Gå til innhold

[løst]asia reise dykking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

skal på ferie snart.

Lurte på hvor mye det koster å ta dykkerlappen.

hvor lenge varer kurset?

8862266[/snapback]

 

tror du må ta en telefon til en lokal dykkeropplæring om du tenker å ta det i norge før du drar. Jeg ville anbefale deg å ta det i norge.

 

Her er eksempel på pris i bergensområdet, de fyller kursene med ulike priser alt etter når man melder seg på.

http://nemo.no/

 

 

Priser:

Grunnkurs. fra kr: 990,-

Bokpakke. kr: 495,-

Sert.avg. kr: 250,-

Legesjekk. kr: 300,-

ABC-utstyr. fra kr: 990,-

 

Litteratur:

Kursboken Open Water Diver Manual inngår i bokpakken.

Du får også en diplom, loggbok, kursloggbok, og et sertifikat (Gold-Card), som viser at du er OW-dykker. Sertifikatet er internasjonalt, og gjelder over hele verden.

 

Timeplan grunnkurs dykking høst/vinter:

 

Mandag 17-22 Teori modul 1+2

Tirsdag 17-22 Teori modul 3+4

Onsdag 17-22 Bassengdykking gruppe 1

Onsdag 17-22 Teori modul 5 + avsluttende prøve gruppe 2

Torsdag 17-22 Bassengdykking gruppe 2

Torsdag 17-22 Teori modul 5 + avsluttende prøve gruppe 1

Fredag - ukens hviledag hvor vi samler krefter til helgen

Lørdag kl: 09:00 Søndag kl: 0900 Mandag kl: 16:30

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
wtf 3000?

Da gir jeg faen å ta lappen.

Dykker heller uten ,

8864705[/snapback]

 

Det ville jeg fraråde, du kan sette ditt eget og i verste fall andres liv i fare om du ikke vet hva du gjør.

Ingen seriøse dykkersteder vil la deg dykke uten at du viser at du har dykkelappen. Godt mulig at du kan ta dette kurset billigere i asia, men jeg ville som sagt anbefalt å ta det i norge.

Lenke til kommentar

Jeg tok dykkesertifikatet i Thailand og fant etterpå til min store forundring ut at det faktisk hadde vært billigere i Norge.

 

I Norge lærer man også å dykke med med tørrdrakt og kan da dykke med både våt- og tørrdrakt. Jeg lærte med våtdrakt og kan derfor ikke dykke med tørrdrakt som er mer komplisert.

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt tur igjennon Kilroy.

 

Jeg tar PADI open water i Ko Tao(oy i thailand)

8 dager pris inkludert overntting/mat/transport til og fra bangkok

 

PADI advance tar jeg i Cairns(Great barrier reef)

3 netter pa bat hvor man dykker 3-4 dykk om dagen

 

Og til slutt nattdykking opa Fiji

noe ala cairns med nattdykking

 

 

Alt dette i lopet av 2 mnd

 

edit: glemte a si at var pakke koster ca. 3000

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok advanced fra båt i Cairns, slik jeg fortalte lengre oppe. Husker ikke detalsjene, men advanced skal vel inneholde 4 av 6 elementer eller noe slikt. De vi gikk igjennom der var navigasjonsdykk, nattdykk, dypdykk og fauna/flora-dykk (het noe annet, men det var å kjenne igjen 5 fisker eller noe slikt).

 

Helt greit opplegg, men som sagt ikke særlig strenger greier.

Det jeg husker var at på båten avr det opp kl 5.30 om morgenen, første dykk kl 0600 før frokost for å få plass til flest mulig dykk på en dag, ganske militærstil på ting.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg nettopp kommet hjem fra ferie.

Ble dykking uten noe form for teori eller lapp.

ble forklart hva som måtte gjøres,på vei ut til dykkestedet..

gikk glimrende.

Skjønner ikke hvorfor dere idioter trenger teori og opplæring til dette.

var jo ikke noe vanskelig i det hele tatt..

hvorfor bruker 2-3 dager av ferien på teori+masse unødvendige penger..?

dykkelappen my ass....

kosta meg tilsammen 200kr.

Lenke til kommentar
Da har jeg nettopp kommet hjem fra ferie.

Ble dykking uten noe form for teori eller lapp.

ble forklart hva som måtte gjøres,på vei ut til dykkestedet..

gikk glimrende.

Skjønner ikke hvorfor dere idioter trenger teori og opplæring til dette.

var jo ikke noe vanskelig i det hele tatt..

hvorfor bruker 2-3 dager av ferien på teori+masse unødvendige penger..?

dykkelappen my ass....

kosta meg tilsammen 200kr.

9214096[/snapback]

Jeg klarer fint å kjøre bil selv om jeg har lappen, men til visse tider så kan jeg gjøre

noe feil pga ting som jeg ville lært ved å ta lappen, og det kan bl.a. skape en dødsulykke, eller mangel på ferdighet til å kunne redde en annen som har kræsjet.

