Gå til innhold

Grensejeger i Finnmark


Anbefalte innlegg

Hei,

 

gammel skogfoss-jeger her. Vi er et par kamerater som vurderer å gå grensemarsjen i påsken (dvs. slutten av mars) evt. i begynnelsen av mars. Er det noen som har efaring med denne turen enten sivilt eller militært? Jeg kjenner ganske godt til teigen fra gjørkåsen og litt opp i svanvik-teig. Har i tillegg vært to uker på korpfjell og omegn.

Alle tips om dagsetapper, rutevalg, kart og annet tas hjertelig imot.

Ikke så lett å finne så mye info på nett.

 

(ikke meningen å kuppe tråden, men antar det er en del både nåværende grkp-u/grensejegere samt eks-grensejegere innom her.)

 

-doofhetz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk grensemarsjen til fots før jeg dimmet nå i juli. Tok oss 8 dager. Var skarp jeger under vinterdrill så fikk se mye av opplegget og planleggingen som lå til grunn.

 

Har du tenkt å gå på ski så er dette betydelig kortere enn til fots, da man kan gå rett over visse vann og annet kjipt terreng. Ville anbefale deg å følge ruten og mønsteret de fulgte under vinterdrill ifjor.

 

Alternativt kunne dere enkelt og greit sovet på en stasjon hver dag. Så dere hadde da brukt 7 dager.

Lenke til kommentar

tviler på vi får sove på noen grensestasjoner. gjør forsåvidt ikke så mye heller. synes det er kos med telt.

 

regner med å ta gjøkåsen, skogfoss og store deler av svanvik-teig relativt kjapt, og så tar det gjerne litt lengre tid på elvenes, korpfjell og ihr-teig. vet du om de fulgte scooterløypen hele veien det som gikk grensemarsjen under vinterdrill?

 

vet du hvor langt det er fra helt nord i ihr-teig og tilbake til bilvei? vet at deler av veien er vinterstengt. håper på å få haik med militærtransport til gjøkåsen-teig og tilbake fra ihr. ellers kan turen bli veldig vanskelig/ekstremt dyr å gjennomføre.

Lenke til kommentar
tviler på vi får sove på noen grensestasjoner. gjør forsåvidt ikke så mye heller. synes det er kos med telt.

 

regner med å ta gjøkåsen, skogfoss og store deler av svanvik-teig relativt kjapt, og så tar det gjerne litt lengre tid på elvenes, korpfjell og ihr-teig. vet du om de fulgte scooterløypen hele veien det som gikk grensemarsjen under vinterdrill?

 

vet du hvor langt det er fra helt nord i ihr-teig og tilbake til bilvei? vet at deler av veien er vinterstengt. håper på å få haik med militærtransport til gjøkåsen-teig og tilbake fra ihr. ellers kan turen bli veldig vanskelig/ekstremt dyr å gjennomføre.

 

Hei!

 

Jeg gikk grensemarsjen i mars i fjord, og skal gå den igjen tidlig i mars i år.

I fjord fikk vi hjelp av GSV til transport fra flyplassen til Gjøkåsen, ble kjørt med scooter fra GJØ til Treriksrøysa, med BV fra IHR til Vintervollen, og kjørt til flyplassen derfra :) Da hadde jeg snakket med min gamle stasjonssjef for å fikse dette, men i år snakket vi med besøksoffiser ved GSV som fikset samme opplegget (muligens ikke scooter til Treriks..)

 

Du får sikkert hjelp til transport fra IHR til Vintervollen, og sikkert lenger også! Ring GSV og spør etter besøksoffiser :)

 

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ligge i telt hele turen, og det er planen i år også.

 

Ruten:

 

Vi fulgte stort sett scooterløypene hele veien med noen små unntak (bla. ved Storskog grenseovergang der løypen starter på avsperret område).

 

Dag 1: Lørdag 7. mars 2009

Treriks til Grensefoss. Her fikk vi låne en velferdshytte. (kom i gang ganske sent denne dagen).

 

Dag 2:

Grensefoss til Bjørnholmen.

