Gå til innhold

Hvorfor er Mac så anbefalt til musikere?


Grimmy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Spørsmål 1: Jeg holder til i bergen og min omgangskrets består av folk fra bergen kulturskole, bergen filharmoniske orkester, forsvarets musikkorps vestlandet + diverse jazz og popband. Jeg er en av de som folk spør når de skal investere i utstyr. Jeg kjenner mye flere folk som bruker maskinen sin til notasjon enn til audioopptak. Det som er vanlig, er at hvis man skriver noter gjør man det hjemme på eget utstyr. Hvis man skal spille inn plate, går man i studio og bruker studioets utstyr. Hvis du syns at notasjon er en uvesentlig del å det å drive med musikk, tar du skammelig feil. Men det er fint at du innser at mac har en klar tilbakegang i dette markedssegmentet. Jeg kjenner ingen som gir ut noter som er skrevet på logic. Kvaliteten er kun brukende til "husbruk"."

 

Sier seg jo selv hvis omgangskretsen din består av orkestere og korps, er jo ikke akkurat mange orkestere/korps/jazz band som driver med DAW/Sequensere.

 

Men det finnes faktisk andre som driver med musikk også, hørt om elektronisk musikk ? Faktisk så lages mye av pop musikken elektronisk idag også.

 

Vi snakker om 2 helt forskjellige ting. Du snakker om å skrive noter, jeg snakker om å produsere musikk (MIDI/DAW). Det er 2 helt forskjellige markedsgrupper. Denne tråden dreide seg om produksjon av musikk og ikke skriving av noter.

 

Jeg har aldri sagt at noter er en uvesentlig del av å skrive musikk men vi snakker som sagt om 2 forskjellige ting. Tviler på at Chemical Brother spiller live etter noter, og jeg har heller ikke sett noen orkestere med en Roland TB303.

 

Godt mulig Logic ikke egner seg til å skrive/gi ut noter, men jeg tenkte ført og fremst på bruk av noter i sequenser.

 

Logic er brukt av mange av de største artistene (så vel som de mindre) rundt om i verden.

 

"Mac-butikkene henvender seg til folk som ikke har peiling på data. Disse har ingen forutsetninger for å skjønne hva de trenger og er prisgitt at forhalndleren er ærlig og sier hva du trenger. Det som skjer er at man etterhvert må kjøpe unødvendig dyrt tilleggsutstyr. En av mine kamerater endte opp med å kjøpe en extern firewire-brenner til macen sin. Den var tre ganger så dyr som en intern pc-brenner. NÅr man kjøper maskin til 15000 regner man med at man kan lagre filer på et eksternt medium. (det var ikke tilfelle for 2 år siden)"

 

Det er vel stortsett brukere som henvender seg til butikkene og ikke omvendt. Nå må du ikke dra alle mac brukere under en kam. Hvis kunden ikke fikk det han trengte og at det ikke fungerte tilfredstillende så har han enten gitt for dårlig informasjon til butikken, gjort for dårlig research eller så har butikken gjort en feil, men dette kan skje med alle mulige typer butikker og har ingenting med at det er en Mac å gjøre.

 

Vil uansett ikke tro at notasjons programmer akkurat er av de mest krevende når det gjelder minne og prosessor kraft.

 

Ingen har sagt at Apple sine produktere er billige.

 

"Hvis du går på finale sine hjemmesider, vil du se at de anbefaler os9 for nåværende finaleversjon. Derfor er osx en uaktuell ting for alle som bruker finale. Har dessuten mer en en gang blitt oppringt av folk som lurer på hva de skal gjøre når det eneste som kommer frem på skjermen er et spørsmålstegn. Gjerne i kombinasjon med at de ikke har hatt mulighet til å ta backup."

 

Når tidgliere Mac OS versjoner kræsjer er det i de fleste tilfeller applikasjonen som er synderen og tar med seg resten av OSet. Dette var en av feilene med tidligere Mac OS som ikke går ann i OS X. At Finale ikke har lagd en versjon for os x er ikke Apple sin feil.

