Gå til innhold

Feil i sikringsskapet


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

vil gjerne fortelle dere om hva som har hendt her hjemme i kveld. :)

 

Det hele startet med at vi kjente en form for svi-lukt i romjula. Lurte forferdelig på hva dette var. Lurte først på om det kunne være noen av støpslene som stod i stikkontaktene, så vi tok dem ut. Men lukten fortsatte. Vi tenkte ikke så mye mer på det og lot det være. Lukten forsvant intill i kveld 4 januar. Lukten ble skikkelig intens og det kjentes ut som om den kom fra sikringsskapet. Vi åpnet opp og kjente litt rundt på sikringene. Det viste seg at den ene var veldig varm og det så ut som noe av plasten hadde smeltet.

Vi ringte derfor til Lyse Energi for å spørre om det var noe vi kunne gjøre, de ga oss nummeret til noen elektrikere. Vi fikk tak i en (ikke akkurat til en billig penge), da han kom og åpnet opp og skrudde av dekselet på sikringen fikk vi oss et lite sjokk.

 

Som dere kan se på bildene, som ligger her. Ser det ikke helt godt ut. Egentlig ikke rart det luktet så sterkt heller.

 

Så nå er vi bare glade for at vi fikk vite hva den lukten kom av. Håper ikke andre opplever slike ting.

 

For å forklare litt hva som var skjedd:

 

Den ene ledningen som kommer inn var løsnet fra denne sikringen, noe som gjorde at den kom i kontakt med plastikken. Når vi hadde vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskemaskin på på en gang, brukes det jo en del strøm og belastningen ble ekstra stor, så da smeltet plastikken.

 

Mer er det vel ikke å si enn at kanskje noen av bildene ikke ble så gode. Er ikke helt kommet inn i hvordan man tar gode bilder med digitalkamera :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare ett svar: Skremmende!

 

Hendelsen din understreker bare at vi ikke kan være forsiktige nok, når det gjelder elektrisitet!

Årsaken til den episoden, er nok at klemskruen for den aktuelle kabelen ikke har vært godt nok tiltrukket. Dermed kan det fort oppstå en liten lysbue, som ytterligere fører til varmgang, og i verste fall brann! Godt at det ble oppdaget i tide, og at du / dere var hjemme......

 

For egen del, har jeg for vane å ettertrekke alle elektriske koblinger jeg kommer borti, og trekker også til mine gamle porselenssikringer i sikringsskapet mitt med jevne mellomrom! Faktisk hver gang jeg leser av måleren.

 

Det er selvsagt ikke alle gitt å tukle med slikt, som regel overlater man den type arbeid til en elektriker.

Men uansett så er jeg overbevist om at om alle kunne gjøre slikt, i større eller mindre grad, så hadde vi hatt adskillig færre branner i Norge! Og for den saks skyld i andre land også....

Lenke til kommentar

Var hos en kompis for noen år siden og skulle hjelpe han med det elektriske anlegget, han drev og pusset opp og hadde fått alt nytt. Elektrikeren hadde montert sikringskapet og dratt hjem. Jeg skulle sjekke en kobling i skapet, og dermed smalt det. Fant ut at samtlige koblinger i skapet var løse.

 

Bygde nytt selv for et par år siden, elektrikerene monterte skapet og noen andre vesentlig ting. Året etter måtte jeg gjøre om på en kobling til kloakkpumpa som var for dårlig. Fant at alt var feil koblet, og en leder lå uisolert løs i koblingsboksen.

 

Nytter ikke å stole på "proffene". De er like sløve som alle oss andre. Ikke rart det brenner så mye.

Lenke til kommentar

Dette er en vanlig feil som i værste fall kan føre til brann. Dere var relativt heldig..

 

Feilen kommer av feil tiltrekningsmoment på tilkoblingsskruene. Rett moment er spesielt viktig der store strømmer er, pga varmgang:

 

1. For lavt tiltrekningsmoment og det blir dårlig kontakt. Dette fører til unødvendig varmgang noe som kan ende i brann.

 

2. For høyt tiltreknings moment og det er så stramt at gjentatte varmepåkjenninger ( store strømmer, lave strømmer..) vil utvide og minske metallet, dette vil over lenger tid føre til at det blir dårling kontakt.

