Gå til innhold

Hvor bør jeg bestille bildene fra?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Alle (?) disse nettjenestene er vel greie nok, men de slår ikke en ordentlig fotolab der bildene blir justert og kontrollert. Det er litt dyrere, men da får du ihvertfall ikke bilder som lider av at din skjerm er feilkalibrert/ikke kalibrert. Sender du til en nettjeneste der alle bildene skrives ut på full auto, er du nødt til å kalibrere skjermen din ordentlig først, ellers kan du få rare resultater (spesielt hvis du har justert bildene i forhold til din skjerm).

Lenke til kommentar
Alle (?) disse nettjenestene er vel greie nok, men de slår ikke en ordentlig fotolab der bildene blir justert og kontrollert. Det er litt dyrere, men da får du ihvertfall ikke bilder som lider av at din skjerm er feilkalibrert/ikke kalibrert. Sender du til en nettjeneste der alle bildene skrives ut på full auto, er du nødt til å kalibrere skjermen din ordentlig først, ellers kan du få rare resultater (spesielt hvis du har justert bildene i forhold til din skjerm).

9007124[/snapback]

 

Led selv av feilkalibrert skjerm (uten at eg visste det) , så når eg sendte inn bilete av en kvit hund så framstod hunden som gul når eg fikk det tilbake.

En ekte fotolab er absolutt det en bør satse på :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"ordentlig fotolab der bildene blir justert"

 

Hva om man vil ha bildene sånn man etter nøye bearbeiding leverer dem, uten at "ordentlig fotolab" bruker 0,5 sek på å justere sånn operatøren liker bildet? Litt feitere farger så kommer de hit neste gang også?

 

Japan photo er det spurt om, før Alfseth redgjør om "nettjenestene er vel greie nok, men de slår ikke en ordentlig fotolab". Er Japan photo en nettjeneste på nett, og ordentlig lab hvis jeg leverer i byen?

Lenke til kommentar

Fikk akkurat en bunke bilder fra Japan Photo, og kan ikke si jeg er helt fornøyd.

De fleste bildene er greie, men det lagt til endel kontrast slik at bilder som hadde vanskelige forhold fra før har blitt mye dårligere.

 

Det er greit hvis man ikke liker å redigere og finjustere bildene sine,

men hvis man legger ned mye tid i etterarbeid er det kjedelig å få det ødelagt av en standardjustering hos JP.

Lenke til kommentar
Er Japan photo en nettjeneste på nett, og ordentlig lab hvis jeg leverer i byen?

 

Såvidt jeg vet ligger fotolaboratoriet til JP i Tyskland.

Hvis du leverer på nett eller i butikk sendes det til Tyskland og tilbake.

Med mindre du bruker automatene, eller noen av butikkene som har printere, blant annet den i Akersgata.

Lenke til kommentar
Alle (?) disse nettjenestene er vel greie nok, men de slår ikke en ordentlig fotolab der bildene blir justert og kontrollert. Det er litt dyrere, men da får du ihvertfall ikke bilder som lider av at din skjerm er feilkalibrert/ikke kalibrert. Sender du til en nettjeneste der alle bildene skrives ut på full auto, er du nødt til å kalibrere skjermen din ordentlig først, ellers kan du få rare resultater (spesielt hvis du har justert bildene i forhold til din skjerm).

9007124[/snapback]

Har du noen eksempler på slike fotolaboratorier? Jeg skal printe naturbilder i 20X30 (og muligens større) for salg, og jeg ønsker å være sikker på jeg får bra kvalitet.

Har tittet på nettet på AkerFoto og FotoOlsen. Så i en annen tråd at de var anbefalt.

 

Er det noen som har noen erfaringer i printing i 20X30 (og evt. større) formater?

 

.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man sende inn bildene til noen som endrer de. Om man faktisk vil ha gulfarge på noe som er hvitt, og de fjerner det, hva er vitsen. Tar heller sjangsen på at jeg har det rett, og at det blir bra, enn at de få tukle med bildene.

