Gå til innhold

Trenger annbefalinger til 1080 HDTV!


Stigma

Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Jeg tygger litt på tanken å endelig kjøpe meg en 1080 HDTV. Jeg har allerede sett meg ut en verdig kandidat:

https://prisguiden.no/product.php?productId=75501

 

men, jeg vil gjerne ha flere forlag til skermer som dere tror er bedre, enten spesifikasjonsmessig, eller fra personlig erfaring.

 

Det jeg ser etter er altså 1080 oppløsning, rundt 37-40'ish tommer størrelse, og en pris som helst ikke skal være betydelig over 15.000kr. 10-15 tusen er vel målområdet vil jeg si, selv om jeg er noe fleksibel i forhold til pris. Et tillegsspørsmål som jeg også vil stille er: Er 15.000 nok nå om dagen til å få en top-notch skjerm, eller er det for lite til å måle seg med de dyrere toppmodellene? Jeg er kresen men ikke super-kresen på bildekvalitet.

 

TVen skal brukes i en normalt lys stue, men direkte sterkt sollys eller annet lys på skjermen er veldig minimal...

 

Fyr løs med forslag! (og fortell hvorfor ditt forslag er best/bedre på hvilket område).

 

EDIT: Litt ekstra info. Tven skal hovedsakelig brukes som en TV, men god ytelse i forhold til konsoll-spilling er også et stort pluss. Jeg tror ikke det er noe stort issue med dagens raske skjermer selv i denne størrelsen, men jeg tenker jeg vilel nevne det likevel :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Samsung sine skjermer plaier å være bra.

Til ren TV bruk er det ofte andre merker som er bedre, hørt mye bra om Sony og Panasonic ihvertfall.

 

Anbefaler deg heller å stille dette spørsmålet på AVforum der det er mange med erfaringer på dette området.

 

Du kan også lese en tråd der jeg fant ved å søke på modell nummeret til den TV du hadde listet opp.

 

Skal du koble skjermen til konsoll og PC, er LCD det beste.

Er også greit med 1:1 pixelmapping ved tilkobling til PC, ikke alle skjermer har dette.

 

Men som sagt, les litt på AV forum, der får du sikkert god hjelp!

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Litt OT;  Har sett hos VG på nettet anbefaling om og vente med nytt fjernsyn pga. det digitale bakkenettet.  Det kommer fjernsyn med integrert "dekoderboks", da har man muligheten til og spare en komponent om en vil se på fjernsyn på "bakkenettet" etter neste påske, ellers må man ha en separat "dekoderboks".

Her er artikkelen

9069900[/snapback]

 

Gitt at man faktisk har tenkt til å bruke bakkenettet er det en fordel, men hvor mange av oss gjelder dette? De fleste har vel enten kabel-tv eller parabol og vil dermed ikke være berørt av dette.

Lenke til kommentar
Litt OT;  Har sett hos VG på nettet anbefaling om og vente med nytt fjernsyn pga. det digitale bakkenettet.  Det kommer fjernsyn med integrert "dekoderboks", da har man muligheten til og spare en komponent om en vil se på fjernsyn på "bakkenettet" etter neste påske, ellers må man ha en separat "dekoderboks".

Her er artikkelen

9069900[/snapback]

 

Gitt at man faktisk har tenkt til å bruke bakkenettet er det en fordel, men hvor mange av oss gjelder dette? De fleste har vel enten kabel-tv eller parabol og vil dermed ikke være berørt av dette.

9070018[/snapback]

 

Det er jo en smule merkelig antakelse da! Og A-Typisk av noen som bor i byen. Norge finnes utenfor storbyer. Antall mennesker som får TV via antenne på taket er VELDIG stort fortsatt. Stort nok til at noen har turt å investere mange millioner i bakkenettet....og de har gjort sin research!

 

Rådet er veldig bra og veldig aktuelt!

 

Ett eneste generelt unntak er om man bruker skjermen bare som en skjerm og har feks en mediacenter PC som tuner. Da behøver man jo ikke tenke på slikt. GET er vel de eneste som ikke har pratet noe om å støtte noe slikt på ett eller annet tidspunkt.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Det kommer en dle forslag her, men uten linker. Da er det veldig vanskelig å finen fram til den skejrmmodellen som dere faktisk tenker på. Kan vi få ordnet fram noen linker folkens? :)

 

Digitalt bakkenett er ikke et issue for meg. 1:1 pixelmapping hvis man kobler på PC hadde vært fin fordel å ha, selv omdet primærtt ikek er det den skal brukes til. Jeg vilel ikke tro at en såpass normal oppløstning som 1920x1080 skulle være noe problem å få til? Er det skjermen med den oppløsningen som bare IKEK vil kunne kjøre 1:1 til PC no matter what? Jeg trodde det var hovedsakelig et problem med sånne skjermer som hjar teite ustandard oppløsninger, som 13**x*** osv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er usikker på om jeg er i posisjon til å komme med råd, da jeg ikke er noen ekspert på emnet. Jeg bruker en del tid på avforum.no og leser en del reviews av TVr (og alt annet som går på strøm).