Altså det er mye du ikke kan, selv om du tror du kan mye, så å risikere å dykke

uten kunnskap og sertifikat er ufattelig farlig, tenk hvis noe hadde oppstått med

dykkeutstyret ditt 20 meter under vann? Med tanke på at du gjorde det på et "billig sted".

Hvis du skal dykke flere ganger fra en båt f.eks, til litt dypere dybder, si f.eks 35 meter, hvor lenge må du være over vannflaten hvis du har hatt bottom time på 30min, samt 2 stopps på veien opp? - dette er livsviktig.

 

Ja, jeg sammenligner billappen og dykkelappen da det har samme grunnlag, mangel på ferdighet kan skape dødsfall.

Hvis du synes det jeg sier er teit, ja så gå og dykk, vær så snill, håper du kommer til å tenke på dette når tanken din går tom for luft og divebuddy'n din er langt unna.

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at seriøse dykkersteder krever dykkersertifikat.

 

Om den du dykker med holder deg under oppsikt, om han har lagt inn skikkelige sikkerhetsmarginer, om det ikke er noen idioter med, om alt utstyr fungerer som det skal og ingenting uforutsett hender så vil det antagelig gå greit.

 

Du finner dykkerskoler som vil ta deg med selv om du ikke har sertifikat. Problemet er at det er de mest useriøse cowboyene i markedet som gjør dette. De har antagelig ikke de beste dykkelederne og de bryr seg heller ikke like mye som en seriøs operatør om at utstyret er i god stand. Så de som har sertifikat unngår faktisk slike useriøse operatører.

 

Og om det skjer en ulykke og du har en av de få reiseforsikringene som dekker dykkerulykker får du antagelig ikke noen dekning om du har dykket med en uautorisert cowboy.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere idioter trenger teori og opplæring til dette.

var jo ikke noe vanskelig i det hele tatt..

hvorfor bruker 2-3 dager av ferien på teori+masse unødvendige penger..?

dykkelappen my ass....

9214096[/snapback]

 

Jeg synes egentlig dette utspillet forteller mer enn nok om din innstilling til sikkerhet.

Rent praktisk så får du ikke dykke i Norge uten lappen, med mindre du har en medsammensvoren med lappen som fikser ting for deg. Såvidt jeg vet begår den personen et lovbrudd og kan bli stilt ansvarlig dersom han tar deg med på dykking uten dykkelapp.

Når det gjelder sikkerhetsregler rundt gjentatt dykking innenfor en dag, så tviler jeg på at dere fikk god nok opplæring i dette.

Dykking er på mange måter en ekstremsport og om du ikke er kjent med teorien rundt sporten utsetter du deg selv og den/de du dykker med for langt større fare en nødvendig.

 

flott

her er det en som sammenligne dykkelappen med billappen..

glimrende...

Egentlig en ganske relevant sammenligning mine øyne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Akaapekatten viser fullstendig mangel på innsikt i hva dykking innebærer. Dykking er en risikosport, og kan resultere i alvorlige skader og dødsfall.

Det er ren og skjær idioti å begi seg ut på dykking uten god opplæring. Det er en rekke øvelser en må kunne mestre under vann og man må gjennom en viss mengde teori for faktisk å kunne forstå hva man begir seg utpå.

 

Jeg velger, og håper, at det Akaapekatten var på var introduksjonsdykk. Det vil si at han går noen få meter ned sammen med en instruktør som passer på han hele tiden og hjelper til med å kontrollere oppdriften. Dette lar seg gjøre med minimal briefing, ettersom det er såpass grunt, instruktøren er rett ved siden av og denne kontrollerer alt.

 

Om det mot formodning var en vanlig dykketur, hvor han ble gitt utstyr, fraktet til ett dykkested, gitt en buddy og sluppet løs i vannet så er det ett meget alvorlig brudd på retningslinjer for alle dykkeorganisjoner jeg vet om. Ett seriøst dykkesenter vil alltid kreve dokumentasjon på at en har nødvendig sertifisering før de lar deg dykke.

Slikt brudd på retningslinjene kan føre til eksklusjon fra dykkerorganisasjonen, og skulle det inntreffe en ulykke også så er de ansvarlige alvorlig ute å kjører

 

Det er lov å dykke i Norge uten opplæring. Dette gjøres da fullstendig på eget ansvar. Ingen dykkesentere eller klubber i Norge vil bifalle slikt og man kan ikke regne med å være med på aktiviteter eller lignende med de.

Du vil også ha problemer med å finne buddy, altså en å dykke sammen med. Med mindre du klarer å oppdrive en til som er like lite reflektert og ansvarlig som deg selv.

Man kan dykke solo - dette er imidlertid noe som krever passende utstyr, erfaring og holdninger. Om dykke uten sertifisering er idioti må det å dykke solo uten sertifisering være fullstendig galskap og en uansvarlig lek med liv og helse.

 

 

Vil på det sterkeste fraråde alle som leser hva Akaapekatten har skrevet om å følge hans eksempel. Det er fullstendig idioti og komplett uansvarlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...