 

Selv bruker jeg Japan Photo,men jeg skal bl.a gi et veggbilde til julegave,og vurderer å bruke FV som koster ca 250-400,- avhengig av hva man skal ha.

 

Japan photo tar 80kr for 40x60, noe som bør tilsi at man får hva man betaler for når man sammenligner pris med FV, men ingen som kan bevise at FV er 200,- bedre.

Lenke til kommentar

Det han mener med levere til ordentlig lab er vel en dedikert lab som leverer fagkvalitet, som printer på high end printere, med gode papir osv. Div. ikke de vanlige labbene du finner rundt omkring på din lokale fotobutikk. Men labber med fagutdannete folk som vet hva de driver med =)

Ordentlig lab betyr ikke nødvendigvis bare at du drar dit fysisk :)

Vet ikke hvor du kan finne en slik lab til amatør printing, though. Men du kan prøve med Preus Photo Pro, eller noe sånt =)

 

Forresten latterlig lav pris på JP, ikke rart bildene suger. Der jeg fikk mine bilder printa sist er jo bare produksjonskostnadene høyere oO

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager sent svar, men har glemt tråden til nå (dukket ikke opp i mine innlegg).

"ordentlig fotolab der bildene blir justert"

 

Hva om man vil ha bildene sånn man etter nøye bearbeiding leverer dem, uten at "ordentlig fotolab" bruker 0,5 sek på å justere sånn operatøren liker bildet? Litt feitere farger så kommer de hit neste gang også?

Vil man ikke ha justeringer, så sier man bare det. Er ikke vanskeligere :) Vi har flere kunder der jeg jobber, som foretrekker å justere selv. Disse ber da om nøytrale bilder, og da får de selvsagt det.

 

Disse lab'ene (som justerer med mindre man blir bedt om ikke å gjøre det) er stort sett også det riktige stedet å levere om man IKKE vil ha bildene justert. Der man ikke tar seg bryet med å justere, går bildene gjennom en autoprosess, og man kan få enda verre bilder enn om bildene blir justert av en person. Disse stedene man kan stort sett ikke be om nøytrale bilder heller, ettersom auto er slått på som default på denne type maskiner.

Japan photo er det spurt om, før Alfseth redgjør om "nettjenestene er vel greie nok, men de slår ikke en ordentlig fotolab". Er Japan photo en nettjeneste på nett, og ordentlig lab hvis jeg leverer i byen?
Ordentlig fotolab; Et sted der bildene ikke blir kjørt gjennom en fullstendig automatisk prosess, der de som fremkaller har erfaring og kunnskap og bryr seg om å levere et godt resultat... at man rett og slett vil stå for det man gjør. Slik jeg ser det ihvertfall. Akkurat det skjer ikke der man har fullautomatiske prosesser.
Jeg vil også ha noen tips ang dette, jeg ser gjerne at de kommer fra en god lab, men vil helst ikke at NOEN justering av de skal foregå, det høres risky ut.
Som sagt... be om nøytrale bilder eller at bildene ikke skal justeres. Du vil fortsatt stort sett få et bedre resultat enn fra en maskin der bildene justeres ut fra fastsatte parametre i et dataprogram.
Hvorfor skal man sende inn bildene til noen som endrer de. Om man faktisk vil ha gulfarge på noe som er hvitt, og de fjerner det, hva er vitsen. Tar heller sjangsen på at jeg har det rett, og at det blir bra, enn at de få tukle med bildene.
Se mine svar over :) Autolaboratorier er det desidert verste stedet å levere om du IKKE vil ha bildene justert.
Det han mener med levere til ordentlig lab er vel en dedikert lab som leverer fagkvalitet, som printer på high end printere, med gode papir osv. Div. ikke de vanlige labbene du finner rundt omkring på din lokale fotobutikk. Men labber med fagutdannete folk som vet hva de driver med =)
Lokale fotobutikker kan også ha personer med god kunnskap og erfaring, og ikke minst gode maskiner (type pris ca. en million), riktige rutiner og bra "råvarer" (kjemikalier og papirer). Det er mange, mange ting å tenke på for å levere et best mulig resultat. Rutiner for justeringer av kjemikaler vs. maskin (minst en gang om dagen), kjemikaliene må blandes riktig hver gang, fornyelsesmengden av kjemikalier må være riktig, emulsjonen på papiret må finjusteres til maskinen hver gang man setter inn en ny rull og så videre. Der jeg jobber, passer vil på at resultatet blir best mulig hver gang, hele tiden. En "ordentlig" fotolab kan også gi spesielle tjenester som autolab'er ikke gidder å bry seg med, og leverer ofte på en time om man ønsker det (mange større kjeder sender til utlandet, og man må vente en uke eller noe sånt før man får bildene tilbake).

