Gå til innhold

BSD/UnixOpenBSD som router, brannmur, ftp, filserver o.l.


Anbefalte innlegg

Etter å ha gått over til Canal Digital som nettleverandør, ønsker jeg å sette opp en router og brannmur bak modemet. Har hørt at OpenBSD er en god løsning å sikte seg inn på der og vurderer å bygge sammen en maskin jeg har til dette formålet. I tillegg kunne jeg tenke meg å ha en egen filserver/ NAS-boks som også gjerne har FTP-tjenester slik at jeg kan få tilgang til filene mine utenifra. Kan jeg bruke OpenBSD til alt dette på samme boks? Har aldri prøvd BSD før, men driver og lærer meg opp på Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wow, kjapt svar! Takker!

 

Er snakk et mini-ITX-system fra VIA. Nå står det helt stille på hva CPU'en het, men den kjører på 800MHz og var en av de første som kom ut på mini-ITX (tror hele greia heter VIA Epia). Mener den har 512MB SDRAM og hovedkortet har da integrert skjermkort. Er klar over at som en ordentlig filserver blir det for lite, men det er kun til backup og da evt. FTP utenifra. Har også mulighet til å sette et SCSI-kort + disk i den ledige PCI-porten (hvis jeg ikke skal bruke dette til et SATA-kort da).

Lenke til kommentar
wow, kjapt svar! Takker!

 

Er snakk et mini-ITX-system fra VIA. Nå står det helt stille på hva CPU'en het, men den kjører på 800MHz og var en av de første som kom ut på mini-ITX (tror hele greia heter VIA Epia). Mener den har 512MB SDRAM og hovedkortet har da integrert skjermkort.

8940046[/snapback]

med mindre det er noe helt skrullete som jeg ikke har hørt om, så burde det være uproblematisk å få OpenBSD inn på en slik boks.

 

det enkleste for å finne ut hva som går og ikke er antakelig å hente cd41.iso fra nærmeste mirror og se hva maskineriet sier når du booter fra CDen. Merk at det ikke er fullstending cd-image, bare kjerne og installeringsprogram som så egner seg for installering over nettverk.

Lenke til kommentar

Flott, takk da kan jeg begynne såvidt der! Er det relativt intuitivt å sette opp eller bør jeg pløye igjennom en god del dokumentasjon først?

 

En tjeneste til jeg glemte: Printserver. Har en Canon Pixma MP600 som desverre kun har Windows- og MAC-driver. Kan jeg sette opp en ren kø/ videreruting på BSD-boksen til denne (tilkobling via USB)? Husker da jeg jobbet med Novell for noen år siden så satte vi opp rene køer og klientene måtte så installere driverne lokalt.

Lenke til kommentar
Flott, takk da kan jeg begynne såvidt der! Er det relativt intuitivt å sette opp eller bør jeg pløye igjennom en god del dokumentasjon først?

 

En tjeneste til jeg glemte: Printserver. Har en Canon Pixma MP600 som desverre kun har Windows- og MAC-driver. Kan jeg sette opp en ren kø/ videreruting på BSD-boksen til denne (tilkobling via USB)? Husker da jeg jobbet med Novell for noen år siden så satte vi opp rene køer og klientene måtte så installere driverne lokalt.

8940330[/snapback]

 

det skal fungere fint

Lenke til kommentar
En tjeneste til jeg glemte: Printserver. Har en Canon Pixma MP600 som desverre kun har Windows- og MAC-driver. Kan jeg sette opp en ren kø/ videreruting på BSD-boksen til denne (tilkobling via USB)? Husker da jeg jobbet med Novell for noen år siden så satte vi opp rene køer og klientene måtte så installere driverne lokalt.

8940330[/snapback]

 

CUPS har i alle fall slike muligheter, og i følge http://openprinting.org/show_printer.cgi?r...non-PIXMA_MP600 er det mulig å få satt opp denne modellen. detaljene i fremgangsmåten vil sikkert variere noe, men det skal altså være mulig

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Har aldri prøvd BSD før, men driver og lærer meg opp på Linux.
Hvorfor bruker du ikke linux da ?
Er ikke OpenBSD ekstra spesialisert på bl.a. routing og brannmur?

Jo, akkurat. OpenBSD sitt pakkefilter, PF, er overlegent iptables. Og, OpenBSD != GNU/Linux. Skal man lære seg OpenBSD er det liten vits i å lære seg opp på GNU/Linux.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jaja, dette har jeg da enda ikke kommet i gang med... Har siden den gang flyttet og har nå NGT igjen, men har fortsatt lyst til å få til dette så jeg håper det blir tid utover nå snart.

 

Men et nytt spørsmål: Kan man sette opp BSD-boksen til å dele linja likt mellom to maskiner hvis begge er på nettet? Dvs et slags system der man er sikret 50% av kapasiteten selv om den ene parten kjører full nedlasting?

Lenke til kommentar
Men et nytt spørsmål: Kan man sette opp BSD-boksen til å dele linja likt mellom to maskiner hvis begge er på nettet? Dvs et slags system der man er sikret 50% av kapasiteten selv om den ene parten kjører full nedlasting?

Ja, se for eksempel dummynet (tutorial) eller ALTQ.

Mer info:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...rewalls-pf.html

http://freshmeat.net/projects/openbsd_altq/

Lenke til kommentar

Litt offtopic men still litt ontopic: Er det noen enkel måte å få benyttet alle 4 ip-adresser til canal digital med PF, og fremdeles benytte ALTQ, og kun benytte 1 nettverkskort? Jeg har fått det til med 2 nettverkskort, men da forsvinner ALTQ siden det går på hvert interface :(

 

Edit: Jeg tenker da på å bruke de fire ipene i round robin ut.

Endret av tore-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...