 

Dag 3:

Bjørnholmen til Skogfoss grensestasjon. Her fikk vi mat og overnatting ;)

 

Dag 4:

Skogfoss til Grenseholmen i Svanvikteig (ved Holmfossen).

 

Dag 5:

Holmfossen til Elvenes grensestasjon. Her fikk vi mat og overnatting.

 

Dag 6:

Elvenes til Hundevann, her fikk vi sove på sofaen i patruljehytten.

 

Dag 7:

Hundevann til Sandvasskoia (IHR-teig). Fikk sove i garasjen på patruljehytten...

 

Dag. 8

Sandvasskoia til Lillesanden og OP247 -> Ferdig!

Vi fikk sove på Grense Jakkobselv grensestasjon og fikk smake på lørdagspizzaen ;)

 

Dag 9. Søndag 15. mars 2009

Hviledag... Fly hjem ca. 20:30

 

Vi var innom alle grensestasjonene for å få stempel og underskrift på gjennomført etappe. Alle stasjonene tilbød oss både mat og seng, men var ikke alle stedene det passet inn i ruten.

Vi regner egentlig ikke med å være like heldig i år, men vet jo aldri...

 

Hadde vært kult om vi gikk samtidig! Vi flyr opp 26.02.2010 og tilbake 07.03.2010.

Endret av JSS
Lenke til kommentar

najs. akkurat den informasjonen jeg var på jakt etter.

har foreløpig bare snakket med en i GRKP, men han var ihvertfall veldig positiv til å ordne transport og lignende. skal gi han en lyd og kanskje få nummeret til besøksoffiser.

vi blir antagelig 2 eller 3 som skal gå turen.

 

vi og planlegger å ligge i telt hele turen. hvordan er det med bålfyring osv? det er ikke noen som reagerer negativt på det?

 

vi og satser på å følge scooterløypen store deler av veien. brukte dere forøvrig pulk? vi tenkte det kunne være mer praktisk enn alt for tunge sekker. kanskje gsv kan låne oss!?

 

vi har ennå ikke bestilt flybilletter, men tanken er å gjennomføre turen i slutten av mars. det passer best i forhold til studier. du vet ikke noe om istykkelse på den tiden av året? mener å huske at vi kjørte scooter helt til slutten av april når jeg var inne (05/06).

 

tips til utstyr som kan være lurt å ha med seg bortsett fra det helt opplagte?

 

dere avsluttet ikke med et bad i barentshavet når dere kom fram?

Lenke til kommentar
vi og planlegger å ligge i telt hele turen. hvordan er det med bålfyring osv? det er ikke noen som reagerer negativt på det?

Tror bålfyring stort sett er OK. Men tror det er noen restriksjoner på telting og bålfyring enkelte steder i Gjøkåsenteig pga. vernet område/nasjonalpark.

Er jo bare å spørre, men så lenge det ikke er restriksjoner pga. vernet område er det nok ikke noe problem.

 

vi og satser på å følge scooterløypen store deler av veien. brukte dere forøvrig pulk? vi tenkte det kunne være mer praktisk enn alt for tunge sekker. kanskje gsv kan låne oss!?

Vi hadde pulk ja. En sånn billig plastsak "Paris-pulk". Den imponerer ikke på design eller noe sånn, men den er lett, billig og fungerer. Pulkene på GSV er jo blytunge selv uten last...

 

vi har ennå ikke bestilt flybilletter, men tanken er å gjennomføre turen i slutten av mars. det passer best i forhold til studier. du vet ikke noe om istykkelse på den tiden av året? mener å huske at vi kjørte scooter helt til slutten av april når jeg var inne (05/06).

I fjor spurte vi litt om istykkelser, og de hadde målt isen til 90 cm. Sikkert ikke like tjukk over alt, men holder nok fint i slutten av mars ja.

Vi hadde et nestenuhell nedenfor Melkefoss pga tynn is, men det var selvforskyldt... Vi gadd ikke å gå på land i skogen der det var lengre og fullt av steiner og røtter...

 

 

tips til utstyr som kan være lurt å ha med seg bortsett fra det helt opplagte?

Kommer ikke på noe spesielt på sparken, men kan gi en lyd om jeg kommer på noe.

