Gå til innhold

Hvorfor er Mac så anbefalt til musikere?


Grimmy

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye om at Macintosh datamaskiner er så høyt anbefalt i musikk bransjen. Hvorfor er det slik, hva er det med disse maskinene som gjør at de egner seg bedre enn PC.

Jeg har litt vansklig med å forestille meg dette fordi jeg vet litt for lite om Mac. Når det er snakk om nye lydkort så ser jeg alltid at PC er på fronten. Det er meget ofte de bærbare fra Apple som er så praktiske innen musikk, håper noen kan forklare meg hva som gjør de så "gode".

Jeg er Genesis fan, og på Apple sine sider anbefaler Mike Rutherford Mac, så det er jo mange som har holdt på med musikk siden før jeg ble født som anbefaler dette. Jeg må inrømme at de nye PoweBookene til Apple er meget fristene, men også dyre i forhold til min økonomi. Jeg avslutter spørsmålet mitt her og håper på noen gode opplysende svar.

 

Mange takk, mvh

Øistein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de beste hardware/software løsningene var ofte eksklusive for Mac. Tenker da bl.a. på ProTools. Dette er nå også tilgjenglig for pc. I et studio er men også avhengig av driftsikkerhet, og det er et kjent faktum at MacOS lenge var mer stabilt enn Windows. Dette har også jevnet seg ut med 2000/XP.

 

Mac har også alltid vært lengere fremme enn pc mend tanke på multinedia t(Mac og Amiga holdt på med multimedia mens pc fortsatt var en avansert skrivemaskin som akkurat hadde tatt steget fra Pong til Arkanoid....), men også dette har de siste årene jevnet seg ut. Mange profesjonelle produsenter av audioutstyr baserer nå systemer på pc/Windows.

Lenke til kommentar

Mac henger etter PC teknologimessig, noe også musikere har begynt å få øynene opp for etterhvert. For å bøte på dette satser Apple på softwarefronten, noe som gjorde seg utslag i oppkjøpet av softwarehuset Emagic, hvorpå det ble kunngjort at Emagic ville stoppe utvikling av bla. den populære sequenceren Logic for Windows. Det skal dog sies at OS X virker som et bra OS ...

Lenke til kommentar

Mac er vel strengt tatt bare fint for spesielt i interesserte, syns nå jeg. (Særlig de som liker at det er små oransje, grønne og røde rundinger på toppen av alle vinduene.)

En PC med Windows/annet er nok noget bedre, og etter hva jeg selv har opplevd nå etter et halvt år med Mac OS X, er Win2k/Xp/Me MYE mer stabilt.

 

Jeg tror også det er lettere å få tak i generelle drivere og programvare til PC-baserte systemer.

Lenke til kommentar

Som Macbruker er jeg selvfølgelig svært uenig i det du sa og tok deg dessuten helt alvorlig fram til...

 

...etter hva jeg selv har opplevd nå etter et halvt år med Mac OS X, er Win2k/Xp/Me MYE mer stabilt.

 

Hvis du påstår at Windows ME, ME?! er mer stabilt enn OSX?!

Vel, vel, du om det...

Lenke til kommentar
Mac henger etter PC teknologimessig, noe også musikere har begynt å få øynene opp for etterhvert.

 

Har ingen problemer med å innse at de raskeste PC-PC'ene i dag er raskere enn de raskeste Mac'ene. MEN dette er sannsynligvis totalt irrelevant i forhold til musikk, da begge platformer lett kan håndtere så å si alle tenkelige behov i sanntid... :)

Lenke til kommentar
Jeg har hørt mye om at Macintosh datamaskiner er så høyt anbefalt i musikk bransjen. Hvorfor er det slik, hva er det med disse maskinene som gjør at de egner seg bedre enn PC.

