Gå til innhold

Thermalright Ultra-120 eXtreme, bruker-erfaringer!


Keff

Anbefalte innlegg

Vel nå ser det ut til at noen har fått kloa i den nye "vidunderkjøleren" Thermalright Ultra-120 eXtreme. Andre venter i spenning.... Bla. meg :dribble:

Hadde vert fint å få noen erfaringer med denne kjøleren her. Temp før og etter, stock vs. Extreme, oc, ev. plassproblemer, vifteanbefalinger, osv osv. Ja, i det hele tatt alt om vår kjære nykomling :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel nå ser det ut til at noen har fått kloa i den nye "vidunderkjøleren" Thermalright Ultra-120 eXtreme. Andre venter i spenning.... Bla. meg :dribble:

Hadde vert fint å få noen erfaringer med denne kjøleren her. Temp før og etter, stock vs. Extreme, oc, ev. plassproblemer, vifteanbefalinger, osv osv. Ja, i det hele tatt alt om vår kjære nykomling :love:

8869976[/snapback]

 

Det ligger en god test på anadtech.com ;)

Lenke til kommentar
Vel nå ser det ut til at noen har fått kloa i den nye "vidunderkjøleren" Thermalright Ultra-120 eXtreme. Andre venter i spenning.... Bla. meg :dribble:

Hadde vert fint å få noen erfaringer med denne kjøleren her. Temp før og etter, stock vs. Extreme, oc, ev. plassproblemer, vifteanbefalinger, osv osv. Ja, i det hele tatt alt om vår kjære nykomling :love:

8869976[/snapback]

 

Det ligger en god test på anadtech.com ;)

8870165[/snapback]

Yep, i know, men det resultatet er testet på en av astronomisk mange maskiner blandt oss. Det vil nok variere en god del på forskjellige andre oppsett :)

Endret av Keff
Lenke til kommentar

Dette du skriver med oppsett er ganske vesentlig Keff, da det varierer ganske mye, så ta med hvilket hovedkort og hvilken cpu dere har. Ta gjerne med hvilke programmer dere måler temp med også :)

 

Jeg selv har EVGA 680i med C2D E6600. I Forhold til idle med Stock-kjøler på ca. 55grader, ligger jeg nå på 34-35 i Everest og 32-33 i coretemp!

 

PS: Rockfest i helgå Keff?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Dette du skriver med oppsett er ganske vesentlig Keff, da det varierer ganske mye, så ta med hvilket hovedkort og hvilken cpu dere har.  Ta gjerne med hvilke programmer dere måler temp med også :)

 

Jeg selv har EVGA 680i med C2D E6600.  I Forhold til idle med Stock-kjøler på ca. 55grader, ligger jeg nå på 34-35 i Everest og 32-33 i coretemp!

 

PS: Rockfest i helgå Keff?

8870443[/snapback]

Pretty heftig forskjell det ja :thumbup:

 

Lite Rockfest...min bedre halvdel skal jobbe :cry: Men Island Of Rock må besøkes i slutten av juli :yes:

Endret av Keff
Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V),15/06-2007 : 21:31]Øhh.. bare jeg som kommer til en Bibel side når jeg prøver "www.anadtech.com"? (Copy - paste fra "link" lenger opp i tråden...

 

Bountyhunter :)

8870761[/snapback]

Hehe... en liten trykkleif der ser jeg. Siden er www.anandtech.com ;)

8870923[/snapback]

HEHE litt snikreklame her eller? :D:D

 

TXD1979, bruker du push el. pull på vifte, og hvilken brukes?

Endret av Keff
Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V),15/06-2007 : 21:31]Øhh.. bare jeg som kommer til en Bibel side når jeg prøver "www.anadtech.com"? (Copy - paste fra "link" lenger opp i tråden...

 

Bountyhunter :)

8870761[/snapback]

Hehe... en liten trykkleif der ser jeg. Siden er www.anandtech.com ;)

8870923[/snapback]

HEHE litt snikreklame her eller? :D:D

 

TXD1979, bruker du push el. pull på vifte, og hvilken brukes?

8871676[/snapback]

Bruker push og vifte fra et Lian Li kabinett ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk denne kjøler for noen dager siden og kan ikke si noe annet enn at jeg er storfornøyd så langt :) Har ikke tortur testet ennå, men foreløbige temper ser bra ut. E6600 @ 3,37Ghz: Idle 39-41c. Høyeste oppnådde temp ved hardcore gaming ligger rundt 45-47c. )S-Flex viften på 8,7 db puttrer da lydløst på 850rpm)Synes dette ser lovende ut jeg :love:

Lenke til kommentar

Har fåttt testet denne nå mot en Schythe Mine (tårnkjøler med vifte) og er imponert. Schythen er en god kjøler men Thermalright Ultra120 eXtreme dro ned temperaturen med 9 grader på tomgang og 10 grader på 100% last. Det gjorde at jeg kunne øke fra 3,4 GHz til 3,9 GHz på min C2D 6800 og få samme maxtemp. Ultra'n fikk en 120mm vifte med 1800 rpm (mot 1200 på Schythe) og litt bedre kjølepasta, men jeg tror ikke det gjør stort utslag.