 

Som sagt snakker vi om 2 forskjellige ting, Utvilingen av noter og notasjons programmer har vel ikke akkurat vært revlusjonerende de siste årene ? Se derimot på DAW.

 

At dem ikke tar backup er dems egen dumhet, Den gylende regel sier at data ikke eksisterer før den finnes minst 2 steder.

 

"Etter dette utsagnet blir man jo i tvil om du har evnen til å sette deg inn i andres situasjon.

 

Klarer fint å sette meg inn i andres situasjon men etter på ha jobbet med support i 1.5 år er jeg dritt lei av dumme brukere. Det kreves faktisk at man har litt data kunnskaper for å sette seg ned å bruke en maskin. Hvis jeg skulle ha begynnt å bruke noe som var helt nytt for meg og betalt mye for det, Så hadde jeg satt meg inn i det og gjort mye research først.

Lenke til kommentar
Dette ble en ganske interessant diskusjon må jeg få lov til å si.

Jeg fårstår det er ganske dyrt å holde på med Mac, derfor kommer jeg med et par nye spørsmål:

 

1. Hva koster Logic/Cubase/Sonar til Mac OS X?

2. Er det mulig å få tak i "undergrunns"/internett utgaver av programmene, på samme måte for PC?

3. Dette med at latencyen er mindre på en Mac enn PC, hva for et lydkort ligger i en Powebook? hva med alle lydkortene til PC, er Mac fremdeles best?

4. De innebygde høyttalerene i powerbooken, er de gode av kvalitet?

5. For musikkens del, er det store forskjeller mellom en Powerbook og en iBook?

 

MVH

Øistein

 

1. Ta en titt på www.procom.no for pris. Sonar finnes ikke for Mac.

 

2. Ja det er fullt mulig. Det finnes forøvrig ingen "dirk" for Logic enda, tviler også på om det vil komme noen.

 

3. Tenker du på det interne lydkortet i powerbooken ? det er et "vanlig" med kun stereo ut. Men skal du driver med harddisk rekording/DAW trenger du et bra audio interface gjerne med flere innganger/utganger. De fleste bra lydkort/audio interface søttes både av Mac og PC.

 

4. Nei, skal du lage musikk trenger du noen monitorer (høyttalere med flat frekvens respons)

 

5. Ibook bruker en g3 prosessor, powerbook bruker g4, denne er kraftigere og har blant annet altivec innstruksjons sett som forbedrer ytelsen enda mere om programvaren man kjører er kompilert for det. Som både Cubase SX og Logic er. Ellers er det ikke noen forskjeller musikk messig, hvis jeg forstår deg riktig.

Lenke til kommentar

Jeg må få takke for informasjonen jeg har fått fra denne tråden. Det er meget nytt stoff for meg. Jeg har nå en del å tenke på, men det ser ut som om økonomien vil gjøre utslaget på mitt valg i denne saken.

 

Kjekt at det faktisk var en gjeng med Mac kunnskaper her, trodde kanskje at alle bruke PC her, men der tok jeg feil.

 

Nok en gang, mange takk.

Lenke til kommentar

MAC er som kjent "computers for monkeys"

simpelt - gjør det med én mus-knapp interface , og et system som lar deg bare gjøre det som mac mener du skal få lov å gjøre.

 

musikere er enkle folk , eller flinke med abstrakte ting/kunst , ikke avanserte løsninger som krever teknisk innsikt.

 

.(hvorfor tror du musikk intereserte folk kan lures til å kjøpe 30cm RCA kabel til 5000 kroner på HIFI-asylet ? - en lengte som selv et oscilloscop ikke kan vise deg forskjellen på innen for det hørbare området , mellom en billig standardkabel og den ? )

 

teknisk hendicappede folk.

Lenke til kommentar
MAC er som kjent "computers for monkeys"

simpelt - gjør det med én mus-knapp interface , og et system som lar deg bare gjøre det som mac mener du skal få lov å gjøre.

