Gå til innhold

Spørsmål ang nettbutikk.


Anbefalte innlegg

Hei, spør noen spørsmål angående en nettbutikk for en kamerat. Ok, fyrer løs...

 

- Må man ha en bedrift e.l. for å eie/drive en nettbutikk? ELler kan en privatperson bare gjøre det uten noen form for registrering?

- Er det noen spesielle avgifter/skatter man må regne med?

- Er det noen spesielle regler for videreselging av produkter?(Du kjøper produktet f.eks. rett fra produsentens hjemmeside, kan du da bare selge det igjen?)

- Må man plusse på 24% mva for alle produktene man selger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, var usikker på hvor denne passet inn. Takk for rapporteringa:)

 

Hmm, for ta en dobbelsjekk med en som er sikker på dette da.

 

Trenger da svar på. Hva er momsen når

. Du kjøper produktet direkte fra produsent?

. Du kjøper produktet fra en annen butikk/nettbutikk?

. Du skal selge produktet, moms?

Lenke til kommentar
Hei, spør noen spørsmål angående en nettbutikk for en kamerat. Ok, fyrer løs...

- Må man ha en bedrift e.l. for å eie/drive en nettbutikk? ELler kan en privatperson bare gjøre det uten noen form for registrering?

Med mindre det er snakk om hobbyvirksomhet, må man registrere seg i foretaksregisteret med enkeltpersonforetak. Man må være over 18 år. Mer info: www.bedin.no, www.brreg.no.

 

- Er det noen spesielle avgifter/skatter man må regne med?

Man må skatte av overskuddet, ja.

 

- Er det noen spesielle regler for videreselging av produkter?(Du kjøper produktet f.eks. rett fra produsentens hjemmeside, kan du da bare selge det igjen?)

Hvis produsenten er i utlandet, må man betale fortolling (hvis det er toll), og mva.

 

- Må man plusse på 24% mva for alle produktene man selger?

Trenger da svar på. Hva er momsen når

. Du kjøper produktet direkte fra produsent?

. Du kjøper produktet fra en annen butikk/nettbutikk?

. Du skal selge produktet, moms?

8910625[/snapback]

Man skal ikke kreve inn mva før man har hatt en omsetning på 50.000,- i løpet av 12 måneder. Dersom man sannsynligvis når 50.000,- ganske raskt, kan man søke om forhåndsregistrering i mva-registeret. Det er 25% mva på alt av vanlige produkter.

 

Eksempel: Du kjøper en ting til 1000,- kr inkl mva fra norsk leverandør, og selger den for 2000,- inkl.mva til kunde. Da utgjør mva 200,- kr av det du betaler til leverandør, mens du får inn 400,- kr fra kunde i mva. Du må betale differansen på 200,- til Staten.

 

Se forøvrig www.brreg.no.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flott svar klilleng!

 

#Quote 1

Hvor går grensen mellom hobbyvirksomhet og ikke? Han er student, og har en deltidsjobb+sommerjobb. Tror han prøver dette mest for erfaringen og morsomhetens skyld, og kanskje en liten ekstra inntekt.

 

#Quote 3+4

Han vil nok ikke nå 50.000 i omsettning, da dette bare er et lite miniprosjekt.

 

"Hvis produsenten er i utlandet, må man betale fortolling (hvis det er toll), og mva."

 

Produsenten eller importøren?

Si han kjøper hardware fra Logitech Norge, som importerer fra Logitech i USA, må han da betale toll/mva?

 

Er ikke sikker på om jeg tolker setningen rett. Hvis han kjøper fra kun norske produsenter/importører så betaler han ingen avgifter for det?

 

Og tilslutt, den eneste avgiften som angår disse spørsmålene er at han må skatte av overskuddet? Sett at han har en omsetning på under 50.000 kr såklart...

Lenke til kommentar
Hvor går grensen mellom hobbyvirksomhet og ikke? Han er student, og har en deltidsjobb+sommerjobb. Tror han prøver dette mest for erfaringen og morsomhetens skyld, og kanskje en liten ekstra inntekt.

Det er en flytende grense. Men: Hvis det gjøres i stor grad for pengenes skyld, så blir det ikke hobby, men næringsinntekt. Jeg vil tro at stort sett alt som dreier seg av videresalg, IKKE vil kunne regnes som hobby. Det er mer typen selvlagde treskulpturer eller strikkegensere som er hobby.

 

Produsenten eller importøren?

Si han kjøper hardware fra Logitech Norge, som importerer fra Logitech i USA, må han da betale toll/mva? ...

Hvis han kjøper fra kun norske produsenter/importører så betaler han ingen avgifter for det?

Han må alltid betale mva, akkurat som alle andre. Han kan derimot ikke fakturere med mva selv, noe som er en vesentlig ulempe dersom man skal selge til f.eks. bedrifter. I praksis vil han derfor bare kunne selge til privatpersoner (som normalt ikke har mva-regnskap).

