Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man ha egne skilter...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir tatt opp om og om igjen. Og alltid så er det noen som klarer å si at dette er mulig. Skjønner ikke helt hvor alle har dette i fra? Per i dag er det ikke mulig å få noen andre skilter her til lands og det har aldri vært det heller. Hvis man kjører med slike skilter kommer de ikke i fra Statens Vegvesen og er uansett ulovlig å kjøre på veien med.

Lenke til kommentar
Dette blir tatt opp om og om igjen. Og alltid så er det noen som klarer å si at dette er mulig. Skjønner ikke helt hvor alle har dette i fra? Per i dag er det ikke mulig å få noen andre skilter her til lands og det har aldri vært det heller. Hvis man kjører med slike skilter kommer de ikke i fra Statens Vegvesen og er uansett ulovlig å kjøre på veien med.

8857467[/snapback]

 

Så sant så sant. Bare å ta et søk i arkivet skulle man tro ;) I Sverige kan man få et slikt personlig nummerskilt, og jeg tror at man overraskende nok kan det i Danmark også. Så i hvert fall en dansk bil med et eller annet personnavn på nummerskiltet nå i helgen.

 

I Norge har politikerne funnet ut at det ikke er nødvendig med denslags, og nedstemt de forslag som har dukket opp angående dette. Bil skal jo ikke være noe moro må vite.

Lenke til kommentar
Det har vel blitt lansert planer ("aksepterte" planer) om dette frem i tid, basert på lignende system som i Sverige.

Men per idag er det som så mange har nevnt, ikke lov, nei.

8860418[/snapback]

 

Det har vært både planer og forslag, men disse har jo blitt skutt ned av våre folkevalgte med begrunnelsen at det er unødvendig. Mener du at bilhatende norske politikere plutselig har endret syn på dette nå i løpet av de siste par årene?

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Det har vel blitt lansert planer ("aksepterte" planer) om dette frem i tid, basert på lignende system som i Sverige.

Men per idag er det som så mange har nevnt, ikke lov, nei.

8860418[/snapback]

Det har vært både planer og forslag, men disse har jo blitt skutt ned av våre folkevalgte med begrunnelsen at det er unødvendig. Mener du at bilhatende norske politikere plutselig har endret syn på dette nå i løpet av de siste par årene?

 

EDIT: Skriveleif

8865493[/snapback]

Ja.

http://forbruker.no/bil/article1796146.ece

Lenke til kommentar
Det har vel blitt lansert planer ("aksepterte" planer) om dette frem i tid, basert på lignende system som i Sverige.

Men per idag er det som så mange har nevnt, ikke lov, nei.

8860418[/snapback]

Det har vært både planer og forslag, men disse har jo blitt skutt ned av våre folkevalgte med begrunnelsen at det er unødvendig. Mener du at bilhatende norske politikere plutselig har endret syn på dette nå i løpet av de siste par årene?

 

EDIT: Skriveleif

8865493[/snapback]

Ja.

http://forbruker.no/bil/article1796146.ece

8865513[/snapback]

 

Det må jeg si! Hvem skulle tro det, i gamle, trauste, bilhatende Norge? Gratulerer og velkommen etter får jeg vel si! :thumbup:

 

EDIT: Stusset forresten litt over denne særdeles lite presise informasjonen i artikkelen:

 

"I Sverige koster et personlig bilskilt mellom 5000 og 10.000 kroner, og pengene går til trafikksikkerhet og utbedring av vegnettet."

 

Det er da ikke verre enn at et slikt skilt i nevnte land koster ganske nøyaktig 6000 SEK, og har en varighet på 10 år :D

Endret av Swe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har forstått at man ikke kan ha egendefinert tekst på skiltene i Norge. Men for å tøye grensene litt, lurer jeg på om noen her vet om det vil være akseptert med "tilleggstekst" på skiltene?

 

Jeg skal ha nye skilter på gammelbilen vår, med veteran-kjennetegn. Og så har jeg lyst til å gjøre noe morsomt ut av det, og tenkte det kanskje kunne gå an å ha en liten tekst langs overkant og nedkant på skiltet. I USA står det som regel navnet på delstaten (EKS: I love Florida) over regnr. Det er også i Norge mulig å kjøpe plastramme til å feste bak/rundt skiltet med litt tekst på (se flere bilforretninger gjør dette med egenreklame, mange mustanger har slik ramme rundt/bakom skiltet også)

Men er det godkjent å skrive teksten på skiltet slik som det ofte gjøres i USA? noe liknende dette:

http://www.worldlicenceplates.com/jpglps/USA_FL_GI6_1960's.jpg

Men selvfølgelig hvite skilter, med sort tekst på regnr og med normal godkjent norsk veteran skrifttype.

Men jeg synes det kunne vært stilig med en slik liten tekstlinje over og under regnr.

Lenke til kommentar
Å lage egne skilter er vel uansett ikke helt lov, selv om disse utseendemessig er like de originale. :)

9124342[/snapback]

 

Jeg ville jo bestilt de på vanlig måte fra skiltfabrikken da :)

Men jeg vet ikke om noen ville straffet meg hvis jeg hadde slike skilter på? Er det også ulovlig? Regnr ville jo være det samme som står i vognkortet og som er godkjent av biltilsynet, med ekstra tekst i mindre format over eller under.

Lenke til kommentar

Kjøpte skilter i spania (hos en låsesmed) som det bare står BOMBA på. kosta 100,- stk. norsk standard så de passer utmerket på bilen.

 

Har sett en mazda hvor skiltet var vanlig, men nederst sto det mazda la vista.

Var ikke på skiltplata som mazdaclub norway leverer, men på skiltet!

Tror ikke han fikk det godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...