Gå til innhold

100GB Data på 2 partisjoner forsvant.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 1,5 år gammel Maxtor 160GB S-ATA disk som begynte å krangle noe voldsomt for et par dager sida. Denne disken var delt oppi3 partisjoner,C-D og E.

 

Problemene oppsto etter at jeg tok en reboot,maskinen hadde da hatt en ca oppetid på 2 døgn. Et hvert forsøk på å komme inn i windows igjen er totalt forgjeves,da jeg får bsod's rett etter windows logoen før den booter igjen.

 

Bestemmer meg for å re-innstallere windows,men ser da til min store forbauselse at C og E partisjoneneallerede er blanke.? Vanlig formattering er nytteløst,får beskjed om at disken ikke kan formatteres da den kan være skadet. Hurtigformatteringen henger seg på 100%.

 

Regner med at det bare er å kaste denna,men hva kan være grunnen til at den bare plutselig sa takk for seg? 1,5 år er jo minimal levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har et par kjipe erfaringer med maxtor disker selv. Last ned diagnose programmet fra Maxtor. Det booter fra floppy, analyserer disken og forteller deg om disken er innenfor garanti perioden om jeg ikke husker feil. Samtidig gir det deg en feilmelding du kan gi til Maxtor som grunn til RMA. Mener å huske at det slik ihvertfall :-)

 

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Jeg pleier å få dataene ved å boote til dos med diskett og kjøre xcopy.exe med bryterene for å kopiere kataloger med alle underkataloger. Da pleier jeg å finne alt likevel selv om det står at partisjonene trenger å formateres, er tomme etc.

 

Det eneste problemet er at alle filene bare har de 5 første bokstavene i navnet sitt.

 

1. Last ned dos boot diskett fra internett.

2. Finn xcopy på nettet dersom det ikke er på dos disketten du har laget.

3 kopier xcopy inn på disken.

4. boot fra diskett til dos

5. xcopy /? for å finne bruken av kommandoen.

6. Skriv kommandoen med brytere kilde og destinasjon. Destinasjonen bør selvsagt være på en frisk disk.

7. Vent til alle filene er opprettet med forkrøplete navn.

8 Kast det gamle diskhelvetet på spesialavfallsmottaket da det er fullt av giftstoffer.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...