For å være helt erlig tror jeg ikke den ene eller andre platformen egner seg noe spesielt bedre til musikk. Fordelen med Mac er at du kan være rimelig sikker på hardware av topp kvalitet og høy stabilitet, noe som teller mye i et profesjonelt miljø. PC-PC kan sikkert være like stabile, men en av ulempene med så mange operatører er at en del kutter hjørner for å tilby bedre pris...

 

Flere andre her har selvfølgelig også rett i at mye programvare først var eksklusiv til Mac-platformen.

Jeg er Genesis fan, og på Apple sine sider anbefaler Mike Rutherford Mac, så det er jo mange som har holdt på med musikk siden før jeg ble født som anbefaler dette.

Artig å høre fra en annen Genesisfan! :) Tipper Rutherford anbefaller Mac fordi han er godt fornøyd. Anbefaller f.eks. altid Mac til venner som ønsker å drive med videoredigering av samme grunn...

Lenke til kommentar

Jajaja. Såklart. Bare hakk på meg på grunn av WinMe. Men jeg er en av de få som faktisk har fått det til å funke! (Det knuser Win98SE any day, og er faktisk bedre til enkelte DOS-spill...)

NÅ bruker jeg ikke noe annet enn Win2kPro selv. (Søstrene mine og mamma har WinXpPro på gamlemaskina, en maskin som har kjørt stabilt med WinMe i et halvt år, og bare fått FIRE BSOD's i løpet av den tiden. Men da var jeg også bruker av den...)

 

 

Har brukt Mac i rundt fire-fem år, nå. Og da systemer fra '92 og fram til i dag. Disse har alltid vært treigere enn sine PC counter-parts, men de nyere (OS X) har vært spesielt sløve og hatt kræsjer og feil. Om dette er på grunn av OS'et, maskinen eller programvaren (fra verdens største programvare-produsenter, Adobe og MicroSoft, som Mac-folk i tillegg skryter av at har bedre ytelse på Mac enn på Win-PC'er) eller noe heeeeelt annet, kan jeg vel ikke si...

 

Men til en lyd-PC ville jeg ha valgt en maskin med WinXp (av Windows-baserte OS), en stor harddisk, en litt større mengde RAM, og et godt proft lydkort.

 

 

(Tillegg; Om noen sier Win98SE er bedre enn WinMe, har jeg særdeles lite forståelse for dem, akkurat som dem har for meg. Win98se ga meg en BSOD hvert femte minutt, minst, og krevde minst en reboot i timen. Og joda, jeg husker den gangen jeg brukte maskina i fire-fem timer UTEN reboot... Laggy.)

Lenke til kommentar
... en maskin som har kjørt stabilt med WinMe i et halvt år, og bare fått FIRE BSOD's i løpet av den tiden. Men da var jeg også bruker av den...)

Du mener altså at fire systemkræsj på et halvt år er stabilt?

 

Ett år med OSX, maskinen på døgnet rundt (i dvale mens jeg ikke er hjemme). To brukere, videoredigering, spilling, teksbehandling, surfing, musikk. 0 kræsj... Det er stabilt...

 

...men de nyere (OS X) har vært spesielt sløve og hatt kræsjer og feil. Om dette er på grunn av OS'et, maskinen eller programvaren (fra verdens største programvare-produsenter, Adobe og MicroSoft, som Mac-folk i tillegg skryter av at har bedre ytelse på Mac enn på Win-PC'er) eller noe heeeeelt annet, kan jeg vel ikke si...

At Photoshop yter bedre på Mac enn PC er vel (med få unntak) selvfølgelig feil... At OS'et har noe med at enkeltprogram kræsjer å gjøre er jeg derimot fremdeles uenig i ruthless. ;) (Fikk forresten aldri noe svar på meldingen min.)