 

dere avsluttet ikke med et bad i barentshavet når dere kom fram?

Det var planen ja.. Lånte til og med hånkle fra IHR for å bade, men det ble ikke noe av. Ikke det samme å bade i kulden uten en varm BV som venter! Kansje det blir et bad i år..?

Lenke til kommentar
vi og planlegger å ligge i telt hele turen. hvordan er det med bålfyring osv? det er ikke noen som reagerer negativt på det?

 

Slik jeg tolker ruten deres skal dere ikke ligge i telt i nærheten av de vernede områdene i GJØ-teig. Disse er vel uansett markert på kartet, og ellers er det fritt frem. Mange felt-OP`er i området med ferdig oppbygde bålplasser og.

 

Ang. istykkelse så er det bare å følge scooterløypa. I GJØ-teig er det stort sett bare rundt Jordanfoss som er skummel, og der er stryket vanligvis helt åpent. Men gå ikke utenom løypa verken før eller etter stryket i det området. Men generelt er vel isen meget bra i mars. Er den ikke det, så er scooterløya stengt, og da bør dere forholde dere til det.

 

I SKO-teig er det vel en del smalere elveløp der kanskje kan være litt risikabelt, går ut i fra at løypa der tar hensyn til det.

Lenke til kommentar

ser ut som ting går i orden. har snakket med besøksoffiser gsv. sykt hyggelig.

vi kommer til å bruke akkurat like mange dager som dere JSS. ikke umulig vi kjører ca. samme rute og. hvor lange dagsetapper snakker vi ca.?

 

prøvde dere noe isfiske?

 

fikk dere låne kart på gsv?

 

 

 

-doofhetz.

Lenke til kommentar
ser ut som ting går i orden. har snakket med besøksoffiser gsv. sykt hyggelig.

vi kommer til å bruke akkurat like mange dager som dere JSS. ikke umulig vi kjører ca. samme rute og. hvor lange dagsetapper snakker vi ca.?

 

prøvde dere noe isfiske?

 

fikk dere låne kart på gsv?

 

 

 

-doofhetz.

Utrolig hyggelig og hjelpsom besøksoffiser ja!

 

Ble litt varierende dagsetapper, men de fleste var mellom 2 og 3 mil. Første dagen ble ganske kort siden det var den dagen vi ankom med fly. Andre dagen ble ganske lang og tung, men sparte oss for lengre etapper senere på turen...

 

Dag 1: 6 km (Gjøkåsenteig)

Dag 2: 39 km (Gjøkåsen-/ Skogfossteig)

Dag 3: 26 km (Skogfoss-/ Svanvikteig)

Dag 4: 26 km (Svanvik-/ Elvenesteig)

Dag 5: 22 km (Elvenesteig)

Dag 6: 28 km (Elvenes-/Korpfjellteig)

Dag 7: 30 km (Korpfjell-/IHR-teig)

Dag 8: 28 km (IHR-teig)

 

Vi tenkte på isfiske, men det ble litt lange dager. Spising og soving ble prioritert når vi ikke gikk..

Men skal du isfiske må du ha lang isbor! Hørte fra grensejegerene at det var flere steder isboren ikke en gang gikk gjennom isen ved måling av tykkelse.

 

Vi lånte ikke kart, men har hørt rykter om at andre sivile har fått låne. Vi hadde med GPS med kart (Garmin Topo Pro CD20 Kirkenes) og

turkart 1:100 000 (Sør-Varanger Pasvikdalen og Sør-Varanger Grense Jakobselv, Kirkenes og Bugøynes). Tror vi måtte hatt med 8 forskjellige kart hvis vi skulle ha 1:50 000

 

Ellers så er det et hot tips å ha med Lithium-batterier. De holder mye lengre i kulden enn vanlige batterier, så du slipper å bytte så ofte. Hadde det til både hodelykt og GPS. Litt dyrere, men absolutt verd det.

