serien tenker på, men uten å ignorere den så har man ingen serie. Serien holder høy standard og er veldig underholdene. Og det er jo det som teller. Det er ikke mange animeer der folk har overnaturlige evner som ikke har logiske brister. Enkelte kan ungås, enkelte må man rett og slett lære seg å ignorere\leve med.

Lenke til kommentar

"Høy standard" er vel å dra det litt langt. Det er en underholdende serie, men er samtidig ganske middelmådig når det gjelder kvaliteten. Serien har litt for mange fillers for min del. Rollegalleriet er heller ikke så orginalt, men jeg liker godt Iroh. Kampproblemet kan løses så enkelt som at man begrenser heltenes evner eller utvider skurkenes evner. Og selvsagt det at begrensningene ikke varierer fra kamp til kamp, noe det virker som nå.

 

Men som sagt, er en underholdende serie, men den kunne vært mye bedre.

 

Edit: Klart man kan ha en god serie uten logiske brister. I mine øyne er det nettopp mangelen på logiske fallgruver som gjør en serie bra.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Bare fordi noe ikke har med den røde tråden i en serie betyr ikke det at det er fillers. Samurai Champloo er i såfall en serie med nesten bare fillers og det er fortsatt en genial serie. Dersom noe skal være filler må det være noe som det ikke står noe om i kanon (som i anime ofte er mangaen, mens det i dette tilfellett ikke eksisterer noen kanon siden samme folka også skriver enkeltepisodene).

Når det gjelder kvaliteten på de såkalte fillersene synes jeg de er gjennomgående høye i kvalitet og du føler også en progresjon i karakterene, noe som tilsier at det ikke er filler. Hvis du tenker på de 100 siste episodene i filler i Naruto er alt han har opplevd der nå ignorert fullstendig som om ikke noe har skjedd, her kommer karakterer fra tilsynelatende enkeltstående episoder tilbake og sånt.

 

Når det gjelder hvorfor Earth ikke dominerer på jord og water ikke på vann, det er et godt poeng jeg ikke har tenkt så nøye over. Men slike logiske brister er jeg sikker på at du finner i jævlig mange serier hvis du ser dem i sømmene. Så lenge du ikke tenker for mye på det kan du fortsatt nyte serien.

 

Jeg synes forøvrig serien er genial uansett siden den er veldig episk og flere av karakterene er rimelig kule. Han onkelen til fyren med arret er en jævlig kul karakter feks, synd at forrige stemmen hans før 3. sesong døde, selvom man ikke hører så mye forskjellig så hører man at litt av sjelen i karakteren er litt borte.

Endret av perman07
Lenke til kommentar

Fillers er episoder man ikke trenger å se for å forstå hovedplottet. Avatar har mange av disse. Jeg har ikke noe imot fillers når de er underholdende som for eksempel i Cowboy Bebop, en serie bestående av fillers utenom et par episoder, og til dels Samurai Champloo. Bleach har også en del fillers, som for meg ødela hele serien. Naruto har jeg holdt meg unna grunnet alle fillersene. Fillers'ene i Avatar er greie hvis de bidrar til rollefigur-utvikling, men ofte prøver fillers'ene bare å levere tredjerangs-humor, som selvsagt trekker ned kvalitetsinntrykket av serien.

 

Joda, det finnes mange logiske brister i andre serier, men så finnes det jo utrolig mange dårlige serier der ute også. Gullkornene er som regel få.

 

Konseptet og bakgrunnen i serien liker jeg, men tenker man seg om så er Avatar en rimelig stor klisjee. Dere som er bekjent med anime, hvor ofte har dere ikke truffet på en serie som handler om at en gutt skal trene seg til å bli sterkest og overvinne den onde skurken?

Av rollefigurene er det bare Iroh som appelerer til meg, stort sett ihvertfall.

 

Når det er sagt så finner jeg tross alt serien underholdende, ellers hadde jeg ikke sett på den i utgangspunktet. Konseptet med Avataren og de fire nasjonene synes jeg er litt tøft og serien i seg selv er grei underholdning. Men tenk på hvor mye bedre den kunne vært!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det jeg syns gjør Avatar til en bra serie er konseptet ( selv om element greiene og rollene i seg selv ikke er nytt) og at karakterene utvikler seg i løpet av serien.. Zuko syns jeg blir mer og mer kompleks, mens Aang blir "klokere" - hvis jeg kan forklare det sånn.. det bidrar i allefall til at mitt inntrykk av serien er bra. Og syns ikke det er så mye fillers egentlig.. de fleste, om ikke alle er jo med på å bidra til en økt forståelse av konseptet og karakterene.. f.eks så er ep. 305 The Beach min yndlingsepisode.. selv om den ikke fører serien fremover, hvis dere skjønner hva jeg mener :p Gleder meg til 28. desember da, for ryktene skal ha det til at episode 312 kommer da.. :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett ep. 305 av Bleach ettersom det ble for mange meningsløse fillere i serien.