 

- Om du har digitale signal, gir de fleste nye skjermer deg god kvalitet i disse dager, noe spesielt er det at det ofte er de dyreste skjermene som er mest kresen på signal, men som og gir best bilde ved gode signalkilder. For 1080P tror jeg Sony Bravia 40' er den skjermen som kanskje skiller seg ut under 15k. Den er en av favorittene på avforum.no, den får også gode internasjonale reviews. Sony er også suveren på brukervennlighet/brukergrensesnitt, slik at kona/ungene (om du har noen) vil klare å håndtere den.

 

- 1:1 pixelmapping er det en del skjermer som har, men her kan det skille mellom skjermer også fra samme produsent. LG er blant de produsentene som har flest skjermer med 1:1 pixelmapping og lager også generelt gode LCD-skjermer. LG i 12+ kroner-klassen er som regel et sikkert kjøp.

 

- Om bildekvalitet er viktigere enn å få 1080p - er Panasonic sine siste G10 panel svært lovprist, men da er du over på plasma. Designmessig er disse suverene og billedkvaliteten står ikke tilbake for noen. G10 panelene finner du i seriene som har 70 eller 700 i navnet, Blant annet dette.

 

Usikker på om dette var til noe som helst hjelp - du får uansett ha lykke til med TV-kjøp.

Lenke til kommentar
Det er jo en smule merkelig antakelse da! Og A-Typisk av noen som bor i byen. Norge finnes utenfor storbyer. Antall mennesker som får TV via antenne på taket er VELDIG stort fortsatt. Stort nok til at noen har turt å investere mange millioner i bakkenettet....og de har gjort sin research!

9070052[/snapback]

Bare for å gi deg en usaklig kommentar tilbake, så vil jeg ikke akkurat påstå jeg "bor i byen".

 

Per dags dato bruker ca. 70% av alle norske husstander andre former for tv-mottak. Gitt at også finnes en del mennesker som ikke benytter seg av TV i det hele tatt vil jeg anslå at kanskje oppmot ca. 25% av norske husstander benytter seg av det analoge bakkenettet. Veldig mange mennesker benytter seg av dette fordi det er billig og det ikke koster noe å installere. Når det digitale bakkenettet kommer og folk må ut å kjøpe 1 dekoder og 1 abbo pr TV i huset vil man nok kunne forvente at flere tar utgiften med å installere kabel-TV enn de som går fra kabel-TV til det digitale bakkenettet der man har muligheter for begge.

Lenke til kommentar
Litt OT;  Har sett hos VG på nettet anbefaling om og vente med nytt fjernsyn pga. det digitale bakkenettet.  Det kommer fjernsyn med integrert "dekoderboks", da har man muligheten til og spare en komponent om en vil se på fjernsyn på "bakkenettet" etter neste påske, ellers må man ha en separat "dekoderboks".

Her er artikkelen

9069900[/snapback]

'

Det digitale bakkenettet fra RiksTV bruker mpeg4, mens "alle" andre land kjører mpeg2. Du vil derfor ikke kunne dra nytte av den innebygde tuneren, og du vil derfor måtte ha en separat dekoder uansett. Derfor er det liten vits å vente med å kjøpe ny tv pga det digtale bakkenettet.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat fått en Toshiba REGZA 37" i hus, og må si jeg er meget fornøyd. Finner lite tester/erfaringer om denne skjermen på nettet, men når jeg sammenlignet var det klart bedre bilde på denne i forhold til tilsvarende fra Samsung. Men det er min personlige/subjektive mening. Koblet til PC med en HDMI kabel, er det (selvfølgelig?) sylskarpt bilde.

Lenke til kommentar
Litt OT;  Har sett hos VG på nettet anbefaling om og vente med nytt fjernsyn pga. det digitale bakkenettet.  Det kommer fjernsyn med integrert "dekoderboks", da har man muligheten til og spare en komponent om en vil se på fjernsyn på "bakkenettet" etter neste påske, ellers må man ha en separat "dekoderboks".

Her er artikkelen

9069900[/snapback]

'

Det digitale bakkenettet fra RiksTV bruker mpeg4, mens "alle" andre land kjører mpeg2. Du vil derfor ikke kunne dra nytte av den innebygde tuneren, og du vil derfor måtte ha en separat dekoder uansett. Derfor er det liten vits å vente med å kjøpe ny tv pga det digtale bakkenettet.

9076914[/snapback]

 

Det han sier er at det er å anta å forvente at når det nye digitale bakkenette er lansert så vil det komme TVer med nye innebygde tunere som støtter det. Slik som det skjedde i Sverige for eksempel. Han snakker ikke om dagens TVer med innebygget digitale tunere. Det er flere land som har også valgt MPEG4. Så markedet bør være der. Det som må være i tillegg på TVen er en "slot" for å sette inn ditt kunde kort for å dekode signalet.

