Gå til innhold

Hvordan lage et spill


Anbefalte innlegg

Kan jeg også komme inn med et spørsmål her?

 

Hvilket Programerings språk bruker man til spill, kan litt C# men det er vel ikke så nyttig.

 

Alt avhenger av plattformen du har planer om å utvikle for. Det er ingen grunn til at du ikke kan skrive det du ønsker i C#, men det forutsetter at du utvikler for en plattform som har C#-verktøy tilgjengelig (Windows, Windows Mobile, Mono). Skal du skrive et spill som skal kjøre på flest mulig mobiltelefoner, er f.eks. java j2me en fin plattform, og andre plattformer har sine egenskaper som gjør at enkelte språk har en del fordeler.

 

De fleste store spill (PC/Konsoll og kommersielt) er utviklet med C++ med DirectX/OpenGL/spesifikke konsollbibliotek som grensesnitt, men bruker gjerne et passende scriptspråk for å implementere det meste av spillogikken.

 

I tillegg har man ofte tusen andre språk i bruk rundt på diverse verktøy for å gjøre utviklingsjobben enklere (leveleditorer, etc).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

Det fungerer ikke på den måten.

 

Utfra det du har skrevet i denne tråden, har jeg fått inntrykk av at du kan usedvanlig lite om data. :)

Lenke til kommentar
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

 

Jeg vet nokså mye om data men jeg har prøvd å prøvd så derfor lurte jeg på om noen kunne gjort det for meg:)

Lenke til kommentar
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

 

Jeg vet nokså mye om data men jeg har prøvd å prøvd så derfor lurte jeg på om noen kunne gjort det for meg:)

8996162[/snapback]

 

hva glede har du av det viss noen har gjør det for deg...heile greia med og lage sitt eget spill er jo og endelig få det til og fungere etter masse banning og skriking...:)

Lenke til kommentar
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

 

Jeg vet nokså mye om data men jeg har prøvd å prøvd så derfor lurte jeg på om noen kunne gjort det for meg:)

8996162[/snapback]

 

Det er her det begynner å bli farlig... når man tror at man har god peiling på noe, selv om det åpenbart ikke er tilfellet. :)

 

Jeg prøver ikke å være frekk eller noe, men det virker liksom som at du tror at "et spill" kan lages på tre timer hvis du sender en PM til en eller annen dude som kan litt C# her på forumet.

 

Edit.

 

Forresten så stemmer vel det @_KroSjefen_ sier ganske godt. Det morsomme må da ligge i å lage spillet selv. :thumbup:

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

 

Jeg vet nokså mye om data men jeg har prøvd å prøvd så derfor lurte jeg på om noen kunne gjort det for meg:)

8996162[/snapback]

 

Det er her det begynner å bli farlig... når man tror at man har god peiling på noe, selv om det åpenbart ikke er tilfellet. :)

 

Jeg prøver ikke å være frekk eller noe, men det virker liksom som at du tror at "et spill" kan lages på tre timer hvis du sender en PM til en eller annen dude som kan litt C# her på forumet.

 

Edit.

 

Forresten så stemmer vel det @_KroSjefen_ sier ganske godt. Det morsomme må da ligge i å lage spillet selv. :thumbup:

8996191[/snapback]

 

 

Jeg har jo prøvd å prøvd :cry:

Jeg får det ikke til så jeg må nesten gi meg jeg får slutte med drømmen min:( :cry:

Lenke til kommentar

"Kan noe lage et spill for meg?" spør du. Du sier ingenting om hva slags spill du kunne tenke deg, ei heller om du kan gi noe tilbake til de som du spør om hjelp. Til og med et simpelt spill kan ta en stund å skrive. Om du hadde håpet på noe i klassen Crysis/Oblivion så tar det jo et team av programmerere/grafikere/musikere/designere flere år å lage. Så om du skulle satt en person på det hadde det aldri blitt noe av. ;)

Lenke til kommentar
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

 

Jeg vet nokså mye om data men jeg har prøvd å prøvd så derfor lurte jeg på om noen kunne gjort det for meg:)

8996162[/snapback]

 

Det er her det begynner å bli farlig... når man tror at man har god peiling på noe, selv om det åpenbart ikke er tilfellet. :)

 

Jeg prøver ikke å være frekk eller noe, men det virker liksom som at du tror at "et spill" kan lages på tre timer hvis du sender en PM til en eller annen dude som kan litt C# her på forumet.

 

Edit.

 

Forresten så stemmer vel det @_KroSjefen_ sier ganske godt. Det morsomme må da ligge i å lage spillet selv. :thumbup:

8996191[/snapback]

 

 

Jeg har jo prøvd å prøvd :cry:

Jeg får det ikke til så jeg må nesten gi meg jeg får slutte med drømmen min:( :cry:

8996255[/snapback]

 

Hæ? Hva faen er det du har prøvd egentlig? Du kan ikke regne med å lære deg programmering på under 30 minutter, det kan ta måneder og år før man får skikkelig peiling. (Ikke det at jeg kan programmere, altså.)