 

Jeg liker også konseptet i Avatar. Dette er en av grunnene til at jeg følger med på serien. Men som nevnt i tidligere innlegg klarer skaperne av serien ikke å gjennomføre dette konseptet så bra. Jeg tenker selvfølgelig på alle logiske feil i serien. Gjennomføringen av invasjonen er et prakteksempel på dette.

 

Zuko og Aang er blant de platteste rollefigurene i rollegalleriet. Helt fra starten av har Zuko bare vært en emo tenåring. I korte trekk en som skriker etter oppmerksomhet, velter seg i sin egen selvmedlidenhet, osv. osv. I tillegg er han viljesvak og lar seg lett manipulere. Bedrar derfor den eneste som er god mot ham, blir enda mer whinete fordi onkelen faktisk forstår hva som skjer. Og så kommer klisjéen om at han finner ut at han tok feil, men da var onkelen dratt, så nå legger han ut på en liten tur for å få onkelens tilgivelse eller noe i den dur. Klart, han klarer å stå i mot faren sin, noe som også er litt merkelig ettersom Kongen visstnok skal være den mektigste Firebender'en i Firenation. Menmen, faren undervurderte ham vel, eller noe sånt.

 

Så har vi Aang som fra dag en egentlig har vært en barnslig unge som flykter fra sin skjebne og sitt ansvar. Slik er han i bunn og grunn gjennom hele serien, med unntak av de gangene han blir sint eller bestemmer seg for å være litt tøff. Aang er alt for usikker til å spille helterollen. Kombiner dette med en idiotisk filosofi om at han ikke skal skade andre så er Aang bare en mislykket helt. Han er tross alt en Airbending Master. Zuko er langt fra noen mester, så hvorfor Aang ikke klarer å kicke Zuko hver gang de møtes er for meg et mysterium. Han prøver forsåvidt å stå imot Firenation ved flere anledninger, så han er ikke en liten redd hare hele tiden. Bare synd at gjennomføringen av disse konfrontasjonene ofte er svekket av logiske feil. Dog skal det være sagt at Aang går mer og mer over i helterollen, selv om utviklingen ikke går så fort fremover. Forhåpentligvis får vi snart se ham som en Airbending Master og som en leder. Han er tross alt The Avatar.

 

Kort sagt er rollegalleriet basert på stereotyper, også Iroh. Iroh er definitivt min favoritt rollefigur og bidrar virkelig med et friskt pust til serien.

 

Mener du virkelig at fillers'ene bidrar så mye til karakterutvikling? Hvis vi tar den episoden hvor Aang har mareritt som eksempel, så vises det bare at Aang er usikker og oppfører seg som et barn, noe vi har visst lenge. For min del serverer fillers'ene bare dårlig humor og handler nettopp bare om å være fillers.

 

Det som virkelig trekker ned serien er de logiske feilene som jeg har nevnt i tidligere innlegg. Dette synes jeg er synd, for konseptet er artig og The Avatar kunne vært en så mye bedre serie enn det den er nå.

Lenke til kommentar

ja.. skjønner synspunktene dine. Men syns man må ha i bakhodet at serien er tilpasset aldersgruppen 7- 11 år... dette kan muligens være grunnen til en del logsike brister, og barnslig humor. Handlingen skal nå fram til minstemann i huset også. :p Så at avatar greier å treffe et så vidt demografisk spekter syns jeg er veldig bra.

 

Tilbake til kommentaren så syns jeg mange av de såkalte fillers'ene bidrar til en bedre forståelse av karakterene. selv om karakterene er basert på sterotyper og klisjèer så føler jeg ikke at serien står stille, og at man har en kontinuerlig utvikling som gjør det mer interessant. Det er på en måte ikke Donald Duck som har vært seg selv i over 50 år :p Men jeg ungikk også å være så konsekvent på det med fillers, fordi det ER unødvendige episoder i avatar. Helt enig med at episode 309 "Nightmares and Daydreams" er totalt unødvendig, hvor høydepunktet er at Momo og Appa sloss, + at Firelorden mister buksene. - ja, rimelig barnslig... og det er en del andre også. Men hvis vi igjen ser på at dette er en serie som er lagt for 11 åringer så er det noe jeg er villig til å overse.

 

Jeg håper i allefall at den store populariteten avatar har fått bidrar med å løfte den til en litt høyere aldersgruppe og fjerner en del feil. Men sett i perspektiv så syns jeg avatar er bra. Det at skaperne må balansere mellom aldersgruppen den egentlig er lagt for og eldre folk skaper en del konsekvenser som du nevner. å rate den på den måten du har gjort, der du forventer et enda dypere og mindre klisjèaktig personregister er å forlange mye. men abuslutt, jeg også håper at Avatar kan bli enda bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...