Gå til innhold

5 ting vi hater med iPhone


Anbefalte innlegg

En gjenomsnittelig Nokia til kr 3k+ med binding varer i snitt 6-12 mnd.

 

8884199[/snapback]

 

hvor har du disse tallene fra? :!:

8884284[/snapback]

Hvem vet :laugh:

 

Min W800i fikk jeg for snart 2år siden og den har ingen problemer utenom minnekortet, men det kan jeg skifte ut, i motsetning til minnet på iPhonen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gjenomsnittelig Nokia til kr 3k+ med binding varer i snitt 6-12 mnd.

Normalt ungdommelig bukselumme/fest livsstil.

Hvis iPhone koster 7k uten binding og varer i 2 år, tilbyr den samme tjenesten som konkurentene til samme totale pris, men som en bedre overall opplevelse.

8884199[/snapback]

 

Min SE K700i til 1kr + 12mnd youngtalk-binding har hittil vart i to år, gav den til min søster når den var utdatert. Hvordan du kan forsvare et så overpriset produkt med at det "kanskje" lever like lenge som andre telefoner, er utenfor min fatteevne.

 

Det interessante ved iPhone er jo det fremtidige potensialet. Man har google maps, men foreløpig ikke GPS. Man har noe som virker som en meget god nettløsning for både mail og surfing, men ikke 3G. Man har en plattform (OS X) som burde åpne opp for et vell av ulike nytteprogrammer, men foreløpig kun mulighet for programmering via Ajax/Web2.0 osv. Man har en touchløsning som på overflaten virker overlegen de man tidligere har sett.

8881496[/snapback]

 

Hvis du vil se på potensiale, bør du rette blikket mot FIC's Neo1973 og OpenMoko-plattformen, som er sterkt linux-basert og 100% åpen (opensource, GPL). Mobilen har GPS, 400MHz samsung-prosessor, 128MB RAM, 256MB flashminne, microSD-slot (inntil 8GB), Wifi, blåtann, touchskjerm med langt høyere oppløsning enn iPhones, to akselerometre og en 2D/3D-akselerator. Koster $350 + frakt og toll, antagelig omkring 3500kr etter toll, mva og frakt, uten binding. Global lansering i september.

 

Når en vet om slike konkurrenter, med et langt bedre grunnlag (helt åpen plattform, alle kan skrive programmer til den), like god (om ikke bedre) maskinvare og mye mye lavere pris, så forstår jeg ikke hvorfor noen ville gått for iPhone om ikke deres fanboyisme har blindet dem fullstendig.

Lenke til kommentar
Hvis du vil se på potensiale, bør du rette blikket mot FIC's Neo1973 og OpenMoko-plattformen, som er sterkt linux-basert og 100% åpen (opensource, GPL). Mobilen har GPS, 400MHz samsung-prosessor, 128MB RAM, 256MB flashminne, microSD-slot (inntil 8GB), Wifi, blåtann, touchskjerm med langt høyere oppløsning enn iPhones, to akselerometre og en 2D/3D-akselerator. Koster $350 + frakt og toll, antagelig omkring 3500kr etter toll, mva og frakt, uten binding. Global lansering i september.

 

Når en vet om slike konkurrenter, med et langt bedre grunnlag (helt åpen plattform, alle kan skrive programmer til den), like god (om ikke bedre) maskinvare og mye mye lavere pris, så forstår jeg ikke hvorfor noen ville gått for iPhone om ikke deres fanboyisme har blindet dem fullstendig.

8885038[/snapback]

Det er ikke specs og oppramsing av geekfacts (ikke ment fiendtlig mot deg) som gir en telefon et potensiale. Jeg bryr meg ikke det grann om hvilken prosesser som sitter i og hvilken high-end teknologi som sitter i, det interessant er; hva kan jeg gjøre med enheten, hvordan kan jeg gjøre det. Brukeropplevelse er et stikkord. Å putte masse teknologi inn i én enhet er i seg selv uinteressant.

