Gå til innhold

Alene og deprimert


Anbefalte innlegg

Men har funnet ut at det letteste er vel å drite i alle tankene og leve livet her og nå - som de fleste andre rundt meg, de eier jo ikke en filosofisk tanke i huet og ser likevel ut til å ha det bra. "Ignorance is bliss"

Nå er det ikke nødvendigvis slik at "filosofiske tanker" gir kunnskap. Du kan filosofere til du kreperer, men kan være like ignorant som de som ikke gjør det.

 

En ting er ihvertfall sikkert: "It's more than meets the eye". Dette som vi kaller for "virkeligheten" tar vi helt for gitt - den eneste grunnen er at vi er godt vant med den og slik har det alltid vært siden vi ble født. Absurd.

8940965[/snapback]

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt deppa når jeg tenker over at, helt siden ungdomskolen og fram til idag, og så videre, resten av livet, må jeg gjøre ting jeg ikke vil.

 

Men som samfunnet og alle rundt meg krever.

Som jobb, militær, skole og få bra karakterer i fag jeg ikke interesserer meg en dritt over. Opp tidlig hver dag. Alt jeg kunne tenke meg å jobbe med/gjøre er urealistisk for meg.

 

Egentlig vil jeg bare ligge under en palme resten av livet og slappe av, for å si det slik. Men det kan jeg ikke, for det er ikke tillat. Jeg er bare en drone.

Endret av Djengo^^
Lenke til kommentar
Egentlig vil jeg bare ligge under en palme resten av livet og slappe av, for å si det slik.  Men det kan jeg ikke, for det er ikke tillat. Jeg er bare en drone.

I utgangspunktet er det jo tillatt. Men da må du lage "hus" og fange maten selv. Blir litt som i Lost, tv-serien.

 

Om man har mange millioner på bok, så kan man også gjøre det. Men så lenge man ikke har mye penger, er man underordnet andre og kan ikke gi fingern til dem for da vil man selv lide økonomisk. Eksempel: Gjør som sjefen sier og møt på jobb når du skal, ellers mister du jobben. Gjør som aetat sier, ellers mister du dagpengene osv. Life is a bitch, then you die.

Lenke til kommentar
Til slutt dør man. Det finnes ikke noe i etterlivet.

8886090[/snapback]

Ikke nødvendigvis....hvis du er heldig får du et valg :)

9003881[/snapback]

Det er intet som tyder på det.

 

Jeg har sett ting, som jo har overbevist meg.

Det hjelper lite så lenge man vet at mennesker kan manipuleres til så mangt. Ja, mange manipulerer til og med seg selv.

 

og min religion har hjolpet meg med å velge de rette vegene gjenom livet..

9004457[/snapback]

Hvis du trenger religion til å velge riktig så synes jeg synd på deg.

Lenke til kommentar

Symptomer: livet er meningsløst, tomt, deprimerende og absurd.

Diagnose: materialisme.

Resept: etterstrebelse av verdier/idealer som ligger på et høyere plan enn ren overlevelse, samt store mengder Mozart og Burzum.

 

Nihilisme -> Realisme -> Naturalisme -> Idealisme

 

 

(Cheer up, emo kid.)

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg inimellom klarer ikke å forstå de som har et så negativt syn på livet. Det hender jeg også synes alt er drit og mørkt, men senere når jeg et mål eller lærer noe nytt eller gjør noe annet som gjør at kjemiske prosesser i hjernen min gir meg gode følelse.

Jeg er fullt klar over at det bare er kjemiske prosesser, men det spiller liten rolle for meg.

 

Det er mange forskjellige ting som gjør folk glade, og til en viss grad velger man jo disse tingene selv. Genetisk skal alle reagere positivt (iallefall når man er fullt utviklet) på mat, drikke, barnestell(!) og sex.

Bortsett fra dette tror jeg folk i stor grad kan definere sine egne mål for hva som skal til for å gjør dem glade.

