Gå til innhold

Nå er det på tide å lære seg programmering


Anbefalte innlegg

Nei, pakka hadde ikke kommet. Begge bøkene ble sent likt, men den ene ble sendt via posten og ente opp dagen etter den ble sent i min postkasse. Mens den andre befant seg ikke på postkontoret, nei det syntes jeg er dårlig. Bøkene ble sent likt vet du, men D&D kunne jo ikke bli sent til min postkasse, den er jo for stor, 1400 sider vet du. Nei nei, får den vel ikke før om en dag eller to, pokker... det var jo den som var mest interresant, ikke GUI-Guiden II.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min bok kostet 478 kroner eller noe slikt + 39.

 

Men jeg tror jeg vet svaret på spørsmålet ditt hvorfor det er to stykker med forskjellige ISBN'er, på min står det INTERNATIONAL EDITION.

 

Og på baksiden av boken står det at den ikke må selges videre til butikker i USA, Mexico eller Canada. Så derfor er det to bøker med forskjellige ISBN'er og to forskjellige priser, men den dyreste er nok den Internationale Versjonen, men kjøp den kan godt hende språket er forenklet eller noe, vet ikke jeg men...

 

Boken ble skrevet og først gitt ut i 2002, men det står også 2003 i boken, de har kansje forandret på feil eller noe, ellers er det forskjellige opplag.

Lenke til kommentar

Aquilo ettersom jeg har fått intrykk av de sidene jeg har lest av boken så kan jeg anbefale den til deg, her er linken til der hvor du kan kjøpe den boken jeg kjøpte med mitt ISBN, det er den Internasjonale Versjonen

 

http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3...ageType=11&co=5

 

Så kommer du igang og, selv om noen mener den ikke er for nybegynnere så forklarer den hva alt er til, så den skal ikke være noe problem for de som ikke har vært borti programmering som deg og meg :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Ok, nå har jeg laget et par programmer, og kompilert dem.

Men hvordan lager jeg enkle .exe filer som jeg kan sende til andre osv?

Jeg fant en .exe i /Debug mappa, men den funket ikke...

 

Den skal fungere fint den exe-filen du finner i debug mappen, men siden setningen "Press any key to continue" ikke kommer frem i DOS-vinduet, blir du kastet tilbake i Windows så snart programmet ditt avslutter.

 

Legg til f.eks std::cin >> a; på slutten av programmet, så fungerer det.

 

PS. Jeg er nybegynner selv, så det finnes sikkert smartere løsninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott at du også er fornøyd med boken ahdrage :-), er veldig fornøyd med den selv, men ja, du kan lage windows applikasjoner med c++ med biblioteker fra tredje parts leverandører, som for eksempel Microsoft sin MFC, men først må du ta for deg DOS delen ja...

 

Men som sagt A_N_K har rett, windowsprogrammering har ingenting med C++ å gjøre, grunnen til at C++ ikke har bilblioteker for denslags er enkelt og greit at C++ kom lenge før den tid at slikt var aktuelt, C++ kom i 1980 årene, de fleste programmeringsspråk er en del år gamle ja. C er jo enda eldre, Java har inkludert biblioteker for dette, for den er fra 1991. Men som sagt, med ekstrabiblioteker utviklet av andre så går dette fint. Borland har også dette.

Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg laget et par programmer, og kompilert dem.

Men hvordan lager jeg enkle .exe filer som jeg kan sende til andre osv?

Jeg fant en .exe i /Debug mappa, men den funket ikke...

 

Den skal fungere fint den exe-filen du finner i debug mappen, men siden setningen "Press any key to continue" ikke kommer frem i DOS-vinduet, blir du kastet tilbake i Windows så snart programmet ditt avslutter.

 

Legg til f.eks std::cin >> a; på slutten av programmet, så fungerer det.

 

PS. Jeg er nybegynner selv, så det finnes sikkert smartere løsninger.

hvis du skal legge til std::cin >> a; (på slutten) før return 0; så må du jo ikke glemme å legge til int a; etter int main() {

 

som f.eks dette:

 


#include <iostream>



using std::cout;

using std::cin;



int main()

{

    int a;



    cout << "Hei der";

    cin >> a;



    return 0;



}

Lenke til kommentar

Personlig har jeg sansen for Bruce Eckel's "Thinking in C++". Synes den er bra oppbygd, og går gjennom alt jeg har lurt på. Bruker den mest som oppslagsverk da jeg kunne C/C++ fra før av, men det virker som om den gir en fin innføring i språket og tankegangen bak objektorientering for de som ikke har vært borti det før. Og til sist - den er gratis (den elektroniske versjonen).

Boken finnes for nedlasting på http://mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...