Gå til innhold

Firefox tar innpå IE


Anbefalte innlegg

blir det mer virus i firefox da, siden flere velger å bruke den nettleseren?

9083976[/snapback]

Ja, når brukermassen blir større må man regne med at flere bruker mer "energi" på å finne og bruke exploits for Firefox.

9084062[/snapback]

At et program vokser seg større vil jo typisk også medføre at flere utviklere bidrar, i tillegg til at flere "white hats" er med på å finne feil i softwaren, så det går jo litt opp i opp det der. Programmet blir derfor ikke nødvendigvis farligere å bruke. Mange er litt for opptatt av antall feil, og glemmer å se på andre viktige faktorer som hvor lang tid utvikleren bruker på å rette dem. Microsoft har mange ganger måttet tåle å få pes for at de er seine på å levere sikkerhetsfikser. Flere sikkerhetsselskaper har også kontaktet MS og gitt dem mulighet til å rette feil før de offentliggjør dem, men når MS selv mange uker seinere ikke har gjort noenting, har tålmodigheten rent ut.

 

Selv har jeg null tillitt til MS når det gjelder patcher. På den ene siden skryter de at de har færre hull i Windows enn GNU/Linux og andre OS, mens de selv skjuler sikkerhetsfikser ved å vente med å slippe dem, og slå sammen mange fikser i én "patch". Og vips så blir programmene dems sikrere - riiight :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å merke seg at IE (spesielt versjon 6) slipper inn store mengder spyware, så et søk gjennom PCen etter spyware for uken bør være minimum, mens Firefox og Opera aldri har sluppet inn noe spyware hos meg.

 

Forøvrig er jeg enig i at det brukes alt for lang tid før patcher slippes til IE. I fjor var det vel én feil som det tok var over ti måneder uten fiks, etter det orket jeg ikke følge med mer. Her er det en del som Microsoft bør ta tak i så kundene får et bedre produkt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde brukt IE7 om det hadde fantes en skikkelig adblock til den som til FF.

 

Begynner å gå rimelig lei av FF sitt minnebruk, ligger jo på over 70 mb med bare 1 fane åpen, og med 2-3 faner, så nermer den seg 150-200 mb..

Fy få fy.. Har ingen addons til FF utenom adblock heller, ingen tunge Skins.

Lenke til kommentar
Godt å se at alternative nettlesere får litt fotfeste slik at utviklere av nettsider er pent nødt til å ta hensyn til W3C-standardene.

 

Det er ikke så rart siden IE7 ikke lar seg installere på piratversjoner av Win XP uten å først gjøre en masse saker  ;)

9082018[/snapback]

Riiiiiight. Jeg har sett flere seriall-er ute på nettet som registeres som "ekte". Dvs. man får aldri noe som helst problem i forhold til WGA e.l. Så at man må igjennom masse styr er ikke helt korrekt, det kommer bare an på seriall-en man bruker

9083899[/snapback]

For folk flest regnes det som mye styr, det skal googles og leses litt.

 

Jeg personlig har ikke noe problem med å legge inn IE7 på piratkopi, men spør mora mi om hun skulle legge det inn ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Begynner å gå rimelig lei av FF sitt minnebruk, ligger jo på over 70 mb med bare 1 fane åpen, og med 2-3 faner, så nermer den seg 150-200 mb..

Fy få fy.. Har ingen addons til FF utenom adblock heller, ingen tunge Skins.

9084403[/snapback]

 

2GB ram koster jo nesten 700 kr... Ser ikke helt det store problemet.

Husk at dette minneforbruket ikke bare er søl heller.

Lenke til kommentar
Det er viktig å merke seg at IE (spesielt versjon 6) slipper inn store mengder spyware, så et søk gjennom PCen etter spyware for uken bør være minimum, mens Firefox og Opera aldri har sluppet inn noe spyware hos meg.

 

Forøvrig er jeg enig i at det brukes alt for lang tid før patcher slippes til IE. I fjor var det vel én feil som det tok var over ti måneder uten fiks, etter det orket jeg ikke følge med mer. Her er det en del som Microsoft bør ta tak i så kundene får et bedre produkt.

9084399[/snapback]

Håper virkelig du kødder. Dersom du mener at cookies er spyware så aner du for det første ikke hva du snakker om, og for det andre så tillater firefox/opera like mange cookies som IE - rett og slett for de det er ufarlig.