 

En ulempe er at viftefklemmene passer kun til vifter som har samme konstruksjon som Papst med "åpne" skruehull så jeg måtte feste viften med tynne strips festet til grillen. Og pass på at bolten på underfestet sitter ordentlig i sporet så den ikke slurer når du begynner å skru (og ødelegger sporet).

 

Deilig å kunne skru fast kjøleren og være sikker på at det sitter skikkelig. :)

Endret av oddgeir
Lenke til kommentar

Min Extreme er endelig kommet fra NetShop, og ble montert igår.

Har en liten følelse av at den var litt konkav i bunnen, men tempraturene er jo allikevel brukbare.

Testet opp mot denne siden: http://www.computergeil.dk/?artikelid=13234#imgpop

De kjører her en X6800 på 3512mhz, de sier ikke hva de kjører volten på, men anntar at den X6800 de har klarer dette uten noe særlig økning på volten. Hos dem får de Idle=43C Orthos=55C, hos meg E6600@3500mhz Idle=37C på 1.38v, og Orthos=50C på 1.36v (0.02v vdroop). Temp målt i Everest v4.0

Da har jeg litt høyere romtemp enn de har og mitt Lian-Li PC7ScandV2 er nok ikke så kjørlig som deres kabinett, men jeg bruker Coollaboratory Pro pastaen og den ser ut til å veie opp for dette og vel så det. Viften er den samme som de bruker.

Har snart en snacksen liten sak fra Lian-Li på vei i posten som kommer til å gi en 2-3C bedre CPU temp, får heller teste litt nøyere da, og da har jo pastaen satt seg også....

Mulig jeg fyrer opp en liten bruker test av den Lian-Li saken etter den kommer på døren...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Den kritikken de har kommet med på XtremeSystems forumet om at Extreme kjøleren vrir seg litt etter montering i den retningen der viften blir montert, merket jeg ingenting til. Min sitter som støpt, og dette mens pastaen er laus som kvikksølv. Denne setter seg først etter ca. 48timer og da sitter den jo enda bedre. Skulle jeg kunne vri kjøleren, måtte jeg tatt skikkelig i, så intet problem her...

Lenke til kommentar

Festeanordningen for vifte er middelmådig, bortimot elendig... så ingen vifte på meg.. resultater: dnetc + Prime95 på en E6600 = 53-56C, Idle = 30-35C... dette i et P182 med de to standard avtrekkviftene i bakkant, den bak satt til medium og den i toppen til lav.

 

Edit: litt flere temp-resultater er vel greie å ha...:

 

Denne gangen med Nexus vifte + Noctua vifte i bakkant, begge softwarestyrt..

 

dnetc på begge kjerner med CPU-vifter @ 45%, HDD-vifter @ 80% = 54/50C.

dnetc på begge kjerner med CPU-vifter @ 100%, HDD-vifter @ 100% = 45/41C.

 

Idle med CPU-vifter @ 45%, HDD-vifter @ 80% = 27/24C.

Idle med CPU-vifter @ 100%, HDD-vifter @ 100% = 25/24C.

 

Dette er da med en E6600 @ 3GHz (FSB 334, 9x multi..), stock voltage...

 

 

Har HR-03 på 7950GT 512MB uten vifte, dette idler på 57C med alle vifter på fullt, eller ca. 60-63C med CPU-vifter @ 45%, HDD-vifter @ 80%

 

DSC_5849.sized.jpg

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Jeg hadde en veldig varm E6600! Med Zalman 9500 lå jeg på 57 idle og 65-70 full load (Sommer / Vinter)

 

Etter lapping av både prosessor og Ultra120Extreme har jeg nå 37 idle og 47 full load (Sommer)

 

Kan ikke si annet en at jeg er fornøyd :) Bruker push vifte Noctua1200! Skal bli morro eg se hva vinter tempen er...

post-23461-1183885717_thumb.jpg

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

må ei vifte kobles like ved kjøleren? og blåse lufta over kjøleribbene? dere med 775 system, hvordan har dere gjort det?, er vel ikke bare å feste ei vifte rett ved siden av kjøleren??

 

 

ser bildet ditt ASCIwhite, hvordan festa du det?

 

 

driver å snuser litt på en pc oppgradering. :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...