Lenke til kommentar
Som sagt. I "hardhet" er det muligens ikke så veldig stor forskjell på "toppnivå" (dog er det VIRKELIG himmel og hav i forskjell på bunnivå), men det er veldig, veldig stor forskjell på oppdragsportefølje og opplæring. En fallskjermjeger skal rett og slett gjøre helt andre ting enn en grensejeger, og stort sett flere ting (flere typer oppdrag). Det betyr ikke at noen er viktigere enn andre, fallskjermjegertroppen i dag har jo ingen som helst funksjon annet enn rekrutteringsbrønn, mens GSV-folka utfører et svært viktig oppdrag. Tidligere hadde man i det minste mob-hæren hvor fallskjermjegerne var i mob-fallskjermjegeravdeling.

nå er det vel sånn at FJ er noe man selv frivillig søke spesielt om å bli, i motsetning til GSV hvor du kan bli plukka ut helt tilfeldig.. etter min mening er det en ganske vesentlig forskjell som gjør det til en litt urettferdig sammenlikning, selvom begge er fgtj, for dette legger nok en del føringer for hvor "hard" tjenesten kan være -snorløp-tradisjonen på grensestasjonene ble jo forbudt rett før jeg dro opp dit sommern 07, nettopp fordi de snorløpa over mange år hadde eskalert til et nivå som minnet veldig om opptaksprøvene til div. spes. styrker.. riktignok er det enkelte stasjoner som fortsatt holder liv i tradisjonen (noe jeg fikk merke), bare kamuflert under navnet "eksamen" og med fokus på litt fornuftige ting også -ikke bare hat (selvom det ble nok av det og)...

Lenke til kommentar

Hvis du leser tråden så ser du at det ikke er jeg som liker å sammenligne hardhet på forskjellige typer tjenester. Jeg har nemlig såpass med gangsyn at jeg vet at det finnes harde elementer (psykisk og/eller fysisk) i de aller fleste tjenester. Men når det en gang er en diskusjon om det, prøver jeg å bidra med mitt syn på saken, på de premisser som er etablert.

Altså: Det er i grunn meningsløst å sammenligne "hardhet" mellom tjenester som grense- og fallskjermjeger, blant annet av de grunner du nevner. Men når folk nå en gang diskuterer det, så er det temmelig åpenbart at fallskjermjeger er mye, mye hardere på veldig mange forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Snorløpet, patruljeløpet, berretløpet,jegerløpet. Fire forskjellige løp, alle forkledd under forskjellige navn. Alt helt jævlig. De fire gangene iløpet av et år hvor jeg hatet mest.

 

Snorløpet på Svanvik er forsåvidt det værste noensinne. Som du sa så var det forkledd som "eksamen", men var i praksis nesten 40 timer uten mat og søvn hvor vi gikk opp imot 7 mil. Hadde også noen groteske poster på veien. Kan også nevnes at dette var på slutten av en to ukers eksamensøvelse hvor de fleste av oss hadde sovet og spist lite fra før av. Dette var også rundt 20 desember så var rundt 20-30 minus. 2 i laget mitt fikk hypothermi iløpet av dritten.

 

Som sagt så tror jeg det er disse 4 "løpene" som alle er på slutten av krevende øvelser som gjør GSV til så hardt.

 

Umulig å sammenligne f.j og g.j, men tror det er relevant at gsv er mer for vanlige gutter, mens f.j er for folk som har trent over lengre tid. Noe som gjør gsv for mer overveldene for mange.

Endret av jayplay
Lenke til kommentar
Hvis du leser tråden så ser du at det ikke er jeg som liker å sammenligne hardhet på forskjellige typer tjenester. Jeg har nemlig såpass med gangsyn at jeg vet at det finnes harde elementer (psykisk og/eller fysisk) i de aller fleste tjenester. Men når det en gang er en diskusjon om det, prøver jeg å bidra med mitt syn på saken, på de premisser som er etablert.

Altså: Det er i grunn meningsløst å sammenligne "hardhet" mellom tjenester som grense- og fallskjermjeger, blant annet av de grunner du nevner. Men når folk nå en gang diskuterer det, så er det temmelig åpenbart at fallskjermjeger er mye, mye hardere på veldig mange forskjellige måter.

joda jeg så det, men det er liksom ikke noe vits i å kverulere så voldsomt på det, da fremstår det så veldig som sånn "rakke ned på" opplegg.. men når man først diskuterer det som du sier, så må man også huske på at gsv har en faktor som de andre ikke har, nemlig stressfaktoren som kommer når man prøver å skvise bortimot et år med utdanning og trening inn i 6mnd.. så selvom andre avdelinger med vernepliktige helt sikkert går lenger på en del områder, så blir det noe annet når man ser på helheten..