 

Drømmen din? Er dette noe du fant ut av at du skulle mekke sammen når du startet tråden? Some dream.

 

Nei, jeg sier det igjen - du har liten forståelse ovenfor hvordan en datamaskin/programvare fungerer, alt du har skrevet så langt tyder på det.

 

Again - no offence. :)

Lenke til kommentar
Noen som er gode med programmering som kunne tenke seg å lage et spill til meg?

 

Hvis du vil send PM så skal jeg forklare deg hva det skal handle om og mye mer:)

 

Så jeg ville vært svæææært takknemmelig om du ville gjøre dette for meg:D

8996059[/snapback]

 

 

Jeg vet nokså mye om data men jeg har prøvd å prøvd så derfor lurte jeg på om noen kunne gjort det for meg:)

8996162[/snapback]

 

Det er her det begynner å bli farlig... når man tror at man har god peiling på noe, selv om det åpenbart ikke er tilfellet. :)

 

Jeg prøver ikke å være frekk eller noe, men det virker liksom som at du tror at "et spill" kan lages på tre timer hvis du sender en PM til en eller annen dude som kan litt C# her på forumet.

 

Edit.

 

Forresten så stemmer vel det @_KroSjefen_ sier ganske godt. Det morsomme må da ligge i å lage spillet selv. :thumbup:

8996191[/snapback]

 

 

Jeg har jo prøvd å prøvd :cry:

Jeg får det ikke til så jeg må nesten gi meg jeg får slutte med drømmen min:( :cry:

8996255[/snapback]

 

Hæ? Hva faen er det du har prøvd egentlig? Du kan ikke regne med å lære deg programmering på under 30 minutter, det kan ta måneder og år før man får skikkelig peiling. (Ikke det at jeg kan programmere, altså.)

 

Drømmen din? Er dette noe du fant ut av at du skulle mekke sammen når du startet tråden? Some dream.

 

Nei, jeg sier det igjen - du har liten forståelse ovenfor hvordan en datamaskin/programvare fungerer, alt du har skrevet så langt tyder på det.

 

Again - no offence. :)

8996303[/snapback]

:cry:

Lenke til kommentar
anbefaler folk og IKKJE bruke Java...det er eit hersens programmeringsspråk som eg må ta oppatt eksamen på te høsten..;)

8996140[/snapback]

Eg anbefalar Java på det sterkaste...det er eit glimrande programmeringsspråk som eg fekk A i når eg tok eksamen for nokon år sidan. :p

 

Kay

Lenke til kommentar

Lær deg vanlig basic eller en annen variant, DarkBASIC. DarkBASIC er veldig lett å lære, og man skjønner kjapt oppbygningen av et spill. Skal du noen gang lage spill til windows/linux anbefaler jeg C++ og OGRE3D.

 

Ting tar tid. Enkelt og greit. Sett deg ned, les bøker osv. Roma ble ikke bygd på en dag :p

Lenke til kommentar
Lær deg vanlig basic eller en annen variant, DarkBASIC. DarkBASIC er veldig lett å lære, og man skjønner kjapt oppbygningen av et spill. Skal du noen gang lage spill til windows/linux anbefaler jeg C++ og OGRE3D.

 

Ting tar tid. Enkelt og greit. Sett deg ned, les bøker osv. Roma ble ikke bygd på en dag :p

8999991[/snapback]

 

Eller som Leo fra That 70s Show sier: "You know what they say, Rome was built in a day!"

 

Det var kanskje litt OT, ja - og kun morsomt for de som vet hva jeg snakker om.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Jag vil andbefale at du laster ned Visual Studio 2005 Express, med VB. Det er lett å lære og gøy når du får det til, du kan kanskje også se i VB kategorien på forumet at jeg har en drøss med tråder med spørsmål, men jeg har fått det til da, og gir ikke opp. Og jeg har startet med et spill prosjekt som jeg har jobba med i 3-4 uker nå, og begynner å bli fornøyd på designet og kodinga.

Lenke til kommentar

Hvis du har garrys mod eller en homebrew-kompatibel PSP kan du jo prøve deg på LUA. Er er enkelt skriptspråk. Let etter noen tutorials på google og prøv deg frem. Prøv f.eks å lag en enkel kalkulator når du begynner å skjønne litt av det :thumbup:

 

Edit: men du har fortsatt ikke sagt noe om HVA slags spill du tenker på.

Er det oblivionlignende spill eller små, enkle slik som tetris?

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...