 

Hvis iPhone lykkes med å skape noe "nytt" innen hvordan slike enheter nyttes har iPhone et stort potensiale. Det er mulig linuxtelefonen du snakker om også gjør det, men foreløpig har jeg ikke sett noe revolusjonærende innen brukeropplevelse fra den fronten. Det er dét (software/hardware-interaksjonen: brukeropplevelsen) som (kan) gjøre at iPhone bringer inn noe nytt. Og det gir langt mer potensiale enn hva en god prosessor og to akselometre gjør. Teknologimessig er ikke iPhone noen stor revolusjon: mangler 3G, har ikke supert kamera osv., men å fokusere på det er litt besides the point.

 

Brukeropplevelsen som eksempelvis Safari (webbrowseren) synes å bringe inn virker som noe nytt. Surfing på telefoner har til nå vært en selsom opplevelse, og da ikke med positivt fortrinn. Kan dette overføres til andre applikasjoner (bilder, musikk, mail, kart etc.) så har man en plattform med stort potensiale.

Lenke til kommentar

Problemet er at iPhones potensiale er begrenset av hva Apples UI-designere og programmerere klarer å få til. OpenMoko-plattformen er opensource, og er dermed på sikt istand til å få til ting som Apple aldri hadde drømt om en gang. Firefox klarte å slå uppercut på store Microsoft, og mange vil i dag si at f.eks. Ubuntu (som drives av et opensource-selskap med under 100 ansatte) er et bedre OS enn Windows XP/Vista (fra MS med flere tusen ansatte). Mengden kreative ideer en støter på i mailinglistene hos openmoko er enorme, du skal aldri undervurdere det en får fra et opensource-miljø, spesielt når de har kraftig nok maskinvare til å realisere nær alle sprøe ideer og drømmer de måtte komme med.

 

Det er strengt tatt ikke usability som er det som kommer til å selge neste generasjons mobiler, det er killer-programmet. Har iPhone en killer-app kommer de til å selge enormt mye mer enn uten den ene killer-app, sånn er det bare. Poenget er at sjansen er enormt mye større for at et stort open source-miljø med en helt åpen telefon vil kunne få det til, enn et lukket miljø på iPhone der bare utvalgte selskaper skal få tilgang til å programmere på mobilen.

Lenke til kommentar

HAHA igjen, nokon påstår at levetida på iPhone er dobbelt så lang som ein Nokia, eg trur det er ganske lik levetid på dei fleste telefonane, det kjem berre an på korleis du tar vare på telefonen. Viss du sjonglerer med telefonane dine kvar dag, så kan du rekne med kort levetid.

 

«Her slipper man å surre med nedlasting, installasjon og varierende kvalitet på brukergrensesnitt. For å ikke snakke om potensielle problemer med 3. parts programvare, selv om det selvfølgelig er mye bra tilgjengelig..»

 

og vi får ikkje installere dei programma vi ønskjer, du hadde vel kanskje ønskt deg ein pc utan moglegheit til å installere ekstra programvare akkurat som iPhone :tease:

Lenke til kommentar
Problemet er at iPhones potensiale er begrenset av hva Apples UI-designere og programmerere klarer å få til. OpenMoko-plattformen er opensource, og er dermed på sikt istand til å få til ting som Apple aldri hadde drømt om en gang.
Jeg må nesten bare smile bredt når jeg leser den kommentaren der. :) Jeg har prøvd (les: virkelig forsøkt) å ta i bruk Linux (i forskjellige versjoner, distribusjoner og med forskjellige vindussystemer) i mange mange år nå, men klarer bare ikke å komme over hvor utrolig dårlig lagt opp UIet er. Ikke bare er det regelrett stygt i mange tilfeller, det er også meget inkonsekvent og i enkelte omstendigheter regelrett brukerfientlig.

