Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg av rett etter oppstart


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter og har det gøy på et hjemmelan. Så skal jeg plugge i en ekstern harddisk i en usb-port. Vet ikke om jeg plugget den i eller ikke før pcn slo seg av. Da jeg prøver å starte den igjen, hører jeg de vanlige lydene og alt virker greit. Etter rundt 3-4 sekunder slår den seg derimot av.

Vi har prøvd å ta ut hovedkortbatteriet, og sette det inn igjen etter en halvtimes tid. Dette hjalp ikke.

Da det ikke fungerte prøvde vi å bytte på slette "RTC RAM" ved å ta ut hovedkortbatteriet og flytte på jumperene. Fulgte en bruksanvisning i hovedkortets manual. Dette hjalp heller ikke.

De andre på lanet her mener at det kan være hovedkortet eller strømforsyningen som har røket.

 

Dette er hva jeg har i min datamaskin i dag.

Hovedkort

Prosessor

Strømforsyning

Grafikkort

Ram

Harddisk nr 1

Pluss en ide-disk på 120 gb som jeg husker ikke infoen på.

 

Har noen noe tips til hva jeg kan gjøre for å fikse dette problemet?

Endret av Dan-Håkon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vii får ikke bilde på skjermen. Den starter opp, men ingenting skjer. Tidligere slo den seg av etter ett par sekunder, men nå går den bare uten bilde.

 

edit:

 

Har en tråd i itpro om dette også.

 

"

CyberTrec skrev:Antar du tok ut strømkabelen fra bak i pc'en mens du skulle ta reset på bios ved å flytte på Jumper og ta ut bios batteri? hvis ikke så kan hovedkortet hente strøm fra strømforsyningen slik at bios chippen ikke blir resatt.

Jepp, det gjorde vi.

 

Det med multimeteret får vi ikke gjort da vi ikke har tilgang til et slikt verktøy.

 

Har også prøvd å koble ut en og en komponent i maskinen, uten resultater.

 

Nå kan det hende at det er feil med poweret ditt som CyberTrec har nevnt før men jeg hadde en gang et tilsvarende problem og da var det av og på bryteren som var problemet.

Det jeg gjorde var å holde påknappen inne og så satte jeg i powerkabelen til pc'en. Dette problemet gjelder bare hvis du har en av og på knapp som ikke har egen posisjon for av og på. (Denne bryter typen har et spesielt navn men kommer ikke på det i farten)

Da jeg gjorde dette, slo maskinen seg av etter 5 sekunder ca. Før jeg gjorde dette gikk den med alle viftene på fullt(som er vanlig i oppstarten, men som går over når den starter opp)"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...