 

Og tilslutt, den eneste avgiften som angår disse spørsmålene er at han må skatte av overskuddet? Sett at han har en omsetning på under 50.000 kr såklart...

8914896[/snapback]

Han må som sagt betale mva (som alle andre), og skatte av overskuddet. Skatten ligger på 28% og oppover (noe avhengig av annen inntekt, afaik).

Lenke til kommentar

Han er datainteressert, og gjør det for å utvikle en hjemmeside, og prøve det å drive en virksomhet. Han har ingen planer om å tjene noen penger av betydning.

 

Han vil både videreselge, og lage egne produkter. Hva regnes dette som?

 

Og si det er en hobbyvirksomhet, er dette avgiftene da?

 

Kjøp av varer fra butikker/importører/produsenter-->

Salv av varene(+25% mva av produktpris må betales)-->

Totalt overskudd(betale skatt)-->

 

Igjen, takk for hjelpen klilleng.

Lenke til kommentar
Han er datainteressert, og gjør det for å utvikle en hjemmeside, og prøve det å drive en virksomhet. Han har ingen planer om å tjene noen penger av betydning.

Han vil både videreselge, og lage egne produkter. Hva regnes dette som?

For å drive videresalg av varer, så må man registrere seg i foretaksregisteret (dette koster noen tusenlapper!!). Det at man faktisk har registrert seg, taler slik jeg ser det, ganske sterkt i mot at det dreier seg om hobbyinntekt. Men, det er som sagt en flytende grense, og jeg er dessverre ikke i stand til, eller kompetent til, å gi noe konkret svar på om dette vil kunne regnes som hobby eller ikke. Å drive salg uten org.nr. osv virker forøvrig ganske useriøst. Man må også ha org.nr for å registrere .no-domener.

 

Og si det er en hobbyvirksomhet, er dette avgiftene da?

Kjøp av varer fra butikker/importører/produsenter-->

Salv av varene(+25% mva av produktpris må betales)-->

Totalt overskudd(betale skatt)-->

8915769[/snapback]

Nei, cluet med inntekt fra hobby er at det er skattefritt.

 

Tar to tilfeldige eksempler med følgende parametre:

Varekostnad: 1000,- (eks.mva)

Mva-sats: 25%

Varen selges for: 1500,- (ingen mva, pga 50.000,- kr grensen)

Skatt: 28% (for enkelhets skyld)

 

Eks. for hobbyinntekt:

Utgift: Varekostnad, 1000,-

+ mva 25%: 250,-

Total kostnad: 1250,-

Varesalg: 1500,-

Total gevinst: 250,-

Ingen skatt.

 

Eks for næringsinntekt:

Varekostnad, 1000,-

+ mva 25%: 250

Total kostnad for varen: 1250,-

Varesalg: 1500,-

Total gevinst før skatt: 250,-

- Skatt 28% av 250: 70,-

Total gevinst etter skatt: 180,-

 

 

Men OBS: Det er en del ting som følger med det å være næringsdrivende. Først og fremst får man en mye mer komplisert selvangivelse (den "gamle" typen som man må fylle inn alle postene på selv). For det andre må man holde et slags regnskap, og fylle ut næringsoppgave, som skal vedlegges selvangivelsen hvert år. En fordel med å ha eget firma, er at man kan trekke fra relevante kostnader på skatten (også skatten på annen inntekt). Slik at dersom man går med underskudd, så kan man redusere skatten sin noe.

 

(Må understreke at jeg kun uttaler meg som "privatperson", jeg har ingen formell kompetanse på skattemessige spørsmål av denne typen. :) )

Lenke til kommentar

Okey, så man plusser altså mva på prisen til varen når man kjøper den?

 

Trodde det fungerte slik.

Bedriftens salgspris+25%mva=endelige pris for kunden.

 

Men det er altså slik:

Salgspris=ønsket fortjeneste+(produktpris fra produsent/pris på materialer+25%mva)

 

?

 

Det blir ikke automatisk en næringsinntekt når man registrerer seg i foretaksregisteret? Men det bikker veldig fort mot at det blir det? Siden det er en løpende grense...

 

Nå vet ikke jeg hva kompisen min velger at foretaket skal bli, så vil bare suge til meg info:)

Lenke til kommentar
Okey, så man plusser altså mva på prisen til varen når man kjøper den?

Nei, mva plusses alltid på av den som selger varen. Akkurat som når du handler på Rimi. Det er bare vanlig å spesifisere mva'en, siden bedrifter normalt kan trekke den fra, og priser til bedrifter oppgis derfor ofte eks.mva. :). Det er altså ikke noe hokus-pokus. Går du inn på f.eks. komplett.no, så ser du prisene du må betale. Samme pris må kompisen din betale, enten han har firma eller ikke.

 

Trodde det fungerte slik.

Bedriftens salgspris+25%mva=endelige pris for kunden.