 

At du har et håp om at en åpen platform skal kunne gi bedre brukeropplevelser er helt greit det, men du må nesten tilgi at slike som meg da heller setter vår lit til Apple, som faktisk har en relativt proven track record på det området. :)

 

..og til hvem det nå var som mente at problemet med iPhone (og Apple generelt) var at Steve Jobs er så karismatisk at han "lurer" folk til å tro at drit er gull. Det er det selvsagt helt opp til deg å mene (og det skal du få lov til), men det jeg spurte om var hvilke av Apple-produktene på markedet i dag (og da de siste årene) som faktisk har vært "drit i gull-innpakning", for fra hvor jeg sitter klarer jeg ikke å identifisere et eneste slikt produkt.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med at folk syns det er så sykt med en telefon som koster 4000 med binding. Ser i prisguiden at det er flere telefoner som koster over det. Kan jo nevne nokia n93, htc p3300. Og det er mange flere på listen. Selv om folk ikke har prøvd telefonen har vi jo sett at jobs har prøvd den på macworld pg phil schiller testa den foran en journalist i et intervju. Vi vet selfølgelig ikke alt den gjør, men den ser nice ut, tror brukerfølelsen vil være bra. Og den kommer nok ikke til å bli så komplisert å bruke. Den vil være like enkel som f.eks ipod. Få tastetrykk for å komme frem til det man vil. Eg er mac fan så eg skal selfølgelig ha den, men eg skal ikke kommentere om den blir sykt bra eller dårlig. Etter det eg har sett tror eg den blir en suksess og mange kommer til å kjøpe den. I beste fall blir det sånn som med ipod. Nå til dags hører folk masse på musikk. På trikken, bussen og på gata. Det er ikke mange telefoner som har en så bra musikkløsning som iphone fordi den har den mestselgende mp3spilleren i verden innebygd. Selv om f.eks sonyericsson har kommet med ganske gode walkmanmobiler tror eg iphone kommer til å trekke det lengste strået når det musikk.

Og for de som ikke likte at en må registrere konto på itunes. For det første, det tar fem min. For det andre, en trenger itunes for å synkronisere mobilen med pc/mac, sånn som med mangre andre mobiler trenger en ett program for å synkronisere diverse stasj som musikk, kontakter, kalender osv. Med iphone trenger man bare itunes til å synkronisere igjennom med. Og det er ikke å gjemme bak en stein at det faktisk er folk idag som kjøper musikk på nettet og derfor må ha en itunes konto uansett. Så ser ikke problemet der. Men gleder meg til 29juni da den kommer i usa. Da begynner tester å komme også. Litt surt som sagt tidligere i tråden at 3g ikke ble med, men det er vel bare edge som er utbredt i usa så det kommer vel kanskje på europa-versonen.

Lenke til kommentar

Utrolig hvor mange som beskytter en telefon som de aldri har prøvd...

Det kommer nok til å koste flesk og spesifikasjonene er ikke på topp.

Du betaler mye fordi det står Apple på den og fordi den har den "veldig gode" skjermen. Er ikke dette noe liknende som man har hatt på Neonode da? De lanserte sin, riktignok med mindre skjerm, for en god del år siden.

Jeg selv har kjøpt blant annet Nokia 8800 Sirocco og du betaler ikke for funksjonene, men for kvaliteten. Nå gjenstår det å se om faktisk telefonen er så god som de sier selv.

Lenke til kommentar
Problemet er at iPhones potensiale er begrenset av hva Apples UI-designere og programmerere klarer å få til. OpenMoko-plattformen er opensource, og er dermed på sikt istand til å få til ting som Apple aldri hadde drømt om en gang.

8885523[/snapback]

Jeg tviler. Det er ikke altfor mange opensource-programmer som har klart å overgå sine kommersielle motparter. Firefox er et unntak i så måte, i det minste i det at det har klart å opparbeide seg en relativ bred brukerbase, men kan Gimp måle seg med Photoshop-suiten, er Openoffice bedre en MS Office? Ikke dårlige programmer, men ikke nødvendigvis bedre. Det at iPhones potensiale er begrenset av hva Apple får til kan stemme, men Apple er et stort selskap som primært ser på seg selv som et software-selskap, hva man kan få til på den fronten tror jeg er ganske mye (og telefonen bygger på et relativt godt OS).

 

Dessuten gir det at ett selskap sitter bak rattet en mulighet til en helhetstenkning rundt hva som skal inkluderes og hvordan ting skal fungere. Det er ulemper ved dette, men Apple har tross alt vist sin forte spesielt innen områder som brukervennlighet og intuitiv forståelse for GUIet. Plattformen iPhone tilsynelatende bygger på virker overlegen den man finner i OpenMoko-plattformen, og det er gyldig selv om sistnevnte er opensource, noe som naturligvis ikke er noen garanti for innovative og nyskapende løsninger som fungerer for den jevne bruker.