 

Hvis du mener at stabilitet dreier seg om hvor godt hver enkelte applikasjon fungerer og ikke hvor ofte OS'et "konker" har vi vel rett og slett forskjellige oppfatninger av ordet... :)

Lenke til kommentar

Har selv brukt både Mac (ikke OSX) og pc til å mixe lyd med, men bare prøvd et system som baserte seg på Me, det fristet ikke til gjentakelse... Har faktisk brukt en svært dyr mixer (1mill+) som baserte seg på win 98se :-D, funka strøkent...

 

Har ellers brukt ProTools både på PC (win2000) og Mac. Var mest stabilt på Mac, men jeg skal legge til at jeg benyttet det på pc rett atter at denne versjonen hadde blitt lansert.

Lenke til kommentar

ProTools 5.1 og Win98SE er en kombo jeg helst ikke vil se. Meget, MEGET kjedelig opplevelse.

 

Fint at du liker Mac'en din, NickFalk. (Jeg vurderer kanskje å poste link til den saken fra Nettavisen eller ITavisen om at Mac er religion.)

 

I et godt system mener jeg at det ikke skal finnes programmer som kan bringe systemet til knes. På skolen opplever jeg ofte mange kræsj i uka, på min utdelte Mac. Denne WinMe-maskinen ble da hardere brukt, og jeg syns det er ganske bra at den har kræsja så lite i forhold med et så mye mer forhatt OS.

 

Jeg kommer nok kanskje til å gidde å svare på den Private Meldingen en dag. Er kanskje ikke så gøy for at andre at man er off-topic i trådene deres.

 

(Og jeg tar GJERNE imot noen gode råd om eventuell tweaking av minne-behandling i Mac OS X. Fordi denne suger strengt tatt mer enn det som er nødvendig, og jeg tror nok ikke man kan skylde på SD RAM.)

Lenke til kommentar

Fint at du liker Mac'en din, NickFalk. (Jeg vurderer kanskje å poste link til den saken fra Nettavisen eller ITavisen om at Mac er religion.)

Leste artikkelen og for en del Macbrukere kan jeg jo forstå sammenhengen. Personlig liker jeg Mac/OSX bedre en PC-PC/Windows men ser selvfølgelig at begge systemer har sine styrker og svakheter. (Det synes jeg faktisk det bør være mulig å lese seg til fra innleggene mine).

I et godt system mener jeg at det ikke skal finnes programmer som kan bringe systemet til knes.

Godt vi er enige om noe. :)

Hvilke program er det som får OSX til å knele for deg? (Altså kræsje selve OS'et).

(Og jeg tar GJERNE imot noen gode råd om eventuell tweaking av minne-behandling i Mac OS X. Fordi denne suger strengt tatt mer enn det som er nødvendig, og jeg tror nok ikke man kan skylde på SD RAM.)

Minnebehandlingen i OSX skal da strengt tatt ikke suge i det hele tatt, men OSX er ganske minnehungrig. Send meg en privat melding med en litt mer spesifik forklaring av problemet (+ maskinspesifikasjoner) så skal jeg se om jeg har noen tips. ;)

Lenke til kommentar
Har ingen problemer med å innse at de raskeste PC-PC'ene i dag er raskere enn de raskeste Mac'ene. MEN dette er sannsynligvis totalt irrelevant i forhold til musikk, da begge platformer lett kan håndtere så å si alle tenkelige behov i sanntid... :)

No way. Det blir aldri nok, i alle fall ikke på en stund : ) F.eks kan jeg nevne at min favo softsynth ikke har implementert modulasjon av alle parametre siden det krever noe heftig tallknusing.

Lenke til kommentar
No way. Det blir aldri nok, i alle fall ikke på en stund : ) F.eks kan jeg nevne at min favo softsynth ikke har implementert modulasjon av alle parametre siden det krever noe heftig tallknusing.

 

OK, regner med at jeg sannsynligvis bør legge meg flat der. (Selv om jeg skrev "så og si alle") ;)

 

Tok det for gitt siden lydmixen på den siste Star Warsfilmen ble gjort på Mac at ingen hadde noe særlig større behov enn dét...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...