Gå til innhold

Hvordan sette opp stort hjemme nettverk?


Anbefalte innlegg

God aften kjære forum.

 

Jeg har nå kommet opp i et lite problem i hjemmet. Vi har nå 10 datamaskiner og 2 wii maskiner som bruker internett daglig. Etter som dette nettopp har skjedd at så mange maskiner har kommet inn i heimen har ikke problemet kommet før nå, men det jeg tenkte på for å få et bra nettverk når vi har så mange maskiner er:

 

Tenkte at jeg skulle oppgradere bredbåndet. Telenor 2mbit holder ikke så jeg tenkte på NGT 20mbit.

 

Så er det selve nettverket, der tenkte jeg at jeg skulle kjøre en server som firewall og litt andre ting som fildeling på nettverket.

 

Det jeg da trenger hjelp til er hva jeg skal velge.

Hvordan server og hvilket os jeg skal kjøre på den, gjerne også hvilke programnmer jeg burde bruke.

 

Jeg trenger da også noen trødløse routere i tillegg siden 9 av pcene er koblet til via trådløst nettverk.

 

Vis noen har noen andre ideer til hvordan dette bør gjøres er det bare å poste.

 

 

Generell info:

Alle pcene bruker Windows xp

Wiiene bruker sitt

Penger er ikke noe problem

Hadde vært kult hvis dere fant en server som jeg kunne hostet en liten apache server på.

 

Jeg blir glad for all tilbake melding.

 

Onkl CB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt vil eg seie at å kjøre Firewall med annen programvare på ikkje er det beste ein kan finne på.

 

Vil anbefale Linux (iptables/netfilter) eller OpenBSD (pf) på brannmur. Desse kan du eventuelt sette opp trådlaus tilgangspunkt på med Atheros (MadWifi) kort. Dette krev ikkje så mykje ressursar, og vil tippe at alt over 400MHz prosessor kjører dette glatt (Om du absolutt må kjøre Apache, ntp osb. på brannmuren vil det sjølvsagt kreve meir).

 

Så kan du eventuelt ha ein eigen server for Apache, Samba, ntp og alt anna du måtte ønske. Samba samarbeider godt med PCane som køyrer WinXP.

 

Min anbefaling:

1 stk utdatert PC med 2/3 LAN og 1WLAN som brannmur. OS: Linux, *BSD (kanskje Monowall eller Pfsense?)

1 stk grei PC med masse harddiskplass som server. OS: Linux, *BSD, Windows

 

Dvs. halde server og brannmur separert.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, men har egentlig ikke noen gamle pcer jeg kan bruke og er ikke en verdens mester i Linux :p

 

Så da tenkte jeg kanskje på å kjøpe en firewall fra komplett i steden for, eller har en vanlig router god nok firewall?

8965989[/snapback]

Ein vanleg ruter med enkel brannmur vil sikkert halde, viss den dekker dei behova du har.

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Takk nok en gang, men lurer på om det finnes bra routere som takler at 8 maskiner er koblet til trådløst samtidig. Den routeren jeg har nå takler nemlig bare 4.

8966158[/snapback]

Hvilken router har du nå?

 

Ellers skulle vel denne routeren funke som smør: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078

Den har innebygd brannmur, så det skulle du ikke trenge.

 

For å forsterke signalene kan du bruke en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307210

Den er også Linksys, og skulle snakke fint med routeren.

 

Hvis du vil ha rask linje mellom maskinene som er tilkoblet med kabel, kan du bruke en slik switch mellom dem: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=120785

 

For fildeling trenger du kanskje ikke noen egen server, men bare sett opp delte mapper etc.

 

Håper dette hjalp deg litt, og du trenger selvfølgelig ikke kjøpe utstyret fra komplett ;)

Lenke til kommentar

For å få gode signaler i et hus holder det ofte med en 11n router. De nye routerne har flere antenner og fyller ut dødsonene bedre enn 11b/g.

Når det gjelder et såpass stort nettverk (8-10 klienter) så vil en dedikert PC fungere bedre enn en enkel router pga prosessorkraft og stort minne. Skal man bruke router så må man ha en som tåler mange samtlige forbindelser mot nettet.

