Gå til innhold

Hvordan fjerner man Vista ?!


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Ok, jeg er jente..

Vet at jeg ikke har like god peilig som dere gutta, men jeg misliker sterkt Vista !

Utseende og oversikt og programmer.. liker det ikke i det hele tatt.

 

Kjøpte ny laptop og fikk automatisk med Windows Vista.

Har en windows-XP-cd her fra min andre pc som jeg kjøpte for kort tid siden, men klarer ikke å boote denne fra BIOS slik man vanligvis gjør dersom man formaterer og reinstallerer windows..

 

Noen som har "avinstallert" Vista før og i så tilfelle vet hva jeg kan gjøre ?

 

 

Frustrert havfrue i nød :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må boote fra dos eller når maskinen skal til å begynne å laste in Vista.

Før du ser Vista logoen trykker du del, eller F12 det står sikkert mere det manualen til maskinen.

Når du booter maskinen la Win XP plata ligge i cd romen.

 

Trenger du mere hjelp må du skrive hva slags maskin du har, og litt info om den...

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd selv, så vil jeg tro at du først må inn i BIOS og sette DVD-romen til 1. plass på boot prioriteringen.

 

Deretter finne en XP-installasjons CD og formatere harddisken før du installerer.

 

Eventuellt kan du be butikken du kjøpte maskinen hos å bytte til XP, men det vil de nok ta litt penger for.

Og har du kjøpt fra nettet er det litt tungvindt.

 

 

Microsoft har en nedgraderingspakke som lar deg nedgradere fra Vista til XP, men jeg er ikke sikker på hvordan den virker, og om den lar deg gå fra Vista til XP uten først å ha hatt XP.

 

 

Men uansett tror jeg en fersk XP installasjon er det enkleste, men da mister du alt du har av ting på PCen som du ikke legger over på en annen PC eller en ekstern harddisk først.

 

Har du en ekstern harddisk med over 10GB ledig plass kan du lage en partisjon på 10GB og installere XP på den, og boote fra den.

Og derfra formatere den harddisken som ligger på laptoppen.

Derfra er det bare å sette inn en XP cd og installere.

 

Men vet du hva BIOS er?

Hvor lite kan du egentlig?

 

 

EDIT: kom på en ting som kan virke!

Når du er i Vista, gå til diskbehandlingen og finn frem til der du behandler partisjonenene.

Lag en ny partisjon dersom det går, og installer XP på den.

Start opp i XP og slett det som ligger på Vista partisjonen ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hehe, hadde nøyaktig samme problemet selv. Grunnen til at du ikke får kjørt av cden som vanlig, er anntageligvis at du kjører en oppgraderings-cd(XP Home\SP2 eller lignende). Hvis du vil få en helt clean start, skaff deg en XP-Professional-CD og følg Bluums instrukser på hvordan du får boot'a fra cd'en. ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Henger meg på her. Kjøpt bærbar pc med vista. Ville ha xp, og formaterte harddisken i dos. Boota fra xp cden, og får melding om at installasjonen ikke finner noen harddisk. Booter vista cden og får installert vista lett. Hva skjer?

9027367[/snapback]

 

 

Ellerså er det kanskje driver til s-ata du mangler, ja nyere laptoper bruker s-ata, og da trenger du kanskje ein driver til harddisk kontrollern.

 

Den har gjerne vista innebygget.

 

 

Edit: la til qoute fra coolgrev1.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Det skal ikke spille noen rolle for om XP installeringa finner en harddisk.

Hvordan skal man da i utgangspunktet få installert noe på maskinen, hvis man ikke finner den uten å ha installert en driver.

For man kan ikke bare installere en driver helt uten videre, og uten OS ...

 

Og de lager ikke maskiner som må installere Vista på, på grunn av hardwaren.

Så det er nok ikke feilen, har mer tro på tobbie's forslag.

Lenke til kommentar

Ok, eg svarte muligens meir til coolgrev1 enn til trådstarter, skal fikse det med quotes osv.

 

Trådstarter kunne kanskje kommet med litt meir info, prøver den å boote fra cd'n?

Har du prøvd og trykke f1, f12, del osv (står som regel på skjermen når pc'n startes)

 

Kan vi også få navnet på pc'n din?

 

Edit: Har du lisens på den XP plata di da? ellerså må du kanskje leike pirat_adj.jpg for å få det til å fungere.

 

Du veit også at du kan forandre utsjånaden på Vista slik at den blir som Windows 2000?

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Henger meg på her. Kjøpt bærbar pc med vista. Ville ha xp, og formaterte harddisken i dos. Boota fra xp cden, og får melding om at installasjonen ikke finner noen harddisk. Booter vista cden og får installert vista lett. Hva skjer?

9027367[/snapback]

 

 

Ellerså er det kanskje driver til s-ata du mangler, ja nyere laptoper bruker s-ata, og da trenger du kanskje ein driver til harddisk kontrollern.

 

Den har gjerne vista innebygget.

 

 

Edit: la til qoute fra coolgrev1.

9027553[/snapback]

 

Ja, det tenkte jeg faktisk ikke på. Husker jo det var sånn for eb tid tilbake at det fulgte med sata drivere til hovedkortet.. Da prøver jeg det først.

Takk :)

Endret av coolgrev1
Lenke til kommentar

Heisann!

 

En lett måte er at Vista skal ta over for XP.

 

Det jeg hadde gjort hadde vært å kjøpt en ny harddisk og lagt den du har idag til side.