 

musikere er enkle folk , eller flinke med abstrakte ting/kunst , ikke avanserte løsninger som krever teknisk innsikt.

 

.(hvorfor tror du musikk intereserte folk kan lures til å kjøpe 30cm RCA kabel til 5000 kroner på HIFI-asylet ?  - en lengte som selv et oscilloscop ikke kan vise deg forskjellen på innen for det hørbare området , mellom en billig standardkabel  og den ? )

 

teknisk hendicappede folk.

 

Selvfølgelig måtte det komme et slikt innlegg fra en idiot som ikke veit en dritt!

 

Det er liksom PC brukernes beste argument "Mac har bare en knapp på musa, hahah så teit" Du kan faktisk bruke en vanlig usb mus. ellers fungerer CTRL knappen mens du klikke på musa som høyre klikk.

 

" og et system som lar deg bare gjøre det som mac mener du skal få lov å gjøre."

 

Jaha, kan du fordype dette litt ? OS X er faktisk basert på BSD hvis du i det hele tatt vet hva det er. Du har faktisk shell tilgjengelig hvor du kan gjøre alt du måtte ønske f.eks kompilere programmer som med et hvilket som helst unix system.

 

"musikere er enkle folk , eller flinke med abstrakte ting/kunst , ikke avanserte løsninger som krever teknisk innsikt."

 

Er du dum ? musikere er enkle folk ? ingen mennesker er like. Alle har forskjellig bakgrunn. Hvis du hadde hatt litt peiling på hvordan man produserer elektronisk musikk så hadde du holdt kjeft. Prøv deg å programer en Kawai K5000 med additiv synthese eller en Yamaha DX7 for det saks skyld.

 

"(hvorfor tror du musikk intereserte folk kan lures til å kjøpe 30cm RCA kabel til 5000 kroner på HIFI-asylet ? - en lengte som selv et oscilloscop ikke kan vise deg forskjellen på innen for det hørbare området , mellom en billig standardkabel og den ? )"

 

Det er forskjell på folk om produserer musikk og hifi freaks!

 

Dere er så jævla trangsynte og slår alle mac brukere under en kam, blir beskyldt for det ene og det andre.

 

"teknisk hendicappede folk"

 

Hold kjeft før du driter deg enda mere ut.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg har ikkje prøvd mac sidan PowerPC-maskinene og desse Performa tingene, men eg vil påstå at dersom ein skal sammenligne Mac mot PC til proffesjonell musikkbruk så er det dødt løp. Her blir det personlege preferanser og økonomi som avgjer. 8)

 

Det har jo blitt fleire og fleire program som brukes på begge plattformer, men denne utviklinga kan jo snu dersom Apple kjøper opp alle produsentene (slik som Emagic). :evil:

 

I dei proffesjonelle studioene har PC overtatt meir og meir (ivertfall slik eg har oppfatta det...).

 

Dersom du bruker WinXP på pc (evt. Win98SE) (ABSOLUTT IKKJE WINME!!!!!!) så blir det ett fett....

 

Ueinig??

 

-Green-

Lenke til kommentar

3. Dette med at latencyen er mindre på en Mac enn PC, hva for et lydkort ligger i en Powebook? hva med alle lydkortene til PC, er Mac fremdeles best?  

 

Grimmy

 

Tenkte berre eg måtte påpeike dette. Er det ikkje slik at dei fleste pro-lydkort "hammer" o.s.v. går på både pc og mac. Slik har eg opfatta det!

:wink:

 

-Green-

Lenke til kommentar
Hei!

 

Eg har ikkje prøvd mac sidan PowerPC-maskinene og desse Performa tingene, men eg vil påstå at dersom ein skal sammenligne Mac mot PC til proffesjonell musikkbruk så er det dødt løp. Her blir det personlege preferanser og økonomi som avgjer. 8)  

 

Det har jo blitt fleire og fleire program som brukes på begge plattformer, men denne utviklinga kan jo snu dersom Apple kjøper opp alle produsentene (slik som Emagic).  :evil:  

 

I dei proffesjonelle studioene har PC overtatt meir og meir (ivertfall slik eg har oppfatta det...).  