 

Men jeg skal gi deg rett i at iPhones foreløpige mangel på god støtte for tredjeparts programvare er et minus. Som et lite apropos kan det nevnes at Steve Jobs i et felles intervju med Bill Gates gjorde et poeng ut av at man på klientsiden kunne gjøre veldig mye når man beveget seg utenfor de rammene man hadde i en browserkontekst, og trakk frem GoogleMaps-applikasjonen Apple har lagd til iPhone (Apple har lagd klienten, Google stiller med backendressursene) som noe man aldri ville fått til begrenset av kun det man har gjennom en browser. Da han la frem hvordan utviklere til iPhone skulle designe programmer, altså AJAX/Web2.0-applikasjoner som skulle kjøre via Safari-motoren, ble det fremstilt med litt andre fortegn, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Hvor mange trenger egentlig en slik smartphone? Den må jo bli for stor, tung og dyr for de fleste brukere.

8886841[/snapback]

 

Smart? Den første telefonen på 3 år som du ikkje kan installere program på er det så smart?

8887301[/snapback]

 

Hvor mye smartphone den er vet ikke jeg, men den blir i hvert fall markedsført slik... ;)

Lenke til kommentar
..og til hvem det nå var som mente at problemet med iPhone (og Apple generelt) var at Steve Jobs er så karismatisk at han "lurer" folk til å tro at drit er gull. Det er det selvsagt helt opp til deg å mene (og det skal du få lov til), men det jeg spurte om var hvilke av Apple-produktene på markedet i dag (og da de siste årene) som faktisk har vært "drit i gull-innpakning", for fra hvor jeg sitter klarer jeg ikke å identifisere et eneste slikt produkt.

8886604[/snapback]

Det var meg. Og først må jeg bemerke at jeg ikke har sagt at det er et problem (Jobs er en flink markedsfører han), men det er noe man må være obs på før man kjøper det nyeste hotteste Apple produktet.

Og når du spør hvilke produkter, vil jeg svare alle sammen ;-) Jeg sier ikke at Apples produkter er ditt, men Jobs er veldig flink til å fremstille "hans" produkter som ekstremt overlegne alle andres selv når det ikke nødvendigvis er tilfelle. Med andre ord han skryter sine egne produkter opp i skyene, og disser alle andre produkter, selv når det egentlig ikke finnes grunnlag for det. Det kaller jeg å pakke dritt i fin innpakning og selge det som gull. Jobs bruker sin karisma for å prøve å få hans produkter til å se overlegne ut når de ikke nødvendigvis er det. Ganske mange vet dette, og han har til og med blitt parodiert på Mad TV.

 

Jeg har heller aldri sagt at Apple er alene om dette. Men Apple gjør det hver eneste gang, og er langt fremme med sin markedsføring sammenlignet ganske mange andre selskap.

 

La meg gi deg et konkret eksempel, fra iPhones keynotes. Flere ganger sier jobs at iPhone er fem år forann alle konkurentene. Dette er tatt helt ut av løse luften. For det første er iPhone teknologisk ganske underlegen en del av konkurentene. Riktignok er iPhone langt fremme på noen enkelte punkter, og da særlig når det gjelder brukergrensesnitt. Men å bare si at produktet er 5 år foran markedet, sånn tatt helt ut av løse luften er et kron-eksempel på hva jeg mener.

Lenke til kommentar
jachbi: Det burde jo ikke komme som noen overraskelse. Jobs er konge til å pakke dritt i en pen pakke, og få alle til å tro at det er gull.
Bare av ren nysgjerrighet; hvilke Apple produkter er det Jobs har "lurt" folk til å kjøpe? MacBook? MacBook Pro? Mac Pro? iMac? Mac Mini? OS X? iPod? Hvilke av disse produktene er "drit i gullpapir"?