Grunnen til dette er at da har du orginal oppsett på PC'en fra fabrikken samt at du lett kan bytte når du føler deg forbredt til å gå over til VISTA.

 

En hardddisk får du nesten kastet etter deg nå idagens tider.

Det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar
Det skal ikke spille noen rolle for om XP installeringa finner en harddisk.

Hvordan skal man da i utgangspunktet få installert noe på maskinen, hvis man ikke finner den uten å ha installert en driver.

For man kan ikke bare installere en driver helt uten videre, og uten OS ...

 

Og de lager ikke maskiner som må installere Vista på, på grunn av hardwaren.

Så det er nok ikke feilen, har mer tro på tobbie's forslag.

9027622[/snapback]

 

Jo, idiotisk nok, så på enkelte eldre XP-releases må du faktisk ha en *.inf-driver liggende på 3,5" diskett for at XP skal finne SATA-diskene :-)

Lenke til kommentar
Det skal ikke spille noen rolle for om XP installeringa finner en harddisk.

Hvordan skal man da i utgangspunktet få installert noe på maskinen, hvis man ikke finner den uten å ha installert en driver.

For man kan ikke bare installere en driver helt uten videre, og uten OS ...

 

Og de lager ikke maskiner som må installere Vista på, på grunn av hardwaren.

Så det er nok ikke feilen, har mer tro på tobbie's forslag.

Jeg syns synd på de PCene du har ansvar for.

His du ikke har lagt merke til det, så lastes det en hel haug med universelle drivere under XPs første del av installeringa. Inkludert i disse er det IDE og SCSI-drivere. S-ATA kom senere enn XP, og derfor følger det ikke med noen S-ATA drivere. Derfor må du legge disse til selv. Siden veldig få bærbare har floppy-drev, må disse integreres i XP-plata med f.eks. nLite

Lenke til kommentar

Men de ligger jo på CDen.

Er klar over de, har da installert drøssevis med XP partisjoner på ferske og gamle maskiner.

Mulig CDene jeg har brukt ikke har vært av den gamle typen som du snakker om, slik at jeg aldri har kommet borti problemet.

 

Det jeg mener er at du ikke kan installere en driver på en tom PC _FØR_ du setter inn XP CDen. Altså med en annen CD eller liknende.

Har i alle fall ikke vært borti det, selv om det sikkert kan la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Men de ligger jo på CDen.
Tror neppe MS hat tatt seg bryet med å integrere alle hærens S-ATA-drivere på platene. Da hadde ikke community-et rundt det å integrere drivere vært så stort som det er.
Mulig CDene jeg har brukt ikke har vært av den gamle typen som du snakker om, slik at jeg aldri har kommet borti problemet.
Det finnes kun 3 "typer" XP-plate: SP0, SP1 og SP2. SÅ vidt jeg vet har ikke MS tatt seg bryet med drivere, med mindre de er inkludert i SP(127GB+ og USB2)
Det jeg mener er at du ikke kan installere en driver på en tom PC _FØR_ du setter inn XP CDen. Altså med en annen CD eller liknende.

Har i alle fall ikke vært borti det, selv om det sikkert kan la seg gjøre.

Det er heller ikke meningen å installere den før. Du kan selvfølgelig gjøre det på gamle-måten å starte DOS 6 fra en boot-disk og installere DOS-drivere for kontrolleren før du booter XP-CDen, men det er bortkasta.

Mye lettere å la Setup laste en driver fra plata, som da også blir brukt av XP når du booter OS'et

Lenke til kommentar

Bare sånn at vi har det på det rene. Du klarer ALDRI å få Windows XP utseende til å være lik Windows 2000 sitt utseende. Du vil uannsett få en viss ulikhet. Tror meg, jeg kjører både Windows XP og Windows 2000 i dualboot så det vet jeg ganske mye om.

Lenke til kommentar
Bare sånn at vi har det på det rene. Du klarer ALDRI å få Windows XP utseende til å være lik Windows 2000 sitt utseende. Du vil uannsett få en viss ulikhet. Tror meg, jeg kjører både Windows XP og Windows 2000 i dualboot så det vet jeg ganske mye om.
Annet enn at du fikk tøffet deg så jeg ikke helt poenget med posten din. Dual-boot gir deg ikke doktorgrad i Windows NT 5.X.

Anyways, det å få XP til å se ut som 2K er 'easy as pie'

Alt som skal til er å bytte/redigere shell32.dll og en par tre andre DLL-er med en som inneholder 2K-ikoner, bitmaps etc. fra 2K.

Etter det setter man på klassisk meny, velger 'Classic' theme, redigerer 'General'-fanen under egenskaper for MY comp, med et av 14000 shareware-verktøy som finnes, setter classic logon og bytter bootscreen. Etter det er det eneste som kan avsløre at det er XP er hvis du setter på at Windows-versjonen skal vises på desktop, men det tror jeg er en ganske enkel register-fiks.

 

Ikke vet jeg hvorfor noen ville late som de har et "dårligere" produkt, men "hey, whatever floats your boat", ikke sant?

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Jajajajajaja. Du kan gjøre det på den måten du skriver sikkert, MEN ved å gjøre det på den måte de fleste gjøre det, så vil man aldri få Windows 2000 utseeende i XP.
Men, hva i hule helvete har det med at smurfine vil installere XP på sin bærbare? Bare lurer jeg. Jeg tror enten at vi har skremt hu bort, eller at hun har funnet ut av det selv. Er det rart det er lite females på forumet :roll:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...