 

Dersom du bruker WinXP på pc (evt. Win98SE) (ABSOLUTT IKKJE WINME!!!!!!) så blir det ett fett....

 

Ueinig??

 

-Green-

 

Det er godt det er noen som eier litt fornuft her.. Tviler på at Apple kommer til å kjøpe opp noen flere produsenter. Pinnacle kjøpte jo opp Steinberg for litt siden. Da er det ikke akkurat igjen så mange.. MOTU lager jo bare Digital Prefomer for mac. Og Cakewalk lages jo kun for PC.

 

Vet ikke akkurat om PCer har tatt over i proffesjonelle studioer, de store studioene har som regel både PC og MAC, slik at kliente kan bruke det de liker/vant til.

 

Men sånn som det ser ut nå så er det os x som virker mest lovende når det gjelder musikk. Vi får se hva vi har i vente med longhorn.

Lenke til kommentar
Vet ikke akkurat om PCer har tatt over i proffesjonelle studioer, de store studioene har som regel både PC og MAC, slik at kliente kan bruke det de  liker/vant til.

 

Det er sikkert riktig at dei mest proffe studioene har både PC og MAC, det trur eg du har heilt rett i!

 

Det som likevell har vore min erfaring er at dei 4 studioene eg har jobba i (spelt inn i) har det vert PC som har blitt brukt.

8)

-Green-

Lenke til kommentar

OS X er så vidt jeg vet spesialtrimmet for lyd, og man kan få lave latencies også med mindre bra kort (drivere). Men jeg kan ikke tenke meg at man kommer under 1.5ms, og mitt kort Hammerfall funker ved 3ms i praktisk bruk (i Windows), selv om 1.5 er mulig.

Det er åpenbart at utvalget av programmer er et av få argumenter for å kjøpe Mac nå til dags, noe vi kan se av Apples oppkjøpspolitikk.

Apples oppkjøp har heller ikke bare opprørt kunder, men også industrien. Kan nevne at Mackie som Emagic utviklet en kontrollenhet sammen med, etter oppkjøpet kom ut med sin egen variant av den samme teknologien, som kan brukes med annen software enn Logic. Emagic ble ikke spesielt glad for dette, ironisk nok.

For ikke så lenge siden ble også Steinberg kjøpt opp, av Pinnacle. Pinnacle ser heldigvis ikke ut til å ha noen intensjoner om å blande seg opp i Steinbergs drift, og Cubase utvikles for begge plattformer. Uansett må dette ses som en konsekvens av tidligere hendelser. Sonic Foundry ser ut til å være ute etter å selge deler av virksomheten.

Lenke til kommentar
OS X er så vidt jeg vet spesialtrimmet for lyd, og man kan få lave latencies også med mindre bra kort (drivere). Men jeg kan ikke tenke meg at man kommer under 1.5ms, og mitt kort Hammerfall funker ved 3ms i praktisk bruk (i Windows), selv om 1.5 er mulig.

Det er åpenbart at utvalget av programmer er et av få argumenter for å kjøpe Mac nå til dags, noe vi kan se av Apples oppkjøpspolitikk.

Apples oppkjøp har heller ikke bare opprørt kunder, men også industrien. Kan nevne at Mackie som Emagic utviklet en kontrollenhet sammen med, etter oppkjøpet kom ut med sin egen variant av den samme teknologien, som kan brukes med annen software enn Logic. Emagic ble ikke spesielt glad for dette, ironisk nok.  

For ikke så lenge siden ble også Steinberg kjøpt opp, av Pinnacle. Pinnacle ser heldigvis ikke ut til å ha noen intensjoner om å blande seg opp i Steinbergs drift, og Cubase utvikles for begge plattformer. Uansett må dette ses som en konsekvens av tidligere hendelser. Sonic Foundry ser ut til å være ute etter å selge deler av virksomheten.

 

Jeg har ikke fått satt opp musikk utstyret mitt enda da jeg har flyttet det, men det bli spennende å teste ut hvor høy latency jeg får med MOTU 828 interfacet mitt.

