Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe første bil... hjelp


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har spart opp noen tusen og skal kjøpe min første bil etter sommerferien. Tenker å bruke maks 10 000 (gjerne ca 5-8000 kr).

 

Det jeg først og fremst lurer på er hva det blir å betale totalt med alle utgifter? La oss si bilen koster 5000, hvor mye kommer alt annet jeg må betale for på? Vet om bensinutgifter selfølgelig, men hva koster ALT annet som jeg MÅ ha? Veldig fint om noen kan skrive/kopiere/linke til alle utgifter for å ha bil.

Jeg har liksom spart nok til å kjøpe bilen, men kjekt å vite om jeg ikke har råd til å beholde den hehe :p

 

Så lurer jeg på om noen bare kan tipse om noen bilder som er bra som første bil. Billig og gjerne litt sprek, helst ikke for liten (trenger en del plass)

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er disse utgiftene ved kjøp av bil:

Omregistrering - 1500 kroner

Forsikring - 3000-4000

Veiavgift (er ofte inkludert i prisen - 3000

Bensin - x kroner

Variable utgifter (dekk, verksted osv) - x kroner

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bil til 15 000, disse er i mye bedre stand enn biler til 8000 og vil nesten garantert være billigere å eie i lengden.

Lenke til kommentar

Et lite tips er at japanske biler er der du får mest for pengene i denne prisklassen med tanke på holdbarhet og driftsikkerhet. Hva med en Toyota Carina 1989?

 

Pene og rene linjer, kan gå langt om motoren har fått bra stell og den er kjørt pent. 1,6 XL er en helt grei motor, bør være greit med drag i den og plassen er helt kurant om du ikke trenger stasjonsvogn.

 

Ellers kan du ta en titt på denne topicen som jeg fant 10 linjer under din ;)

Endret av NoXify
Lenke til kommentar

Kan fint kjøpe en bil til 5k, drite putte penger i vedlikehold og vrake den når den ikke duger lenger, som normalt er etter ett år eller to. Taper ikke mange kronene på det.

 

Bare finn en der årsavgifta er betalt og du har sommer og vinterdekk som duger. Kjedelig og putte 4k i dekk på en bil som koster 5k osv..

Lenke til kommentar

Gamle, billige spreke biler er ofte ekstra utslitt da de er populære hos uerfarne ungdommer som vil ha en sprek førstebil de vil fræse rundt i. Tror jeg heller ville kjøpt en med mindre motor og da kanskje av nyere modell og/eller lavere km-stand.

 

Var faktisk det jeg gjorde da jeg kjøpte første bilen. :p Men gav 20k da. (inkl. reg og årsavgift, samt greie s/v-hjul). Har holdt i over 4 år, og holder enda så fort jeg får av den #&%¤!{[<!%$ bakdemperen så jeg får bytta oljerøret til den! :realmad:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale BX. De er rett og slett gamle nå. Selv de nyeste er såpass gamle at man nesten er dømt til å få problemer med de. Spesielt her i norge. Typisk problem er rust og lekasjer i alt som heter hydraulikkrør. Og lekker hydraulikken mister du servostyringa, demperne og til slutt bremsene.

 

Men de ER gode å kjøre, og 170 gamp på under tonnet burde få bilen til å flytte seg. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

NoXify: Den Toyotan var pen. Skal se nærmere på den. Vurderer også Volvo 244 etc siden den er vanlig å finne billig.

 

Har ikke planer om å ha bilen mer enn 1 år ca, så skal finne billig og kjøre til jeg vraker den. :p

 

Er fortsatt mest interessert i VW Caravelle T3 Coach, siden den er kul, billig, har sterk motor, og masse plass

Lenke til kommentar

T3 er jo dritfett, men her MÅ du rett og slett bare påberegne en god del fiksing på motor. Du kommer ingen vei utenom når du kjøper en billig caravelle.

 

Jeg har lest MYE om disse bilene og hadde veldig lyst på en før =) Kjørte en t3 for et par uker siden, jævlig kul bil å kjøre, ikke så aller værst komfort heller ;)

 

Så en gammal 240 suse oppover i Ryentunnelen i dag i 40kmt og med svartrøyk og putring lang vei.. :!:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Er fortsatt mest interessert i VW Caravelle T3 Coach, siden den er kul, billig, har sterk motor, og masse plass

9046159[/snapback]

 

Hæ??

 

1.6 TD er veldig svak. Er du heldig finner du en med 2.1 112hk. Det betyr fortsatt ikke "sterk motor" i en såpass stor bil.

9058041[/snapback]

Skal ha bensinmotoren med 112 hk, ja. Vet ikke hvor sterk den er i forhold til bilen men den bråker i hvert fall masse. :p

 

Citroen BX var også dritfet! Den stilen liker jeg. Har laget en liten liste nå. Kom med flere kule billige biler :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...