Gå til innhold

De Fire og Han Som Gjør Galt Verre


Anbefalte innlegg

Skal ha de to bøkene som særemne også.. Prøver å få bruke 3dje boka også, men veit ikke om det går, siden den ikke kommer ut før om en liten stund.. og den kan godt bli utsatt igjen..

 

Men har ikke finni problemstilling ennå, men tenkte hvertfall å samenligne ting i boka med den virkelige verden. F.eks. kampen mellom det gode / onde med terorister. Husker dere de tingene som sprengte seg selv i den byen i nepal? ;) Selvmords bombere, og de onde disiplene er terorist ledere som sender ut folk for å dø/ oppnå et større gode. Er selvsagt begrensa hvor langt jeg kan dra det, men skal nevne det hvertfall. Hvis dere har noen andre problemstillinger er det bare å fyre løs.!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ei fin problemstilling det der.. Du kan jo i tillegg samanlikne med f.eks. Ringenes Herre. MYKJE i byrjinga kan samanliknast med akkurat RH.

 

Lord Kor -> Sauron

Disiplane -> Ringskrømta

Dei utvalde -> Frodo, Sam osv.

Timid -> Gandalv

Sing -> Aragorn

Endret av aspic
Lenke til kommentar

min problemstilling ble: hvordan kampen mellom det gode og det onde blir skildra med hovedvekt på follestads bøker.

 

sammenlikner mye med harry potter jeg da! Skal ha fremføringen på tirsdag så skal begynne å lage power point etterpå;) Jeg tok med dette med terrorister littegrann i avslutninga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Har noen noen gode sider til mye fakta om follestad?
Dei to bøkene eg har lese er skrivne av ein kar ved namn Hans Frederik Follestad. Hans Frederik er ein relativt ukjent forfattar, noko som kjem fram når eg prøver å finne informasjon som kan hjelpe meg med forfattarportrettet. Follestad vart fødd 16. mai, 1978 i Ålesund. Han vaks opp litt utanfor byen, på ein liten stad som heiter Emblem. Han hadde rykte på seg for å vere ein rakkarunge og lærarane sa han hadde ”forvokst fantasi”. Etter vidaregåande skule reiste han på folkehøgskule i Bergen, og tok deretter militærteneste i Troms. Vidare fortel han at han byrja å jobbe på ein musikkbutikk i Ålesund, medan han prøvde å finne ut kva han ville bli.

 

Vidare fortel Follestad at han aldri hadde vore noko stjerneelev. Den einaste gongen han hadde gjort det verkeleg bra, var på norskeksamen i 3. gym, kor ei av oppgåvene var å skrive ei science fiction-novelle. Då fekk han seks! Så bestemte Follestad seg for å bli journalist, og studerte dette to år i Oslo. Så fann han ut at han ikkje ville bli journalist likevel og byrja på ”De Fire” i staden for.

 

Manuset sendte han til Kolibri Forlag, som takka ja. ”Ganske syke saker”, tenkte han den gong. Dette var ein kortversjon av livet til Follestad.

 

No er eg fakisk i dialog med forfattaren! :)

Lenke til kommentar
Var ei fin problemstilling det der.. Du kan jo i tillegg samanlikne med f.eks. Ringenes Herre. MYKJE i byrjinga kan samanliknast med akkurat RH.

 

Lord Kor -> Sauron

Disiplane -> Ringskrømta

Dei utvalde -> Frodo, Sam osv.

Timid -> Gandalv

Sing -> Aragorn

 

Hadde selv dette som særemne, var ganske spennende. Men jeg utvidet det litt da. Min problemstilling var ca: "Hvilke likheter og forskjeller kan en finne i den norske fantasitriologien "De fire og han som gjør galt verre" kontra internasjonalt anerkjent fantasilitteratur ved henholdsvis triologien "Ringenes Herre" og den uferdige serien "Tidshjulet"." Var veldig spennende, men masse arbeid (og en altfor dårlig karakter i forhold til arbeidet jeg la inn i det).

Lenke til kommentar
Norli:

Forventes utgitt : 01.10.2008

 

Begynner å lure på om den noensinne kommer. Synd. Blant det beste som er skrevet på norsk

Eg snakka med forfattaren på julafta. Han sa boka kjem ut i år (2008), og difor vel eg å tru det.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Eg slit framleis med problemstilling! Alt går jo i stå pga. det. Joda, di problemstilling var veldig fin NevroMance, og eg har lest ringenes herre tideligare (twice), så kanskje eg bør bruke ei liknande problemstilling? Er eigentleg i deepshit her, disposisjon m.m. skal vere inne til neste helg =/ Men så snart eg blir nøgd med problemstillinga vil eg kunne setje meg ned og skrive ein heil masse...

Lenke til kommentar
Koronag, hvordan kan du garantere dette? Høst 05 sendte jeg mail til forlaget, da garanterte de at den skulle komme ut i løpet av 06.

 

Jeg bare kan. :p Seriøst, jeg vet at den kommer i år.

 

 

Trappegåermaskinen blir igjen flittig brukt, denne gang under beleiringen av Himmeltempelet. Jesper bader i bæsj (ufrivillig), det blir nok en fangeflukt fra Pelsheim kretsfengsel, og Hai Tekk kommer i skade for å spise den merkelige planten Tjang Whim-Ping.

 

Endret av koronag
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Disse bøkene er helt klart noe av de beste av norsk fantasy.

Fikk den første boka til jul for ett par år siden og trodde den var noe dritt, før jeg begynte å lese i den ett år etter at jeg fikk den, da ble jeg hekta. Har lest eneren og toeren en del ganger nå.

Like morsomme hver gang!

De som ikke har lest disse bøkene men liker fantasy(Harry Potter, Ringenes Herre, Det Gylne Kompasset etc.) bure virkelig lese de to som hittil er utkommet.

Gleder meg ekstremt til treeren.

Lenke til kommentar

Fikk gladnyhet fra Kolibri forlag på mail i dag :D

 

Hei,

Follestad har hatt skrivesperre som er gått over lang tid. Men nå skriver han på Slutten av De Fire og Han Som Gjør Galt Verre og regner med å bli ferdig i løpet av våren, slik at boken kan komme i begynnelsen av august. Jeg skal prøve å gi beskjed når jeg vet noe mer eksakt.

Hilsen Kolibri Forlag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...