Lenke til kommentar
Snorløpet, patruljeløpet, berretløpet,jegerløpet. Fire forskjellige løp, alle forkledd under forskjellige navn. Alt helt jævlig. De fire gangene iløpet av et år hvor jeg hatet mest.

 

Snorløpet på Svanvik er forsåvidt det værste noensinne. Som du sa så var det forkledd som "eksamen", men var i praksis nesten 40 timer uten mat og søvn hvor vi gikk opp imot 7 mil. Hadde også noen groteske poster på veien. Kan også nevnes at dette var på slutten av en to ukers eksamensøvelse hvor de fleste av oss hadde sovet og spist lite fra før av. Dette var også rundt 20 desember så var rundt 20-30 minus. 2 i laget mitt fikk hypothermi iløpet av dritten.

 

Som sagt så tror jeg det er disse 4 "løpene" som alle er på slutten av krevende øvelser som gjør GSV til så hardt.

 

Umulig å sammenligne f.j og g.j, men tror det er relevant at gsv er mer for vanlige gutter, mens f.j er for folk som har trent over lengre tid. Noe som gjør gsv for mer overveldene for mange.

morsomt å høre...! hvilken kont var dette? når vi hadde ojt, var svanvik blandt de som droppa hele snorløpet.. de lurte gutta til å tro at de skulle ha det, men første marsj-etappe ble avsluttet allerede inne på gamma, etter hva jeg fikk høre:P

IHR, ELV og SKO hadde snorløp i vår kont. KGK startet, men sjef gsv kom tilfeldigvis på besøk akkurat når gutta halte og dro i en BV opp en lang bakke, så da ble resten av løpet avlyst der og da.. Elvenes holdt på i 10t og Skogfoss i 8t, mens vi på IHR holdt på i 20t -uten mat og klokker og annet digitalt utstyr med klokker (faen så døgnvill man blir i mørketida uten klokke).. Det ble vel også bortimot 40t før vi fikk noe søvn, siden løpet ble avslutta kl.7 om morran og da var det pussetjænest før buss inn til leir 3t senere med påfølgende normal tjænest til godt utpå kvelden.. skal ikke skryte av 20-30 minus men vi hadde storm som gikk langt over orkan styrke (50m/s ble målt den natta der):p litt lenger bort langs kysten knakk ei russisk fiskeskøyte i to bl.a...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
innrykk juli 08. Gutta på sva før oss hadde mega chill ja. Men vi hadde løytnant bytte før ojt så ble helvete på oss.
ja har nok mye å si på befalet og hvor frie tøyler de lar gamlegutta få.. de som tok over for oss fikk mye chillere snorløp enn oss.. fysisk var det nok ikke så stor forskjell, men vi fikk ikke bedrive den samme psykiske "terroren" som gamlegutta utsatte oss for.. og så er det jo ganske åpenbart at snorløp 20des, på årets mørkeste dag og i strengt vintervær er noe ganske annet enn 20.juni med midnattssol, bar mark, joggesko og 20 varmegrader.. Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei folket. Har søkt meg til GSV i jan. 2011. Jeg har ambisjoner om og havne på grensa, men vil på død og liv ikke havne i garisonskompaniet. Er det slik at de som skal til garison blir tatt ut før de 6 mnd eller gjennomgår alle den 6mnd utdanningen for så å bli skuffa eller happy til slutt?

Lenke til kommentar

90& av GAKP(garnison) blir plukket ut etter rekrutten(6 uker). Resten er folk som skader seg/mister sikkerhetsklareringen underveis i utdanningsløpet.

 

Er faktisk litt risky, fordi seks uker ikke alltid er nok til å vise seg fram. Mange bra gutter som ble sendt til gakp eller bort fra gsv etter rekrutten...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...