 

Ja, det er en gjettning og antakelse, og ikke så rellevant for trådstarter da han har sagt han ikke kommer til å bruke det digitale bakkenette, men du fremhevet ett budskap som ikke var i posten du svarte på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Litt OT;  Har sett hos VG på nettet anbefaling om og vente med nytt fjernsyn pga. det digitale bakkenettet.  Det kommer fjernsyn med integrert "dekoderboks", da har man muligheten til og spare en komponent om en vil se på fjernsyn på "bakkenettet" etter neste påske, ellers må man ha en separat "dekoderboks".

Her er artikkelen

9069900[/snapback]

'

Det digitale bakkenettet fra RiksTV bruker mpeg4, mens "alle" andre land kjører mpeg2. Du vil derfor ikke kunne dra nytte av den innebygde tuneren, og du vil derfor måtte ha en separat dekoder uansett. Derfor er det liten vits å vente med å kjøpe ny tv pga det digtale bakkenettet.

9076914[/snapback]

 

Det han sier er at det er å anta å forvente at når det nye digitale bakkenette er lansert så vil det komme TVer med nye innebygde tunere som støtter det. Slik som det skjedde i Sverige for eksempel. Han snakker ikke om dagens TVer med innebygget digitale tunere. Det er flere land som har også valgt MPEG4. Så markedet bør være der. Det som må være i tillegg på TVen er en "slot" for å sette inn ditt kunde kort for å dekode signalet.

 

Ja, det er en gjettning og antakelse, og ikke så rellevant for trådstarter da han har sagt han ikke kommer til å bruke det digitale bakkenette, men du fremhevet ett budskap som ikke var i posten du svarte på.

 

AKIRA

9077214[/snapback]

 

 

Slik rikstv kjører så tar jeg det som en selvfølge at de kortene de har ikke kan brukes med dekodere som fins i tv'en og at man må kjøpe dekoder fra rikstv for å kunne bruke kortene. Uten kortene er det kun NRK man får inn med tv'ens innebygde dekoder. Så jeg vil anta at dette blir lite relevant.

 

[DIGRESJON]

Jeg hadde store forhåpninger til at rikstv kunne gjøre en god ting for norges tv-tittere, men sitter bare igjen med en flau smak av dritt. Dyrt. Nesten bare kjipe kanaler. (Ingen utenlandske kvalitetskanaler som BBCNews, Discovery, BBSPrime, Al Jazeera etc.) Man må ha et abonnement for hver eneste tv i huset. Sannsynligvis lock-in på dekoder, muliggjort ved å parre dekoder med dekoder-kort. Ingen hd-sendinger. Og i tillegg så er abonnementet DYRT! Pakken til rikstv burde ikke koste mer enn 99,-/mnd. Dekoder-kort burde vært gratis. Evt burde TV2 sende ukryptert ut nåværende konsesjonsperiode. Selv om Get, Canal Digital, Viasat, etc, er dyre og dårlige, så er de uansett vesentlig bedre enn rikstv![/DIGRESJON]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Slik rikstv kjører så tar jeg det som en selvfølge at de kortene de har ikke kan brukes med dekodere som fins i tv'en og at man må kjøpe dekoder fra rikstv for å kunne bruke kortene. Uten kortene er det kun NRK man får inn med tv'ens innebygde dekoder. Så jeg vil anta at dette blir lite relevant.

 

[DIGRESJON]

Jeg hadde store forhåpninger til at rikstv kunne gjøre en god ting for norges tv-tittere, men sitter bare igjen med en flau smak av dritt. Dyrt. Nesten bare kjipe kanaler. (Ingen utenlandske kvalitetskanaler som BBCNews, Discovery, BBSPrime, Al Jazeera etc.) Man må ha et abonnement for hver eneste tv i huset. Sannsynligvis lock-in på dekoder, muliggjort ved å parre dekoder med dekoder-kort. Ingen hd-sendinger. Og i tillegg så er abonnementet DYRT! Pakken til rikstv burde ikke koste mer enn 99,-/mnd. Dekoder-kort burde vært gratis. Evt burde TV2 sende ukryptert ut nåværende konsesjonsperiode. Selv om Get, Canal Digital, Viasat, etc, er dyre og dårlige, så er de uansett vesentlig bedre enn rikstv![/DIGRESJON]

9079541[/snapback]

 

I min jobb posisjon har jeg hatt mulighet til å prate direkte med RiksTV.

 

De gjorde det veldig klart over at de ikke var interesert i å være noe form for "hardware leverandør". De skal bare levere specs for hva som kreves av en dekoder. Om den dekoderen sitter i en boks eller TV er for dem irrelevant. Og det var de som beskrev muligheten om å ha feks en TV hjemme, på hytta og i bilen..og alt du gjorde som bruker var å ta med deg ditt kort med chip på å sette inn i en "slot"...og så kunne du se dine "kanaler" uansett hvor du er. Det er Elkjøp, ekspert, spaceworld, komplett..osv osv...som som skal selge hardwaren. Og da er det litt opp til dem å kjøpe inn det de føler vil selge. Laget på specs fra RiksTV selvfølgelig.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...