Gå til innhold

Hvorfor er Mac så dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mac er litt dyrere. For smakens skyld :)

Med fire PCer i hus (2x Dell, Fujitsu Siemens og Acer) og en svart MacBook 2. gen (c2d) er det ingen tvil om at MacBooken er best og mest i bruk. Den betalte jeg drøye 12.000 for i mars og er et av de desidert beste datakjøpene jeg har gjort i livet mitt. Ting er gjort kjappere og lettere og de mange finessene er herlige. Nå snakker jeg ikke om iLife og andre medfølgende programmer som oftes brukes som gimmick-reklame. Jeg snakker om basisfunksjoner i OS X som rett og slett gruser Windows. Apple er litt dyrere, men både designet, funksjonene og kvaliteten kompenserer rikelig.

Jeg kjøpte meg forresten en Airport Extreme basestasjon i går til å erstatte min gamle Linksys WRTGL. Det er faktisk ikke løgn når man sier "det funker bare". Enklere og kjappere oppsett har jeg aldri sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting som er rart med endel mac-folk, er at de sluker alt som Steve Jobs sier rått. Feks. påsto Jobs da den første iMac'en kom på markedet at den var "dobbelt så rask som den raskeste PCen". Husker fortsatt hvor hovmodige Mac-fansen oppførte seg i forskjellige newsgroups på den tiden (fantes ikke så mange web-forum da). Alle som ikke hadde Apple-maskiner MÅTTE jo være dumme, for de var jo som sagt doble så raske som PCer.

IDG (som utgir både PCWorld og Macworld) gjorde en test på dette, og fant ut at en billig-PC (med en Celeron 333Mhz prosessor) var opptil 180% raskere, bla. slo den iMac'en ned i støvlene i Photoshop.

Kjenner mange "normale" Mac-brukere, men denne gruppen med hard-core fanatikere har fratatt meg all lyst til kjøpe meg en mac.

Skrevet

Det vil alltid finnes fanatikere/fanboys e.l., men jeg ser ingen grunn til å la de ødelegge moroa. Det er bare å ignorere de. Det triste sannheten er at de ofte finnes bak kassa på eplehuset og humac. Heldigvis ikke alltid. Jeg har vært pc-bruker (avansert, sådan) i mange år, og har fortsatt ingenting direkte i mot PC og Windows, men jeg setter godt pris på enkelheten og de smarte løsningene på en Mac. Til daglig er det MacBooken som er enklest og greiest å bruke, enten det er å redigere litt på et bilde, surfe eller skrive dokumenter og sende mail. Dette betyr ikke at jeg har konvertert helt. Ja takk, begge deler, sier jeg. Jeg kommer til å kjøpe meg stasjonær PC mot høsten og den kommer til å forsyne seg godt av lommeboka, og det gjør jeg med godt samvittighet. Kanskje jeg tar en iMac eller Macbook Pro i samme slengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...