Routere som er bra: D-link DGL-4300, Linksys WRT300N. Se på denne oversikten: http://www.smallnetbuilder.com/component/o...,189/chart,124/

Lenke til kommentar

Ja det kan hende at alle maskinene er på samtidig og det hadde vært fint om det funket bra.

 

Hvis jeg skal ha en pc/server hvor bra bør den være. (kom gjærne med eksempler fra en nettbutikk)

 

Og hvordan får jeg da trådløs, kan jeg sette opp en router etter pc'n eller finnes det bedre metoder?

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg ClarkConnect som server OS. Er enkelt og sette opp uten alt for mye kunskap om linux, og kan administreres fult ut via web, så man må ikke sette seg inn i mange kryptiske linux komandoer med en gang.

 

Før brukte jeg dette til kun enkel ruter/dhcp/branmur, og da kjørte jeg alt på en Pentium 233Mhz med 512Mb Ram. Funket faktisk fint helt fint helt til jeg begynte med web mysql++. Da ble det vel tregt, særligt når den skulle jobbe lit med php og mysql..

 

Nå kjører jeg det hele på en AMD 3000+ med 1024Mb ram. Har akkurat nå en gjenomsnitsload på 0,08. Noe som skulle tilsi at prosesoren jobber 8% av tiden. :blush: Så kan godt si at den prosesoren er lit overkill akurat nå...

Lenke til kommentar

Ja det høres bra ut, men da er det et par ting jeg lurer på:

 

1. Kan det os brukes som en fil server lokalt ?

2. Kan serveren da koble til en switch som igjen kobler alle pcene til hverandre eller finnes det andre måter.

3. Hadde vært fint om noen kunne sagt hvordan jeg skal koble ting som feks

Modem-Server-Switch-Noe trødløse greier.

Lenke til kommentar

1. Bruker CC serveren min som blantannet filserver. Har vel snart 1TB med div rot lagret der nå.

2. Under instalasjonen av CC får man valg om man skal instalere det som en gateway. (Ruter) eller stand alone. Som gateway med to NIC fungerer den som en ruter/brannmur mellom ditt nett og internett. Som stand alone med et NIC er det hele en vanlig server.

3. Jeg kjører CC som gateway og har koblet slik:

 

Modem-Server-Switch+PC

................................+Trådløst AP

................................+X-box

................................+Osv osv...

 

Om du vil ha CC som stand alone eller server er egentlig smak eller behag. Liker å kjøre den som gateway selv, da det er enklere å åpne porter via CC en de fleste rutere jeg har vært borte i.

Lenke til kommentar

OK tror jeg går for det, har en pc som ikke brukes som har Pentium®4 2.80GHz og 512mb minne. Det som er problemet er at den kun har en nettverks inngang, men kan jeg da bare kjøpe et nettverkskort i tillegg? Og så koble en ledning in fra modemet og en ut til en switch?

 

En annen ting jeg lurer på er om clarkconnect støtter eksterne hdd?

 

I tillegg lurer jeg på om man kan få til flere access points i samme hus (en ved switchen og en lenger uti huset).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror kanskje jeg hadde gjort det litt annerledes tror ikke det er vits med en clarkconnect server først.

Tror heller ikke det er vits med noen print servere eller noe sånt.

 

Her er det jeg hadde gått for:

Linksys - WRT454GL

med DD-WRT frimware, les om hvordan du setter opp det Her

Er ikke helt sikker kan hende den kneler når 10 pcer kobler seg på, men den burde ihvertfall klare å nå ut til alle pcene i huset ditt.

 

Du kan jo sette opp en switch etter routern også sette opp pcen du hadde tenkt til å kjøre med clarkconnect som en fil server der med samba eller debian.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, qaaq!

 

Linksys - WRT454GL høres bra ut!

Både som Access Point og Switch.

Jeg har hørt at signal styrken på den er veldig bra, men tror den tar kvelden fort når mange pc'er kobler seg på.

Noen andre som har erfaring med det?

Endret av OnklCB_94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...