 

Har sett skrekkeksempler fra flere andre forhandlere, og kundene spør om vi kan gjøre det bedre. Fikk inn noen Japan Photo bilder for et par uker siden, der alle personene hadde grønne klær (og så litt sjøsjuke ut). Etter vi kjørte de gjennom våre maskiner, med helt standard justering, fikk de bedre kontrast OG bedre dynamikk (ganske utrolig) samtidig som klærne skiftet farge til noe som faktisk gjenga virkeligheten.

 

Mange blir fornøyd med bildene fra billige nettjenester eller autolab'er. Men i mange tilfeller er det fordi man ikke vet hvor bra bildene kan bli når man får de på papir. Egentlig veldig trist, for jeg har sett mange eksempler der folk er storfornøyde med et skrekkelig eksemplar...det vil si, helt til de får se hvor bra det faktisk kan bli. Mange opplever dessverre aldri dette, da de lever i den villfarelse at nettjenestene/autolaboratorier er billige kun for å være snille.

 

Dette er IKKE reklame... bare litt småsnakk rundt mine tanker og erfaringer rundt emnet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg er ingen fotoekspert, men stiller krav til fremkallingen av mine bilder så godt jeg kan. Før jeg bestiller mange bilder, har jeg samlet et lite utvalg og sendt de til tre ulike internett-fremkallere, hvor jeg prøver å få med meg begge ender av prisspekteret. Jeg har dog verken prøvd Aker foto (4-5 kr/bilde blir for drøyt til mitt bruk) eller ”ordentlig fotolab”.

 

De tre firmaene er Foto-Olsen, Postfoto og Eurofoto. Fra sistnevnte bestilte jeg to kvaliteter: Supreme (standard) og DP Professional (høyeste kvalitet) hvor jeg valgte hhv uten og med automatisk korrigering. Sammenlikningen er kun gjort utfra hva jeg mener ser mest naturlig ut og utskriftene som likner mest på skjermen min.

 

En kort konklusjon:

  • Eurofoto er overlegent best på opplasting, betaling og levering, men dette er underordnet kvaliteten (og delvis prisen) for meg.

  • Postfoto: Kvaliteten suger! Folk på bildene ser ut som de har flekktyfus og jeg tror jeg har fått fargeblindhet. Papiret er så tynt at det bølger seg. Et stort pluss for å slippe å kutte bilder fysisk i etterkant (se kommentar lengre ned). Pris 0,95/bilde (11x15/17)

  • Eurofoto: Supreme (u/korr) er best. Veldig bra bilder - så godt som identisk med skjermen! Supreme virker å ha samme kvalitet på papiret som DP Professional (m/korr), noe jeg synes var underlig. Prisforskjellen er 0,50. Jeg synes korrigeringen av mørke bilder hos DP Professional (m/korr) ga litt for mye lys (men fargene ble fortsatt gode). Pris: 1,39/bilde (10x13/15) for Supreme.

  • Foto-Olsen: Klarer ikke å se forskjell på disse og Eurofoto Supreme u/korr. Pris 1-3 kr avhenging av ant kopier

  • Vinnere av kvalitetstesten er Eurofoto (u/korr) og Foto-Olsen. For meg er bildene identiske, men det gjenstår selvsagt å se hvordan de ser ut om 10 år. Kommer tilbake til det...