 

Det er unektelig underholdende å se at anti-Apple fanatikerne har skylappene så godt plantet på at det eneste hovedmålet er å slenge så mye som mulig ubegrunnet dritt. Veldig morsomt, og ustyrtelig ironisk selvsagt. :)

8880673[/snapback]

For det første er jeg absolutt ikke noen anti-Apple fanatiker. All ære til Apple som har den markedsandelen de har i dag, det tyder på flinke markedsførere. Personlig har jeg ikke særlig behov for Apples produkter, jeg vil heller ha produkter som gir meg akkurat det jeg behøre. En bærbar mac derimot hadde jeg ikke hatt noe imot, bare uten max os x ;-)

 

Det jeg sa angående jobs: Har du noengang sett på at Jobs lanserer nye produkter? Da skjønner du hva jeg mener med å pakke dritt i pen innpakning. Ta et konkret eksempel, Jobs keynotes om iPhone. Det tar deg ca en og en halv time å se på. Det er helt ufattelig hvordan jobs klarer å lire av seg så passe piss på så kort tid. Han skryter eget produkt så totalt opp i skyene ved å bruke fine ord, og disser alle andre konkurenter uten uten å komme med noe konkret. Om du virkelig vil vite hva jeg mener lese denne artikkelen jeg har skrevet.

 

Jobs er rett og slett veldig flink til å få hans egne produkter til å virke mye bedre enn alt annet tilgjengelig, selv om det ikke nødvendigvis er tilfelle. Jeg har absolutt ikke noe imot at noen kjøper Apples produkter. Og om man er fornøyd med produktet, enda bedre.

Men personlig tror jeg det er altfor lett å falle for Apples markedsføring, uten å sjekke hva annet som er tilgjengelig.

 

Ta iPhone som et konkret eksempel. Jeg er sikker på at svært mange kommer til å tro at de får en fantastisk telefon, fullspekket med ny teknologi, som er svært overlegen alle andre telefoner på markedet, etter å ha sett Jobs "taler". (Han sier faktisk alt det der) bl. a. at iPhone ligger 5 år foran alle andre telefoner på markedet. Men når man sammenligner iPhone, med andre telefoner blir dette langt fra virkeligheten. Det er et konkret eksempel på dritt pakket i fin innpakning, og solgt som gull. Jeg sier ikke at iPhone er dritt, men derimot at den selges som noe den langt i fra er.

8880946[/snapback]

 

Helt enig med deg om at Eple er flinke til å hause opp forventningene til sine produkter. Hva er det som er 5 år foran andre mobiltelefoner i iPhone? Har ikke sett noe fra spesifikasjonene dens som skal være så oppsiktsvekkende. Faktisk virker det som en ganske kjedelig telefon med trykkfølsom skjerm, uten mulighet til å legge inn egne programmer eller tilogmed java applikasjoner. Prosessorhastighet er uten interesse, siden den ikke kan brukes til noe annet enn de dedikerte oppgavene uansett.

 

Skulle nesten tro det bare var en spøk fra Eple sin side. Mulig telefonen er nyskapende og revolusjonerende for amerikanere, men i europa tror jeg vi har kommet lengre i utviklingen.

Hvis de virkelig skal se om teknologien sin er så bra må de prøve selge telefonen i Japan. Skal like å se hvor ekstatiske japanerene blir over å få en "fremtidstelefon" fra USA som bare kan spille mp3, videoer (antagelig bare .mov filer) og ringes med.

 

Tror jeg heller vil kjøpe en HTC-Touch. Tror denne vil gi flere muligheter for pengene, samtidig som det ikke er så mange andre sauer som har den. Problemet er bare at mange vil spørre hvordan den iPhonen er å bruke, akkurat som folk spør hvilken iPod man har kjøpt når har kjøpt MP3-spiller, som om det bare er Eple som lager MP3 spillere.

 

Blir det som med iPod der man må oppdatere telefonen hver måned over internett for at den skal fungere?

Dette blir fint siden telfonen kan gå online og oppdatere seg selv når den vil, og kanskje laste opp litt informasjon til Eple om hvilke musikkfiler du har hørt på, filmer du har sett og internett-sider du har vært på også?

Det blir vel morsomt? Eller kanskje ikke...