Ja, det fungerer slik..

 

Men det er altså slik:

Salgspris=ønsket fortjeneste+(produktpris fra produsent/pris på materialer+25%mva)

Men også slik, nesten. ;)

 

Får prøve å ta det litt mer detaljert:

 

Si at kompisen din går inn på sin lokale Elkjøp-butikk. Han ser en ting de selger skikkelig billig, og tenker at denne tingen kan han sannelig selge dyrere selv.

 

Han tar den med til kassen, og betaler de 1000,- kronene den koster. På kvitteringen vil det være spesifisert at den koster 800,- kr eks mva, at mva er 200,- kr og at total pris er 1000,-. Så lenge man ikke har mva-regnskap så er prisen eks.mva ikke spesielt relevant. Det er altså de 1000,- kr kompisen din skal forholde seg til.

 

Han har laget en fin nettside, der han legger ut tingen til salgs for .. 1500,- kroner. En godtroende person ser tingen, og bestiller den. Kompisen din vil da tjene 500,- kroner. Av dette må han, normalt sett, betale skatt. (Hvis det er hobbyinntekt er det som sagt skattefritt.)

 

MVA er det altså bare å ikke tenke på så lenge man ikke har mva-regnskap, alt blir som for en privatperson.

 

Edit: En ganske vanlig måte å beregne utsalgspris på er som følger (la oss si varen koster 1000,- inkl.mva):

 

For normale bedrifter:

Formel: (Innkjøpspris eks.mva * fortjeneste i %) + 25% mva = utsalgspris.

Eks: ((1000-200) * 20% fortjeneste ) + 25% mva = 1200,- i utsalgspris

 

For kompisen uten mva-regnskap:

Formel: (Innkjøpspris inkl.mva * fortjeneste i %) = utsalgspris.

Eks: 1000,- kr * 20% fortjeneste = 1200,- i utsalgspris.

 

Det blir ikke automatisk en næringsinntekt når man registrerer seg i foretaksregisteret? Men det bikker veldig fort mot at det blir det? Siden det er en løpende grense...

8916035[/snapback]

Nja, dette kan jeg dessverre ikke svare noe mer konkret på. Får håpe noen andre evt. kan bidra med noe. Edit: Man er selv ansvarlig for å oppgi næringsinntekt. Hvis man lar være å oppgi den, fordi man mener det er hobbyinntekt, så kan man i verste fall risikere straffeskatt dersom likningskontoret oppdager dette, og er uenig i at det er hobby. (Jeg ble forresten plutselig usikker på om de samme gunstige fradragsreglene gjelder for hobby..)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Trenger en bekreftelse på dette da;

Det blir ikke automatisk en næringsinntekt når man registrerer seg i foretaksregisteret? Men det bikker veldig fort mot at det blir det? Siden det er en løpende grense...

8916175[/snapback]

Se min "edit" ovenfor.

 

Eller, gjengir den her jeg:

 

Man er selv ansvarlig for å oppgi næringsinntekt. Det er altså ikke noen automatikk inne i bildet. Hvis man lar være å oppgi den, fordi man mener det er hobbyinntekt, så kan man i verste fall risikere straffeskatt dersom likningskontoret oppdager dette, og er uenig i at det er hobby. Som sagt tidligere, så vil jeg personlig helle mot at denne typen virksomhet du beskriver vil regnes som næringsvirksomhet. Det går forreste fint an å ta en telefon til likningskontoret (eller er det fylkesskattekontoret..?), legge frem problemstillingen, og få et korrekt svar derfra.

Lenke til kommentar

Okey, da blir det nok en telefon dit for han:)

 

Men hvis han ikke er næringsdrivende, men eier et foretak. Er det da noen papirer som må sendes inn til staten/skatteetaten? Isåfall, hvilke?

 

Edit:

Snakka med han nå. Han kommer til å prøve seg på hobbyvirksomhet da han har mange gode argumenter for det, men registrere seg i foretaksregisteret for .no domene og org. nummer.

Han kommer ikke til å ha en omsetning p åover 50.000 kr.

 

Hvis jeg har forstått det riktig vil det da ikke bli noen mva eller skatte-avgifter?

Endret av _Bendik_
Lenke til kommentar
Snakka med han nå. Han kommer til å prøve seg på hobbyvirksomhet da han har mange gode argumenter for det, men registrere seg i foretaksregisteret for .no domene og org. nummer. Han kommer ikke til å ha en omsetning p åover 50.000 kr. Hvis jeg har forstått det riktig vil det da ikke bli noen mva eller skatte-avgifter?

8916285[/snapback]

Nei, hvis han får dette akseptert som hobbyvirksomhet, og ikke overstiger 50.000 i omsetning pr 12 mnd, så skal han verken føre mva-regnskap eller betale skatt av et eventuelt overskudd.

 

Han bør likevel uansett føre et vanlig regnskap over inntekter og utgifter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...