Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tråden om rengjøring


Anbefalte innlegg

På forumet her er mange nerder, meg selv inkludert, og jeg vil gjerne dele/motta tips om rengjøring. Av leilighet/hus og alt som måtte befinne seg inni.

 

Nyttige linker

Miljøbevisst rengjøring.

Fakta og myter rundt rengjøring.

Tips til vasking av bad.

 

Jeg så på dette "Ekstrem rengjøring" på TVNorge, og i den ene episoden sier de at dobørsten burde være forbudt å selge pga. den står og samler masse bakterier og ekle saker som avføringsrester. Motbydelig redskap egentlig, når man tenker på det. Så hva skal man vaske med i stedet for dobørsten? Jeg syns jo den er veldig effektiv og enkel å bruke.

 

Personlig er jeg fan av en sånn sprayboks på badet som kan trykkes på og lage god lukt. Det gjør det lettere for meg, og sikkert mange andre hysteriske jenter, å bruke toaletter hos andre uten å tenke på lukt og slik. En sånn kan kjøpes i vanlig matbutikk og koster ikke all verdens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Surt og basisk vaskemiddel annen hver gang på fliser. Basisk tar bakterier, surt tar fett. Viktig å bytte på hva du bruker for å ikke ødelegge fugene, og for at bakteriene ikke skal mutere til noen skumle beist som tåler vaskemiddelet du bruker.

 

(dette gjelder hvertfall i offentlige dusjer, så hvorfor ikke hjemme på badet)

Lenke til kommentar

bruk nylonvask på vinduer - de får mindre skjolder og er blanke lengre, faktisk så fyker pollen rett av igjen. så slipper du vaske så mye.. samme middelet er genialt på plast-deler, det blir rent, blankt og ser nytt ut! (bruker f.eks i bilen).

 

på speil kan du bruke luftrenser (!) og tørke av med kaffefilter. Kaffefilter og avispapir m. aske er genialt å rense vinduer i peis/ovn med.

 

som slukrenser er klor bedre enn plumbo, da kloren er mer effektiv mot hår osv og ikke trenger å skylles ned med masse varmt vann for ikke å klumpe seg.

 

bruker også eddik i vaskevannet for å få bort kalkbelegg (kraner og dusj er eksempler) - mild syre er tingen mot kalk og fettflekker. det er skikkelig blankt etterpå! på fliser alternerer jeg med å ha bakepulver i - dette er baskisk og skal ta flekker som eddiken ikke klarer. ikke helt sikker på hvorfor..

 

kommer sikkert tilbake med mer---

 

hilsen den late husmoren

Lenke til kommentar

Det beste er alltid og da understreker jeg alltid det å vaske opp rett etter man har spist. Skyll tallerken, glass og bestikk og vask opp med en gang. For det første så føler man seg generelt bedre etterpå. For det andre er det mye enklere å holde det ryddig så man slipper skippertak. For min del har dette blitt så mye bedre om årene (mest fordi jeg har bodd sammen med kjæresten min i over 3 år) og har lært rutinene ganske så godt.

 

Ellers, når man er dritings er det genialt å rydde! :) Shiner alltid kåken i fylla etter festen fordi da merker jeg ikke at jeg rydder og kan da våkne opp til nystrøken leilighet! :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes det blir litt uøkonomisk å vaske opp hver gang jeg har spist, jeg er singel og bor alene. Ikke har jeg oppvaskmaskin heller, så det blir et sett servise og bestikk per måltid. Må nesten la det hope seg opp litt, men det er klart det har kjempelett for å skli ut. Denne våren tror jeg at jeg kan telle på fingrene hvor mange ganger jeg har vasket opp.

Lenke til kommentar

Bruker salmiakk, jeg. En desiliter i en skål i ovnen på 150 grader i en halvtime. Ha alle vinduer på vidt gap og hold deg så langt unna døra du kan når du åpner. Etter et par minutters buffer er det bare å vaske bort all inngrodd drit. En ovn som ikke hadde blitt vasket en eneste gang i løpet av det året jeg bodde i et kollektiv, og ikke var ren da jeg flyttet inn heller, ble som ny av denne behandlingen. Huseieren ble drithappy.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvor ofte vasker dere hjemme? Jeg har tenkt å gjøre det en gang i uken. I dag vasket jeg alt på badet, og sveipet over komfyren også (den blir så ekkel etter man har stekt ting på den). Feier stua og kjøkkenet daglig pga hundehår og bøss hunden drar med inn.

Oppvasken tar jeg når det trengs, vi er jo to så det må gjøres hvertfall 4 ganger i uka. Jeg får litt fnatt når det hoper seg på benken også da, så greit å få tatt det oftere enn bare når det er tomt for rent bestikk.. Skyller det vi har brukt med en gang, så går oppvasken mye fortere!

Lenke til kommentar

Noen flere tips:

 

Umalt panel lukter veldig fresht av en omgang standard Ajax, varmtvann og klut.

Støvsugere liker ikke aske.

 

Den suverent beste måten å rengjøre ekle, fettete avsugfiltere er å la dem kose seg i salmiakkløsning. Etterpå er det bare å spyle av.

 

Det er klasseforskjell på skrubbesvamper. Jordan-pakken med en blå og en gul er de beste jeg har prøvd. Det den gule med stålbust ikke klarer, lar seg ikke vaske.

 

Å stå inne i et lukket dusjkabinett og spraye vilt rundt seg med Jif er ingen god ide.

Lenke til kommentar

Sett inn en skål med vann (gjerne med en sitronskive i) på "mikring" et par minutter, så får du løst opp gamle matrester o.l. slik at den blir enkel å rengjøre etterpå!

 

Oppvaskhanske vætet med vann er ekstremt bra til å fjerne hår fra sofaer med.

 

Sett dobørsten i klorin når den er brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...