Gå til innhold

AMDs beste, AMD Athlon 64 X2 6000+ Erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wow Likmark. 23 sekunder er meget bra for AMD.

Ser du har fått opp frekvensen litt fra din forrige beste.

9201340[/snapback]

Takker!

Driver og pusser opp det ny/gamle huset, så det blir ikke så mye tid til benching. Har ikke noe vifte på minnet, så tør ikke kjøre på med for mye spenning, kjører dem på 2,150/2,200v nå.. Skal nok klare lavere timings og 1200Mhz på det allikevel. Men det tar lang tid å finne optimale settings, og tålmodighet er ikke det jeg er best utstyrt med desverre :)

 

Edit: Skriveleif

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Wow Likmark. 23 sekunder er meget bra for AMD.

Ser du har fått opp frekvensen litt fra din forrige beste.

9201340[/snapback]

Takker!

Driver og pusser opp det ny/gamle huset, så det blir ikke så mye tid til benching. Har ikke noe vifte på minnet, så tør ikke kjøre på med for mye spenning, kjører dem på 2,150/2,200v nå.. Skal nok klare lavere timings og 1200Mhz på det allikevel. Men det tar lang tid å finne optimale settings, og tålmodighet er ikke det jeg er best utstyrt med desverre :)

 

Edit: Skriveleif

9201366[/snapback]

 

Crucial :love:

Lenke til kommentar
Har en dilemma her. Jeg får 1000 kroner bare sånn, jeg får dem bare. Skal jeg spare dem til en Phenom da og kjøpe en så fort de kommer ut eller kjøpe en 6000+ nå? Hvor mye tror dere de er verdt etter nyttår?

9203285[/snapback]

Veldig lite, spessielt hvis AMD kommer med nytt priskutt, og spesielt når de introduserer en ny serie CPU :)

Lenke til kommentar
Ikke dårlige resultater Likmark. Ville kanskje hjelpe om det var vinter ute?

 

Har en dilemma her. Jeg får 1000 kroner bare sånn, jeg får dem bare. Skal jeg spare dem til en Phenom da og kjøpe en så fort de kommer ut eller kjøpe en 6000+ nå? Hvor mye tror dere de er verdt etter nyttår?

9203285[/snapback]

Skulle vært på svalbard ja :D Tror ikke den første revisjonen av phenom blir noe å trakte etter, se bare på rev f2 vs rev f3, og core2quads go stepping.. Klarer vel ike holde seg unna phenom x4 når den kommer allikevel :)

 

Edit: X2 6000+ blir vel vert en tredjedel etter nyttår..

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Ikke dårlige resultater Likmark. Ville kanskje hjelpe om det var vinter ute?

 

Har en dilemma her. Jeg får 1000 kroner bare sånn, jeg får dem bare. Skal jeg spare dem til en Phenom da og kjøpe en så fort de kommer ut eller kjøpe en 6000+ nå? Hvor mye tror dere de er verdt etter nyttår?

9203285[/snapback]

Skulle vært på svalbard ja :D Tror ikke den første revisjonen av phenom blir noe å trakte etter, se bare på rev f2 vs rev f3, og core2quads go stepping.. Klarer vel ike holde seg unna phenom x4 når den kommer allikevel :)

 

Edit: X2 6000+ blir vel vert en tredjedel etter nyttår..

9204828[/snapback]

Nei, nå har jeg bestemt å beholde 1000 lappen til phenom, vet at rev f3 er å foretrekke, men tror ikke jeg eller mange andre klarer å vente, vil sikkert gå for den første X4 som kommer ut. Jeg kjøper heller en X2 6000+ etter nyttåret, når den koster tredjedel :)

Lenke til kommentar

Tillater meg å slenge inn noen resultater her, selv om prosessoren min strengt tatt ikke er en X2 6000+, men en X2 5200+ EE. Men den er også Windsor revisjon F3, og jeg tror ikke den klokker mye dårligere enn de fleste toppmodellene. Siden TDP er på bare 65W, og stock spenning er 1.2, tror jeg nok de ligner mye på 6000+ i binning.

 

Maks stabile klokk på litt over 1.4v er 3.355 GHz.

 

Så var det tid for litt Superpi... Jeg bare økte spenningen på CPU og RAM en god del, mens jeg eksperimenterte med Clockgen. Jeg så fort at minnespenningen var overkill, men det var ingenting å bekymre seg for siden dette bare var en kort runde med benching.

 

Den beste Superpi 1M-tiden jeg har klart er 23.656, men screenshot-filen ble dessverre helt "blank".

PS: Hvis noen stusser over at jeg får bedre score enn LIKMARK, tross at jeg har lavere klokke på både CPU og RAM, så skyldes det at jeg bruker fire brikker (bedre interleaving), og muligens strammere subtimings.

 

 

Den foreløpig beste dokumenterte tiden min er 23.766 sekunder:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
index.php?act=Attach&type=post&id=167514.png

post-100025-1186452510_thumb.png

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Tillater meg å slenge inn noen resultater her, selv om prosessoren min strengt tatt ikke er en X2 6000+, men en X2 5200+ EE. Men den er også Windsor revisjon F3, og jeg tror ikke den klokker mye dårligere enn de fleste toppmodellene. Siden TDP er på bare 65W, og stock spenning er 1.2, tror jeg nok de ligner mye på 6000+ i binning.

 

Maks stabile klokk på litt over 1.4v er 3.355 GHz.