  • Siden Eurofoto er best på alt annet også, velger jeg de for fremkalling

Som en kommentar til dårlig automatisk korrigering: Hos Eurofoto kan man velge å få nøytrale bilder. Foto-Olsen sier ingenting om hva de gjør, men utfra bildene ser det ikke ut til at de gjør noen korrigering (heldigvis).

 

En ting som jeg ikke har sett kommentert når det gjelder fremkalling er fit-in og fill-in. Jeg beskjærer ofte bildene mine digitalt før jeg fremkaller de, og velger selvsagt alltid fit-in. Dette betyr imidlertid at jeg får en møkkajobb å beskjære bildene mine fysisk etter fremkalling. Hos Postfoto får man laget bildet i den høyden man har bestilt, mens bredden på papiret justeres etter størrelsen på bildet. Det betyr at man kan bestille et kvadratisk bilde (eller panorama) uten å behøve å beskjære det i ettertid. Genialt - men kvaliteten er som nevnt elendig. Er det noen som fremkaller bildene på samme måte, men med bedre kvalitet?

Lenke til kommentar

Hvis man har sittet og korrigert bildene selv, så er en fotolab med icc profil ett must.

Når man bruker så mye tid og energi for å korrigere bildene, så synes jeg att det er ett sjansespill å satse på att labben har samme oppfattelse av farger som deg selv!

Kalibrer skjermen hver 14 dag, konverter bildet til den icc profilen det skal kjøres på. Da vil man alltid få ett "perfekt" resultat.

Jeg synes jo att det er ironisks å bruke store summer på kamerautstyret, så skal man spare pengene på fremkallingen?

Da får man jo virkelig utnyttet egenskapene som man har betalt for!

Lenke til kommentar
Hos Postfoto får man laget bildet i den høyden man har bestilt, mens bredden på papiret justeres etter størrelsen på bildet. Det betyr at man kan bestille et kvadratisk bilde (eller panorama) uten å behøve å beskjære det i ettertid. Genialt - men kvaliteten er som nevnt elendig. Er det noen som fremkaller bildene på samme måte, men med bedre kvalitet?
Inntil ganske nylig, trodde jeg alle lab'er gjorde det på denne måten, men neida. Der jeg jobber, får kundene det de ber om. Vi har papirruller i bredden 10, 13 og 20cm. Høyden er altså konstant, mens lengden justeres etter bildenes sideforhold, slik du beskriver at Postfoto gjør. Vi kan også lage bilder på ca. 15x20, men ettersom vi da bruker 20cm papiret, er det bredden som er konstant (20cm), mens høyden justeres etter sideforholdet.
Lenke til kommentar

Så fint, da kan jeg jo levere bildene "der du jobber" ;-) Jeg går utfra at grunnen til at du stadig uttaler deg slik er at du ikke vil være inhabil i diskusjonene (redelig nok), men da har jeg heller ikke fått svar på spørsmålet mitt.

 

Er det noen som vet om flere steder som leverer bilder uten hvite kanter oppe og nede uten å kutte hodet av modellen - og uten at kvaliteten er like dårlig som hos Postfoto?

 

Dette burde være noe alle på forumet enten vet eller lurer på...

Lenke til kommentar

Ett annet spørsmål som er ganske on-topic.

 

Jeg formaterte PC-en for noen uker siden, så glemte jeg å kjøre kalibrering og få laget en ICC profil. ICC profil lagde jeg i går. Selve skjermen er ikke justert noe som helst siden formateringen. Mellom formatering og igår så har jeg fiklet på en god del bilder som jeg vil ha ut på papir.

 

Er det noen fotolabber (på nett og "ekte") som tar imot ICC profil på etterskudd sammen med en bunke digitale bilder. Ergo at jeg sender dem ICC profilen + bildene og så justerer de bildene for trykk etter ICC profilen min?

 

Send meg gjerne noen tips på PM om man ikke ønsker å poste dem ut i åpent. :)

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...