Noen unger kan bli glade bare de ser en maur på en stein, kristne mennesker kan bli glade bare de ser en et stykke ristet brød med en rar figur på, mens andre synes dette høres teit og kjedelig ut. Mauren opererer bare etter noen få regler, og brødskiva ble sånn tilfeldig; fantastisk lite spennede.

Mennesker påvirker hverandre til å sette disse målene, (vi er jo tross alt flokkdyr), og det sies vel at det kanskje blir mer emo ungdom nå fordi idelaene fra amerikansk fjernsyn er så uoppnåelige.

Akkurat det er jeg ikke så sikker på, men jeg tror nok folk har fått en tendens til å sette for høye mål om hva som man må gjøre for å fortjene å være fornøyd med seg selv og fornøyd med det en gjør.

 

Min erfaring er at mange religiøse mennesker kan være stort sett gladere og mer oppstemte en andre, men dersom de opplever ting som går stikk imot deres tro vil de ha det virkelig ille.

Ellers tror jeg mange ateister er misunnelige på religiøse folk fordi de kan gå rundt å være så happy hele tiden på tross av at det de tror på bare er bullshit. Men hvis man er helt sinnsyk og tror at man er konge over hele verden og alltid vil tro det, da tror jeg man har det bra på tross av at alle andre tror du bare er en weirdo. Ignorance is a bliss.

Det er bare du som setter standarden for hva som skal til for å gjøre deg glad, hvis du ikke kommer på noe så får du få deg noen nye venner eller en hobby eller noen nye impulser.

 

Ang. å sitte på en palmeøy: Det kan du godt prøve på. Spar deg opp noen penger og reis til en palmeøy. Det er mange som gjør det nå for tiden, bor der i noen måneder, kanskje jobber litt på en bar eller noe. Det høres artig ut men det er drit kjedelig i lengden. Men det kommer ikke du til å tro på før du har prøvd selv.

Det er nok av folk i Norge som skulle ønske at de kunne bo på en palmeøy og ikke gjøre en dritt, jeg vil anbefale dem å prøve alle sammen. Kanskje noen synes det er greit, men de fleste vil kjede seg og bygge en hytte, jobbe på en bar, fiske eller gjøre noe annet. Men bli der i mer enn 2 uker, man starter ikke å kjede seg før etter noen måneder.

Du har muligheten til å gjøre det hvis du vil, det virker kanskje ikke sånn for familienog folk rundt deg forteller deg at det er feil men ta ditt eget valg det er bare sånn man blir fornøyd.

 

Digresjon Ang. narkotikamisbruk: Folk som begynner med narkotika viser en langt større impulsivitet og diskontering av fremtidige goder enn folk som ikke begynner med narkotika. Mennesker som har tatt narkotika over lengre tid har en langt høyere diskontering av fremtidige goder enn "folk flest". Det kan jo henge sammen med at en "gjennomsnittlig" narkoman har lavere utdannelse enn en "gjennomsnittsperson". Rotteforsøk viser også at dersom man setter en normal rotte i et bur med to knapper - en som gir liten belønning med en gang og en som gir stor belønning om en stund - vil så og si alle rottene velge den store belønningen om en stund. Hvis man injiserer narkotiske stoffer inn i rottene vil de velge den lille belønningen med en gang. Så dersom du har begynt vil kan det føre til at du i større grad prioriterer ned fremtidig store goder fremfor små goder med en gang. (Dette forsøket gjaldt kun sentralstimulerende stoffer - de som slutter på -in)

Lenke til kommentar
Ellers tror jeg mange ateister er misunnelige på religiøse folk fordi de kan gå rundt å være så happy hele tiden på tross av at det de tror på bare er bullshit.

Det tviler jeg sterkt på. Når du ser en psykisk syk person som sitter i et hjørne og gliser og lever i sin egen verden, misunner du ham da? Selvsagt ikke. Jeg er i allefall glad for at jeg tenker rasjonelt og ikke lever i en drømmeverden, slik at jeg faktisk kan få noe ut av det eneste livet jeg har å leve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...