Lenke til kommentar

Finnes det en helt klar og allment akseptert definisjon av hva en smartphone egentlig er, som klart utelukker at iPhone faktisk kan kalles en smartphone? Mitt inntrykk er at det finnes "utallige" definisjoner der ute, og alle er slett ikke enige med hverandre. :hmm:

 

Eksempelvis synes jeg ikke definisjonen cyclo siterte er helt god sånn sett:

A smartphone is a full-featured mobile phone with personal computer like functionality. [...] An important feature of most smartphones is that applications for enhanced data processing and connectivity can be installed on the device[1], by contrast to regular phones which support sandboxed applications.
Legg merke til ordet jeg markerte. De FLESTE smartphones har altså denne viktige egenskapen i følge denne definisjonen, noe som dermed også innebærer at det finnes smartphones som IKKE har denne viktige egenskapen. Hva man kan anse som "personal computer like functionality" blir jo også ganske svevende, så det blir ikke så lett å banke i bordet med denne definisjonen i forhold til iPhone sånn sett.

 

Har søkt litt rundt omkring etter gode definisjoner på hva en smartphone egentlig er tidligere også, og har funnet mye forskjellig. Dessverre er ikke alle definisjonene enige med hverandre, så i følge noen definisjoner er iPhone absolutt en smartphone, mens det i følge andre definisjoner nok blir litt mer tvilsomt. Med mindre det hersker en enighet i bransjen om hvilken definisjon som faktisk gjelder vil iPhone dermed med rette kunne kalles en smartphone avhengig av hvilken definisjon man velger å gå etter. :ermm:

 

Jaja, uansett tror jeg iPhone blir et knallbra produkt enten den er en smartphone eller ikke. Vurderer faktisk å kjøpe meg en selv når/hvis den dukker i norske butikker, selvsagt litt avhengig av hva slags omtaler den får samt hva Apple evt endrer på i den europeiske utgaven i forhold til den amerikanske. :)

Lenke til kommentar
Helt enig med deg om at Eple er flinke til å hause opp forventningene til sine produkter. Hva er det som er 5 år foran andre mobiltelefoner i iPhone? Har ikke sett noe fra spesifikasjonene dens som skal være så oppsiktsvekkende. Faktisk virker det som en ganske kjedelig telefon med trykkfølsom skjerm, uten mulighet til å legge inn egne programmer eller tilogmed java applikasjoner. Prosessorhastighet er uten interesse, siden den ikke kan brukes til noe annet enn de dedikerte oppgavene uansett.

8889376[/snapback]

Tekniske spesifikasjoner er egentlig uinteressant for den jevne bruker. Software-messig ligger iPhone langt fremme: den er tross alt lagd av et stort og erfarent software-selskap. Og dette er et viktig punkt. Hva skal man med 3G når browserne telefonene er utstyrt med er primitive og uansett begrenset av en knøttete skjerm? Eller bildevisningen i SEs flaggskip for kameratelefoner, vil noen kalle den spesielt god?

 

Poenget er ikke å ha det beste på papiret, men å ha den pakken som gir best opplevelse, og som gjør at man ser nytten av å bruke de funksjonene man får.

 

Jeg tror Apple etter hvert vil åpne opp for tredjeparts programvare mer avansert enn det man har gjort til nå, men vi får se.

 

(for øvrig skryter naturligvis Apple av sine produkter. Hvem gjør vel ikke det?)

Lenke til kommentar

Argh. Hele min lange tekst ble borte :( Hadde skrevet den avhandlingen, orker ikke skrive på ny, så det blir en kort oppsummering.

 

Kort oppsummering:

Juke, jeg er enig med deg. Men iPhone kan ikke være en smartphone utfra hva jeg forventer av en smartphone. Men det finnes ingen god definisjon bortsett fra at de fleste definisjoner sier at den skal ha PDA funksjonalitet. iPhone er rimelig begrenset sammenlignet med hva som finnes av PDAer.

 

Det som til syvende og sist spiller en rolle er hva iPhone tilbyr, og hva man selv trenger av funksjonalitet.

 

Som jeg har sagt mange ganger rundtforbi: iPhone er en fin flashy telefon for deg som er moteslave, liker å briefe, eller liker å ha noe som føles og ser litt "high-tech" ut i bruk, men som et verktøy er iPhone slik den fremstår nå altfor begrenset.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...