Gå til innhold

Sokkel AM3 kommer høsten 2008


Anbefalte innlegg

Robban:

 

Du har et poeng. Slik sett vil AM3 CPU'er ha støtte for både DDR3 og DDR2 i sin integrerte minnekontroller for nettopp å kunne brukes på AM2 og AM2+ i tillegg til AM3.

 

Men selve AM2 kortene vil ikke ha DDR3 støtte, det gjelder kun den ene veien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trur jag missat noe här som jag undrar øver:

Cpu til amd har minnekontroller som bestämmer vilken ddr type som är kompatibel. Så med ett am2 hovedkort (ddr2) och med en am3 cpu så borde den klara ddr3 ram brikker? Men efter vad jag har førstått så går inte detta?

8928920[/snapback]

Nei det er fordi brikkene er forskjellig i form til RAM sporet. Mere pins på brikka. og fordi AM2 ikke skjønner hvordan RAM brikka funger i forhold til AM3 som da er født med sånne brikker.

8929155[/snapback]

Interessant akkurat det her. Dette har jeg selv lurt på en stund. Jeg mener å ha lest noe som kan ha med dette å gjøre i forbindelse med tvisten mellom AMD og Intel.

 

Jeg tar dette rett fra hukommelsen, så ikke ta følgende for god fisk. Jeg prøver ikke å spre feilinformasjon her, bare interessert i fakta. Fint om noen kan korrigere meg hvis jeg husker feil, eller har misforstått:

 

Under utarbeidelsen av DDR3-standarden prøvde Intel (som til nå har hatt minnekontroller på hovedkort) å forandre på plasseringen av pinnene slik at DDR3 ikke skulle passe inn i DDR2 slots. Dette var en stor ulempe for AMD (som hadde minnekontrolleren integrert på prosessoren). Da Intel har mye mer innflytelse enn AMD på utviklingen av denne standarden, ser det ut som de kan ha vunnet frem med sin modell.

 

Hvis jeg forstår det riktig kan dette ha hatt direkte innflytelse på AMD's strategi med sokler, og vi kunne kanskje ha satt DDR3-brikker i et AM2 hovedkort med en CPU med integrert DDR3-kontroller. HVIS dette er sant, vil det jo isåfall være en grov forbrytelse mot AMD sin strategi. Ettersom jeg ikke har lest noe om dette i det siste, er jeg usikker på om det var rykter eller ikke.

 

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien, og/eller forklare meg hvorfor dette uansett ikke ville fungert?

 

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Imponerende bakoverkompatibilitet på disse soklene :).

8931720[/snapback]

I hvert fall fremoverkompatibilitet :) (Soklene er kompatibler med fremtidige prosessorer, men fremtidige prosessorer (AM3) er ikke like kompatible med nåværende hovedkort.

 

Visjoner: Jeg har hørt akkurat det samme selv. Intel omtrent styrer hele JEDEC-skuta grunnet 50% stemmer eller noe sånt. Minneprodusentene har også en del stemmer, mens AMD har 20% eller noe sånt. Så lenge Intel får med seg minst en minneprodusent så er saken avgjort før AMD har rukket å protestere. Det har derimot kommet frem i lyset (media) hvordan dette foregår og dermed blitt mer press på intel for å ikke overkjøre AMD på minnestandardisering.

 

Nå tror jeg Quintero har sagt noe om hvorfor det ikke var gunstig/mulig å gjøre DDR3 bakoverkompatibel med DDR2 men det husker jeg ikke i farta.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg Quintero har sagt noe om hvorfor det ikke var gunstig/mulig å gjøre DDR3 bakoverkompatibel med DDR2 men det husker jeg ikke i farta.

8932361[/snapback]

Det kan jeg ikke huske :hmm: Men jeg har også hørt det som Visjoner nevner om debatten i JEDEC, og jeg er uansett nesten sikker på at det ville ha vært mulig å benytte identiske sloter til DDR2 og DDR3. Det er noen mindre forskjeller når det gjelder type signaler, men neppe av uoverkommelig art. På helt "vanlige" non-ECC UDIMMs er det alltid flere ubrukte pinner, så det er nok rom for noen få uoverensstemmelser. Mtp strømtilførsel er det nok ikke noen store hindre i veien, da verdiene er ganske nærme hverandre Begge standarder bruker ellers intern terminering av datasignaler, tilsvarende struktur på busser/moduler, og signalene kan deles inn i langt på vei de samme kategoriene.

 

Før det ble avgjort at de to standardene skulle få forskjellig pinout, husker jeg å ha sett minst en designguide til hvordan man implementerer støtte for begge standarder i samme slot-design. AMD foretrakk selvsagt dette, men jeg tror ikke det vil få store konsekvenser at standardene nå har fått forskjellig pinout. DDR2 burde dekke behovet enda en stund, og hvis sokkel-kompatibiliteten slår til så mener jeg at de løser saken på en bra måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er det nok jeg som skal ha skylden for uklare uttalelser. :blush:

Simen

I hvert fall fremoverkompatibilitet smile.gif (Soklene er kompatibler med fremtidige prosessorer, men fremtidige prosessorer (AM3) er ikke like kompatible med nåværende hovedkort.

Hmm var det nå ikke slik at AM3 cpu'er skal være kompatible med nåværende AM2 HK?

8937996[/snapback]

Det jeg mente var at de dagens sokler (AM2/AM2+) er kompatible med fremtidige prosessorer (AM3), men dagens prosessorer (AM2/AM2+) er ikke kompatible med fremtidige sokler (AM3).

 

Da tror jeg at jeg skal ha formulert meg bedre. Skrik ut om det ennå er noe galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...