 

Utvalget av programmer til OSX er jo ikke noe dårligere enn utvalget til PC.

 

OSX:

Logic

Cubase SX

Pro Tools

Digital Preformer

Reason 2.0

Live

Melodyne

BIAS Peak

TC Spark

 

PC:

Cubase SX

Nuendo

Pro Tools

Cakewalk Sonar

Reason 2.0

Sound Forge

Acid

 

Er blant de største. Som du ser så har ikke OSX noe mindre utvalg. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener.

 

Spør du meg så tror jeg Mackie hadde solgt kontroller enheten sin uansett. Men det finnes jo ikke noen bevis for eller imot så dette blir spekulasjoner. :D

Lenke til kommentar

Du misforsto meg, jeg mente faktisk at Mac har applikasjoner som ikke er å få på PC. Selvfølgelig går det andre veien også, men det har mer vært sånn at musikere/produsenter kjøper Mac pga. visse applikasjoner (f.eks ProTools, MAX/MSP, Soundhack og nå også Logic).

Men jeg tror neppe at Mackie hadde sett noen grunn til å sette forholdet til Emagic over styr, hvis det ikke var for at de hadde skapt sånt ondt blod. Det ironiske er at andelen PC-brukere av Logic hadde steget fra nær 0 til ca. 30% over tid (ingen grunn til å tro at tallet ikke var fortsatt stigende).

Lenke til kommentar
Du misforsto meg, jeg mente faktisk at Mac har applikasjoner som ikke er å få på PC. Selvfølgelig går det andre veien også, men det har mer vært sånn at musikere/produsenter kjøper Mac pga. visse applikasjoner (f.eks ProTools, MAX/MSP, Soundhack og nå også Logic).

Men jeg tror neppe at Mackie hadde sett noen grunn til å sette forholdet til Emagic over styr, hvis det ikke var for at de hadde skapt sånt ondt blod. Det ironiske er at andelen PC-brukere av Logic hadde steget fra nær 0 til ca. 30% over tid (ingen grunn til å tro at tallet ikke var fortsatt stigende).

 

Ok, beklager leste ikke nøye nok igjennom. :oops:

 

Soundhack ? Er ikke det et lite freeware program a ?

 

Kunne jo ha vært at Mackie var misfornøyd av salget med Logic controlleren og tok saken i egne hender og lanserte sin versjon som var åpne for andre sequensere. Eller at de ble sure på Emagic siden de lagde HUI emulator for Logic kontrolleren, eller at det er som du sier, men det blir jo spekulasjoner :D

 

Jøss, det visste jeg ikke. Mest logiske må vel være fordi mange ville kvitte seg med det de hadde på lager og solgte dem billig ?

Lenke til kommentar

Soundhack ? Er ikke det et lite freeware program a ?  

Hehe, kom ikke på så mange programmer i farten, men Soundhack har jeg hørt en del om i alle fall, er visst en del som gjerne skulle sett det på PC (i likhet med MAX/MSP og Pluggo).

Kunne jo ha vært at Mackie var misfornøyd av salget med Logic controlleren og tok saken i egne hender og lanserte sin versjon som var åpne for andre sequensere. Eller at de ble sure på Emagic siden de lagde HUI emulator for Logic kontrolleren, eller at det er som du sier, men det blir jo spekulasjoner  :D  

Du er nok inne på noe der, Emagic kvittet seg jo egenhendig med 30% av brukermassen. Det er også noe som en del mennesker har vært mildt irritert over, først blir de lokket til å kjøpe en dyr kontrollenhet og betale for update til v5, for så å bli ditchet.

Forklarte meg kanskje litt dårlig, men det jeg mente er at brukermassen ved oppkjøpet var ca 30%, fra en relativt minimal andel for noen år siden.

 

Edit:

Mannen på dette bildet http://phonophunk.phreakin.com/ibongmeup/index.html pleide å være en varm forkjemper for Emagic/Logic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...