Gå til innhold

Sukker før løpetest?


Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men jeg har hørt at hvis man spiser/drikker sukker før man skal ut å løpe vil kroppen få en midlertidig "boost", men man vil etterhvert løpe saktere og saktere så derfor vil det ikke lønne seg.

 

Men hvis man løper korte avstander, vil man da gjøre det bedre enn normalt?

Jeg skal ha en test på 3000m om ikke så lenge, er det isåfall "kort nok"?

Hadde det da vært en god ide å drikke en brus før jeg skal ut å løpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det ikke er lurt å ta en brus før testen!

Det gjør noe med magen så den ikke får til å gjøre det den skal når du svetter!

Men skal ikke si det helt sikkert, men jeg har blitt fortalt det!

Men nøtter, rosiner og bananer er det beste du kan spise + vann eller enrgidrikk!!

 

Lykke til! :cool: :!: :D:tease:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Problemet du vil få ved å innføre raske karbohydrater i kroppen før en lang anstrengelse for kroppen, er at i begynnelsen vil du få et svært høyt blodsukker. Dette er vel og bra det, men siden disse karbohydratene brytes ned så fort vil store mengder glukose frigjøres i kroppen på en gang, istedet for en jevn tilførsel som du vil få ved inntak av tregere karbohydrater. Når du tilfører kroppen så store mengder glukose, vil den reagere med å frigjøre insulin, (for å motvirke hyperglykemi) som igjen gjør at cellene tar opp glukose (og forbrenner, evt lagrer overskudd som glykogen/fettvev).

 

Undersøkelser har vist at kroppen nå vil ta opp mer glukose enn den hadde i blodet i utgangspunktet (altså før du drakk brus/powerade etc.), og dermed vil du ende på et lavere blodsukker. Dette medfører dårligere ytelse.

 

Konklusjon: Trege karbohydrater før trening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

æsj noe som er problemet når jeg skal ut å løpe løpetester (3000 metern) er at jeg rett og slett stiver etter 2000 :@ legga føles ut som tømmerstokker men jeg løper til en sterk 5 er hver gang.. VIL HA 6! det som også er dritt at i starten etter ca 500 så får jeg hold og det tar litt tid å bli kvitt det... får aldri spist lenge før jeg skal trene for løpetesten pleier å starta kl 08:45..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...