Lenke til kommentar
Begynner å gå rimelig lei av FF sitt minnebruk, ligger jo på over 70 mb med bare 1 fane åpen, og med 2-3 faner, så nermer den seg 150-200 mb..

Fy få fy.. Har ingen addons til FF utenom adblock heller, ingen tunge Skins.

9084403[/snapback]

 

2GB ram koster jo nesten 700 kr... Ser ikke helt det store problemet.

Husk at dette minneforbruket ikke bare er søl heller.

9084476[/snapback]

 

Har da vitterlig ikke med hvor mye minne koster for tiden.

Men EN fane åpen, og over 70 mb bruk ?

IE bruker i sammenligning 28-40 mb.

 

Nå har jeg 3 faner åpen, og nå bikket minnebruket over 100 mb.

 

Maskinen skal forøvrig oppgraderes til 2 gb straks.. Men alikavel synes jeg det er for mye.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Det er viktig å merke seg at IE (spesielt versjon 6) slipper inn store mengder spyware, så et søk gjennom PCen etter spyware for uken bør være minimum, mens Firefox og Opera aldri har sluppet inn noe spyware hos meg.

 

Forøvrig er jeg enig i at det brukes alt for lang tid før patcher slippes til IE. I fjor var det vel én feil som det tok var over ti måneder uten fiks, etter det orket jeg ikke følge med mer. Her er det en del som Microsoft bør ta tak i så kundene får et bedre produkt.

9084399[/snapback]

Håper virkelig du kødder. Dersom du mener at cookies er spyware så aner du for det første ikke hva du snakker om, og for det andre så tillater firefox/opera like mange cookies som IE - rett og slett for de det er ufarlig.

9084485[/snapback]

Nei jeg prater ikke om cookies. Undersøk litt selv hva som slippes inn gjennom IE, og hvordan det påvirker PCen. De som besøker spesielt mye "ulumske" nettsider får selvsagt mest spyware.
Lenke til kommentar
Jeg hadde brukt IE7 om det hadde fantes en skikkelig adblock til den som til FF.

 

Begynner å gå rimelig lei av FF sitt minnebruk, ligger jo på over 70 mb med bare 1 fane åpen, og med 2-3 faner, så nermer den seg 150-200 mb..

Fy få fy.. Har ingen addons til FF utenom adblock heller, ingen tunge Skins.

9084403[/snapback]

Min erfaring er for det første at IE bruker mye RAM. Jeg gjorde litt testing en gang, og IE7 brukte fort 50-100% mer RAM enn Opera med akkurat samme tabs oppe. Firefox bruker kanskje litt mer RAM enn Opera, og har også hatt noe trøbbel med minne, bl.a. at minne ikke har blitt frigjort etter man lukket tabs. Men satser på at denne buggen er fikset for lengst.

 

Jeg legger med en screenshot fra PCen min som viser Firefox 2.0.4 med 3 tabs oppe (2 lette tabs fra hw.no og én tyngre side med masse bilder fra vg.no). Da sluker den såvidt under 80 MB RAM, eller rettere sagt 3,9% av mine 2 GB med RAM. Jeg tviler sterkt på at IE7 bruker mindre. Og husk at IE i tillegg er godt vikla inn i Windows, så minnebruken kan nok juge litt.

 

(Jeg har følgende addons i Firefox: Beagle Indexer,DOM Inspector,Greasemonkey, Yahoo mail notifier)

 

snapshot1lg9.th.png

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
For folk flest regnes det som mye styr, det skal googles og leses litt.

 

Jeg personlig har ikke noe problem med å legge inn IE7 på piratkopi, men spør mora mi om hun skulle legge det inn ;)

9084471[/snapback]

En ting er i hvertfall sikkert - det er enklere å installere Firefox enn å styre med stadig nye cracks til WGA for å installere en heller middelmådig browser. I tillegg må man bruke mer tid på å tweake IE7. F.eks er jo Live search satt som default, og den suger hardt.

 

Firefox slår også de fleste browsere når det gjelder oppdateringer, og man får oppdateringer til add-ons i samme slengen :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Skjønner godt at folk skifter til FireFox!

