Gå til innhold

Skal inn i forsvaret 22.juli -trenger kondisjon!


Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg er blitt kalt inn til luftforsvaret den 22.juli, og har funnet ut at jeg har behov for å forbedre kondisjonen en smule før den tid. Har trent styrke i snart 1 år, og stiller greit på den delen. Kondisjon derimot er det over 1 år siden sist :(.

 

Sprang 3000-meteren idag på 14.07, noe som jeg anser for å ikke være bra. Er 183 høy og 78kg, relativt slank, så jeg lurer på om det er noen som har tips til hvordan jeg best mulig kan forbedre kondisjonen min før 22.juli? Er det altfor kort tid mtp forbedring? Hva burde jeg isåfall trene, intervall eller langkjøring? Evnt hvor ofte? Har også tenkt å trene styrke én gang i uka, slik at jeg vedlikeholder den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver med løping og har gjort det en stund! Får program av en som er utrolig god med trening... Løp i kupert terreng eller en skog.

 

Jeg vil si du burde løpe 3 ganger i uka...

Der skal 2 av turene være helt ok med grei fart, men du legger inn 4 x 20 sekundsdrag, og der skal du løpe maks!

 

Den siste økta skal være intensiv, på Toppidrettssenteret sier de at det er nesten bare intervall som forbedrer konisjonen, det er hvertfall det beste!!

Så da foreslår jeg:

 

Løp 4 x 800 m / 4 x 1000m, jogg litt i mellom dragene til du har fått igjen pusten..

Når du føler deg ok igjen starter du!

Men husk på at intervallene skal være veldig like i tiden, den siste skal ikke gå 20 sek fortere enførste...!!

 

Lykke til! :thumbup:

 

-Andy-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vet hvordan du har det Mr.SS, akkurat samme problemet. Det fører til at kardiotrening blir nedprioritert fordi det er så jævla kjedelig og jeg føler at jeg ikke blir noe bedre uansett. Da er det lettere og gå å løfte på vektene man føler man har kontroll på.

 

Dog fant jeg en metode som går ut på å trene intervaller på 30sek tungt arbeid og 30sek rolig jogg. Altså man jogger rolig 30 sek, setter opp farten i 30 sek, jogger rolig 30 sek, setter opp farten 30 sek..

 

Du skal ikke jogge helt til maks (slik at du hoster blod), men du skal kjenne det såpass at du gleder deg helvetes mye til å bli ferdig med dritten. Dette skal gjøres 4-5 ganger i uka med 4 ganger hver (altså 4x30sek hardt arbeid og 4x30sek rolig jogg).

 

Etterhvert øker man på.. du kan sikkert finne mer om dette på iform.no , men har ikke noen link akkurat nå;)

 

Hilsen en som ikke er særlig glad i kardiotrening ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har problemet med at hver gang jeg trener kondisjon synes jeg smerten er uutholdelig. Noen måte å forminske denne?

 

Er ikke i nærheten av styrketrening, som er "easy peacy lemon squeeze" i forhold.

9136732[/snapback]

 

Lær deg å like den. Det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du synes jogging er pyton - og det gjør vel de fleste med dårlig kondis - finner du mer skånsomme alternativer i svømming, sykling og spinning. Sistnevnte er en veldig ålreit inngang til bedre kondis. Krever lite planlegging, alt du trenger unntatt gymtøy er og blir på stedet, og vær betyr ingenting. I tillegg er det ikke smertefullt i det hele tatt, bortsett fra en eller to ganger i starten hvor skinkene venner seg til det harde setet. Medlemsskap må man ha, men da har du ofte tilgang på en drøss annet utstyr som også kan komme til nytte i oppkjøringen til luftforsvaret.

 

Jeg tror ikke det handler så mye om å lære seg å takle smerten, men at det rett og slett blir mindre kjipt etter hvert som man kommer i form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...