 

Dette vet produsentene av elektriske komponenter veldig godt og det er spesifisert tiltrekningsmoment i datablad. At noen kabelsnekrere slurver med dette tviler jeg ikke på..

 

Vær føre var og få en elektriker til å se over anlegget av og til. F.eks lyn kan føre til at isolasjonsgraden i et anlegg svekkes og man har en potensiell brann/dødsfelle.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke stoler på, og det er "fagfolk"... elektrikere, rørleggere, mekanikere, ja selv malere... Derfor gjør jeg alt selv. Når det gjelder el-installasjoner, så ser jeg det litt an. Må jeg tilkalle elektriker for ordens skyld, så for han gjøre jobben sin. Men når han er gått, skrur jeg opp alle deksler og skjekker at alt er i orden. Den prosedyren kan jeg visst fortsette med :roll:

Lenke til kommentar
dæven, det var noen skremmende bilder.... *sjekke sikringsskapet* .... *puh* alt ok her :D

Joa er bra hos meg og? Men når du er alene pleier eg ikke å starte oppvaskemaskinen og vaskemaskinen + andre ting som bruker mye strøm på en gang. Eg prøver å spre det, så eg slipper en sånt ubehagelig opplevelse som sim hadde? Har faktisk aldri byttet sikringer på de snart 11årene eg har budd i leiligheten. Men naboene som ikke er alene bytter skringer ofte.

Lenke til kommentar

Bhaa, da der er no ingen ting. Er lerling som teletubbie (telekommunikkasjonsmontør, forbaska langt navn) og jobber fortiden på eit sjukeheim. Der har vi brent opp 4 byggstømskap, 10-20 kontakter og ørten meter kabel.

 

Hadde hatt bilder viss ikkje byggstømmen vart demontert like før jul.

 

Anyway, hold fingra ute av skaper, ser at du ar 400V inn på huset dit, det er ikkje akkurat behagelig å være borti. Har personlig erfaring med både 230V og 380V 3-fase.

Lenke til kommentar

 

Heller ikke glem problemet ligger i hovedbryteren som er et meget farlig punkt...

 

Mvh

A. Lyse

 

Det tviler jeg ikke på.

Derfor spør jeg hvorfor man skal ha hovedbryter? Mulig loven sier det nå til dags, men hva er vitsen? Her er det et "gammelt" sikringsskap. Det er inntaksikringer, hovedsikringer, måler + kursene. Har man strengt tatt bruk for noe mer? Skal man kutte strømmen, kan man gjøre det på den aktuelle kurs eller på hovedsikringene. Inntak er plombert, men skulle det være akutt av en eller annen bissar grunn, for man jo tilgang til strømkutt her også :-?

Lenke til kommentar

 

Heller ikke glem problemet ligger i hovedbryteren som er et meget farlig punkt...

 

Mvh

A. Lyse

 

Det tviler jeg ikke på.

Derfor spør jeg hvorfor man skal ha hovedbryter? Mulig loven sier det nå til dags, men hva er vitsen? Her er det et "gammelt" sikringsskap. Det er inntaksikringer, hovedsikringer, måler + kursene. Har man strengt tatt bruk for noe mer? Skal man kutte strømmen, kan man gjøre det på den aktuelle kurs eller på hovedsikringene. Inntak er plombert, men skulle det være akutt av en eller annen bissar grunn, for man jo tilgang til strømkutt her også :-?

 

Om jeg skal tippe ville jeg tro du har hovedbryteren for å kunne fort skru av alle kretser om det. f.eks skulle begynne å brenne/gristre og du ikke vet hvilke krets det går på (ja... sikringen hadde nok røket, men det kan være den ikke ryker). Så jeg tror nok det er bare for å kunne skru av alt fort liksom.

 

Mvh

A: Lyse

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke er AMS? (arbeid med spenning) hehe :p

Hjalp en gang en elektriker med og sikfte inntakskabel. Der var det full guffe gitt. Det gikk jo selvfølgelig greit da. Bare konsentrere seg litt, og prøve og holde pølsefingrene på en plass om gangen. Det er verre når man ikke vet det er spenning på, eller tror den er koblet av...

Men men, det er utrolig hvor fort man lærer med elektroskjokk behandling :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...