 

Har brukt FireFox i snart ett år nå. Når jeg må bruke IE en gang i blant av diverse grunner , blir jeg helt nervøs. IE krasjer jo konstant, og i tillegg er det et rent mareritt og måtte åpne lenker i NYE vinduer og ikke nye faner. Skjønner ikke hvordan jeg kunne bruke IE før. Programmet er jo et reint helvete.

Lenke til kommentar

Eg vil og anbefale Firefox. Eg har ikkje noko problem med stort minnebruk og nettlesaren er rask og enkel å bruka.

 

Eg trur sikkerhetsfeil i Firefox vil bli eit mykje mindre problem enn i IE, fordi Firefox er Open Source. Sannsynlegvis mange fleire folk som les kildekoden på jakt etter feil dei vil fiksa fordi dei sjølv bruker Firefox.

 

Open Source er framtida, eg anbefaler at alle så langt det er mogleg unngår å bruka program med lukka kildekode, sjølv om dei ikkje kan programmera. Det hadde etter mi meining vore ein fordel dersom Firefox kom ut under GPL, men Mozilla Public License eller kva den no heiter får vera godt nok.

Lenke til kommentar
Jeg hadde brukt IE7 om det hadde fantes en skikkelig adblock til den som til FF.

9084403[/snapback]

Gratis add-on til IE, med både AD Block og Flash Block samt mye mer:

http://www.ie7pro.com/

 

Jeg får vondt inni meg når jeg hører at folk faktiskt bruker Explorer, Outlock og Dell.

9084544[/snapback]

Jeg får vondt inni meg av folk som er så smalsynte.

Lenke til kommentar
Raptor,16/07-2007 : 20:43]Jeg får vondt inni meg av folk som er så smalsynte.

9085034[/snapback]

Det er bare et drøyt halvår siden IE 7 kom på markedet. Jeg er ikke så fan av den heller, men IE 6 og tidligere versjoner av et rent helvete. Er det så rart at folk ble lei når browseren ikke var oppdatert på årevis, og så veldig "nineties" ut sammenliknet med konkurrentene? Jeg ser ikke på meg som trangsynt av den grunn. IE mangler for mye i forhold til andre browsere, og har alltid hatt dårlig støtte for webstandarder, og da hjelper det ikke om du bruker et mer fancy skall på toppen av IE. I tillegg fins den bare for Windows. MS har tidligere gitt ut noen versjoner for andre OS, nærmere bestemt MacOS og Solaris. Sistnevnte kom bare i én versjon, og de benyttet anledningen til å slenge masse dritt om hvor tungvint det var å porte IE til "utdaterte" unix-plattformer.

 

Kort og godt, hvorfor skal jeg i det hele tatt bruke tid på å teste ut en browser som IE, når det fins gode og frie alternativer som kjører på alle OS, og i tillegg en rekke mobiler/PDAer?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
og IE6 er bøggete på mange sider (fordi de sikkert er tilpasset IE7).

9082508[/snapback]

 

Nå ble jo faktisk IE6 lansert i 2001. Det har skjedd enormt mye i internettverden siden da.

9084322[/snapback]

 

Akkurat det illustrer vel hvorfor det er bra at alternative lesere får en bra markedsandel, MS gidder jo åpenbart ikke å gjøre noe som helst om de har stor nok markedsandel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kort og godt, hvorfor skal jeg i det hele tatt bruke tid på å teste ut en browser som IE, når det fins gode og frie alternativer som kjører på alle OS, og i tillegg en rekke mobiler/PDAer?

9085193[/snapback]

Kan jo snu den rundt...

Hvorfor skal jeg i det hele tatt bruke tid på å legge inn en browser i Windows når det allerede er bygd inn en son fungerer like bra for meg som bruker?

 

La oss holde dette til IE7, siden det er den versjonen som nyest.

Har vel enda ikke funnet en ting som er standard i FF som jeg ikke kan få i IE. Man kan selvsagt installere masse add-ons for FF, men det kan man for IE og. Om ting har dårlig støtte for webstandarder er fullstendig irellevant for meg som sluttbruker. Vil vel minne om at det så vidt jeg vet bare er Opera som består den Acid testen...

 

Akkurat det illustrer vel hvorfor det er bra at alternative lesere får en bra markedsandel, MS gidder jo åpenbart ikke å gjøre noe som helst om de har stor nok markedsandel.

Jepp, og allerede til høsten så kommer ifølge MS den første beta-versjonen av IE8

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...