 

Så var det tid for litt Superpi... Jeg bare økte spenningen på CPU og RAM en god del, mens jeg eksperimenterte med Clockgen. Jeg så fort at minnespenningen var overkill, men det var ingenting å bekymre seg for siden dette bare var en kort runde med benching.

 

Den beste Superpi 1M-tiden jeg har klart er 23.656, men screenshot-filen ble dessverre helt "blank".

PS: Hvis noen stusser over at jeg får bedre score enn LIKMARK, tross at jeg har lavere klokke på både CPU og RAM, så skyldes det at jeg bruker fire brikker (bedre interleaving), og muligens strammere subtimings.

 

 

Den foreløpig beste dokumenterte tiden min er 23.766 sekunder:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
index.php?act=Attach&type=post&id=167514.png

9223549[/snapback]

Hvor har du kjøpt den? Og hvor mye måte du betale? Høres ut som mye CPU for lite penger det der :)

Lenke til kommentar

Den er kjøpt på shg for ca 950 kroner. De har ikke flere på lager i øyeblikket. Jeg tror 5200+ EE og 6000+ er de beste valgene blant toppmodellene. 5200+ EE kan vel nesten ses på som en "mobile-prosessor" i lys av sin lave spenning, og får man en god stepping så gir den virkelig valuta for pengene. På XS er det en bruker som oppgir total stabilitet på 3.0 GHz og under 1.2 volt, men de skalerer greit ihvertfall opp til 1.4v. Kjøper man en 6000+ bør man kunne regne med minst 3.2 GHz på luft, selv med mindre gode steppinger.

Lenke til kommentar
Den er kjøpt på shg for ca 950 kroner. De har ikke flere på lager i øyeblikket. Jeg tror 5200+ EE og 6000+ er de beste valgene blant toppmodellene. 5200+ EE kan vel nesten ses på som en "mobile-prosessor" i lys av sin lave spenning, og får man en god stepping så gir den virkelig valuta for pengene. På XS er det en bruker som oppgir total stabilitet på 3.0 GHz og under 1.2 volt, men de skalerer greit ihvertfall opp til 1.4v. Kjøper man en 6000+ bør man kunne regne med minst 3.2 GHz på luft, selv med mindre gode steppinger.

9229372[/snapback]

Litt off topic, men er det noen som har noen formening om de har ofret noe for å kunne kjøre EE versjonene på lavere spenning? Noe må de jo ha gjort, i og med at det er samme størrelse på produksjonsteknikken. Har spurt om dette før, men det er til nå ingen som har kunnet svare tilfredstillende på det.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Den er kjøpt på shg for ca 950 kroner. De har ikke flere på lager i øyeblikket. Jeg tror 5200+ EE og 6000+ er de beste valgene blant toppmodellene. 5200+ EE kan vel nesten ses på som en "mobile-prosessor" i lys av sin lave spenning, og får man en god stepping så gir den virkelig valuta for pengene. På XS er det en bruker som oppgir total stabilitet på 3.0 GHz og under 1.2 volt, men de skalerer greit ihvertfall opp til 1.4v. Kjøper man en 6000+ bør man kunne regne med minst 3.2 GHz på luft, selv med mindre gode steppinger.

9229372[/snapback]

Litt off topic, men er det noen som har noen formening om de har ofret noe for å kunne kjøre EE versjonene på lavere spenning? Noe må de jo ha gjort, i og med at det er samme størrelse på produksjonsteknikken. Har spurt om dette før, men det er til nå ingen som har kunnet svare tilfredstillende på det.

9231116[/snapback]

Du leser tankene mine, det oppstod akkurat samme spørsmål i hodet mit i går kveld. Vil gjerne vite jeg også

Lenke til kommentar
Litt off topic, men er det noen som har noen formening om de har ofret noe for å kunne kjøre EE versjonene på lavere spenning? Noe må de jo ha gjort, i og med at det er samme størrelse på produksjonsteknikken.

9231116[/snapback]

Tja, sammenlignet med 6000+ så har de jo "ofret" 400 MHz :p Det er ganske mye når man begynner å nærme seg MHz-taket til en gitt arkitektur / prosess.

 

Jeg er nesten sikker på at Turion64 / Turion X2 er de eneste moderne CPU-seriene til AMD som har design-endringer dedikert til strømsparing.

 

Dette handler nok ikke om mer enn god gammel håndplukking av effektgjerrige eksemplarer, som Athlon XP Mobile og Mobile Athlon 64 Newark er eksempler på. Det er ikke nødvendigvis så forskjellig fra speed-binning, for en toppmodell vil nok trenge komparativt lav spenning på en hvilken som helst frekvens, noe som også forklarer hvorfor de klokker høyere innenfor rammen til en sammenlignbar kjølekapsitet. Selv om alle prosessorene i en serie er designmessig identiske så vil kvaliteten variere fra et eksemplar til et annet, og denne sorteringen avgjør hva hver prosessor til slutt ender opp som.

 

Jeg vil egentlig tro at din X2 6000+ klarer minst 2.6 GHz på 1.2 v, som tilsvarer spesifikasjonene til X2 5200+ EE. Enigma1987 på XS sa om jeg husker riktig at hans X2 5200+ EE trengte knappe 1.2v på 3.0 GHz, og 1.4 v på 3.3 GHz (dog ikke dokumentert stabil). Min CPU har jeg ikke testet på så lav spenning, men jeg mistenker altså at 5200+ EE og 6000+ er ganske like når det gjelder skalerbarhet, med sistenevnte som en knapp favoritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...