Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister 4Mbps med Wlan?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har atm en linje på 10Mbps, måler rundt 9 med HW speedometer, med kabel tilkoblet. Men når jeg tar med meg maskina og bruker Wlan måler jeg som regel maks 5Mbps. Har 100% tilkobling, men farten er i underkant av det jeg synes er greit.

 

Noen som har peil hva som tuller? Kan nevnes at jeg har en SMC-router(linky), men bruker kun 802.11G, selv om N-standarden virker intressant.

 

Noen som vet hvorfor det er såpass stort fartstap, og isåfall, vet om det er noe å gjøre med saken?

 

Cheers! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du får ca det du kan med 802.11G standaren. Selv om den skal klare 54 Mbit/s, så klarer den i praksis mye mindre. (Hvor mye kommer ann på hvor mye forstyrelser det er.)

 

Det du kan prøve er å se om det er andre nett som sender på samme frekvens som deg. (Bruk f.eks. NetworkStumbler)

Lenke til kommentar
Med 11g og kort avstand pluss fri sikt skal man få 10-20Mbit.  5Mbit høres ut som 11b eller litt dårlig signal.  Har du prøv med maskinen tett ved router?

8893464[/snapback]

Er et gulv imellom stort sett. Står 100% signal på routeren, så.

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme problemet. Om jeg laster ned via kabel får jeg 16 mbit. Men om jeg laster ned ifra akkurat samme sted - med dedikert linje til meg via wlan så får jeg maks 8 mbit. Er grådig irriterende og skulle gjerne visst om en løsning på dette så derfor hiver jeg med på denne tråden :) Mitt er satt opp til 11g også, samt det er ingen andre nettverk i nærheten her.

 

Edit: Kan også legge til om at hvis jeg sender ifra laptop (WLAN) til stasjonær (kabel) får jeg 20 mbit via WLAN.. Det er når jeg driver med internett at det synker noe forferdelig.. Har trådstarter samme erfaring at det bare gjelder via internett og ikke LAN?

 

Enda en edit: Beklager om jeg hijacket tråden litt :x

Endret av hsds
Lenke til kommentar
Edit: Kan også legge til om at hvis jeg sender ifra laptop (WLAN) til stasjonær (kabel) får jeg 20 mbit via WLAN.. Det er når jeg driver med internett at det synker noe forferdelig.. Har trådstarter samme erfaring at det bare gjelder via internett og ikke LAN?

8893632[/snapback]

Får du 20Mbit om du sender fra stasjonær til laptop også?

 

Hvis man har støy eller litt svakt signal ved laptopen vil man kunne sende raskere den ene veien (og det kan være slik at routerens utsending går tregere fordi at laptopen ber routeren repetere de pakkene som kommer fram med feildata)

Lenke til kommentar
Edit: Kan også legge til om at hvis jeg sender ifra laptop (WLAN) til stasjonær (kabel) får jeg 20 mbit via WLAN.. Det er når jeg driver med internett at det synker noe forferdelig.. Har trådstarter samme erfaring at det bare gjelder via internett og ikke LAN?

8893632[/snapback]

Får du 20Mbit om du sender fra stasjonær til laptop også?

 

*sip*

8893670[/snapback]

 

Jepp, jeg får akkurat samme hastighet begge veier.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har også samme problem som blir nevnt her. Sitter på en Apple Airport Express og har 100% signal og valgt en kanal som ligger minst 2 fra andre trådløse nett i området. har låst routeren til 802.11g. Sitter på en 10Mbps linje fra Get. bruker jeg kabel og tester med TPTest 5 så viser den 10Mbps, bruker jeg trådløs og tester linjen får jeg mellom 3,5 - 4,5Mbps. Trodde en 54Mbps router skulle klare og holde hastigheten på minst 10Mbps. Noen anbefalinger på andre routere som er bra og fungerer :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...