Gå til innhold

Scart kontakt med s-vhs gir bare sorthvit, defekt?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en scart kontakt med sånn s-video inngang + sånn gul (video) og rød og hvit inngang. Og på oppsiden er der in/out som jeg kan velge alt ettersom jeg vil sende signalet inn eller ut.

 

Jeg kjøpte den først og femst for å bruke s-video inngangen siden det gir bedre kvalitet. Digital videokamera (DV). +TV og PC skal den brukes til.

 

Men jeg får ikke farger når jeg bruker denne. Bruker jeg den andre videotgangen. Den gule. Får jeg farger.

 

videokameraet er PAL.

Er kontakten defekt?

 

Noen som har ideer? :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk meg nytt tv i dag. Prøvde scarten der og jeg fikk farge på video inn til tv en.

 

Men jeg får ikke farge out fra tv en med denne kominasjonen.(scart -> s-video).

 

Så om jeg vil ta opp et programm f.eks så får jeg bare i sort/hvit.

 

Det er vel ingenting som kan fikse det. Jeg tror ikke en klarer å få ut fargene gjennom s- video. :x

Lenke til kommentar

OK, nå har jeg muligens løsningen på problemet:

 

Dersom du tar 1 stk s-vhs ledning og 1 stk composite ledning. Kapper disse i 2, måler deg frem hvor de forskjellige ledningene fører hen i pluggen. Dersom man holder s-vhs pluggen foran seg med den lille plastdingsen inni nedover og flaten med pil på oppover. Dersom du holder pluggen slikt skal de 2 øverste kontaktene inni pluggen være i kontakt med midten av compositepluggen og de 2 nederste(egentlig midt på sidene over plastdingsen) på s-vhs pluggen være i kontakt med sideflaten på compositepluggen. Lag en slik ledningmed de 2 delene fra "kappet", resultatet skal være en ledning som gir deg farger.

 

Jeg tar sef forbehold om at folk gjør dette på eget ansvar, det funker fint hos meg, men det er dermed ikke sagt at det er en universell løsning før jeg får prøvd den litt rundt forbi.

Lenke til kommentar

LOL på noen svar :lol:

 

Problemet er rett og slett at TV'en ikke støtter SVHS. Har samme problem hjemme. Du må enten koble til via phono, (Men da må du kjøpe video ut som støtter phono utgang), eller så må du rett og slett kjøpe en ny TV som støtter SVHS. (Eller S-video som det også heter)

Lenke til kommentar

Dersom dere bruker oppskriften jeg gav, kan dere bruke TV som ikke har SVHS støtte og fremdeles få farger. Dvs det er bare tull å si at du må kjøpe ny TV. Overgangen kan også kjøpes fra stedet jeg oppgav tidligere i denne posten.

 

Saken ligger rett og slett i at produsentene ikke kan lage ordentlige overganger, ikke i støtte i TVen. Selvfølgelig vil man få best bildekvalitet etc dersom TVen faktisk har SVHS støtte og evnt SVHS inngang, men man kommer seg unna uten. Jeg hadde samme s/h problemet før jeg satte sammen denne overgangen, dog funker det ikke med farger i SVHS modus med denne pluggen kun i "vanlig" composite/scart modus.

Lenke til kommentar
Dersom dere bruker oppskriften jeg gav, kan dere bruke TV som ikke har SVHS støtte og fremdeles få farger. Dvs det er bare tull å si at du må kjøpe ny TV. Overgangen kan også kjøpes fra stedet jeg oppgav tidligere i denne posten.

 

Saken ligger rett og slett i at produsentene ikke kan lage ordentlige overganger, ikke i støtte i TVen. Selvfølgelig vil man få best bildekvalitet etc dersom TVen faktisk har SVHS støtte og evnt SVHS inngang, men man kommer seg unna uten. Jeg hadde samme s/h problemet før jeg satte sammen denne overgangen, dog funker det ikke med farger i SVHS modus med denne pluggen kun i "vanlig" composite/scart modus.

`

 

Det der høres jo bare så komplisert ut, og det hadde ikke jeg turt å gjøre. Heller bedre å kjøpe ny TV :p

Lenke til kommentar
Dersom dere bruker oppskriften jeg gav, kan dere bruke TV som ikke har SVHS støtte og fremdeles få farger. Dvs det er bare tull å si at du må kjøpe ny TV. Overgangen kan også kjøpes fra stedet jeg oppgav tidligere i denne posten.

 

Saken ligger rett og slett i at produsentene ikke kan lage ordentlige overganger, ikke i støtte i TVen. Selvfølgelig vil man få best bildekvalitet etc dersom TVen faktisk har SVHS støtte og evnt SVHS inngang, men man kommer seg unna uten. Jeg hadde samme s/h problemet før jeg satte sammen denne overgangen, dog funker det ikke med farger i SVHS modus med denne pluggen kun i "vanlig" composite/scart modus.

 

Hvordan er det med denne løsningen ang. kvalitet på signalet. Blir det composite eller s-video kvalitet?

Lenke til kommentar

Nå har dette spørsmålet kommet så mange ganger. Dette er en sikker løsning, enten du bruker S-video hele veien eller konverterer til Comp.

Legg inn eg kondensator på 470pF (Ikke så nøye på størrelsen egentlig) mellom pinne 3 og 4. Dette har jeg gjort veldig mange ganger etterhvert så jeg vet at det fungerer.

Her er forresten en link:

 

 

 

http://tvtool.info/english/cablefaq3_e.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...