Gå til innhold

Nå er det på tide å lære seg programmering


Anbefalte innlegg

Ja du har lest den tråden jeg leste du (og tråden på linken inni der igjen)

og det har jeg og gjort, det var noen av de anbefalingene jeg så på, en av grunnene til at denne Deitel&Deitel boken virker mest "attraktivt" på meg.

 

Det er flott med en "all in one" bok, så slipper jeg å lese så mange etter det (?) viderekommne bøker altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er flott med en "all in one" bok, så slipper jeg å lese så mange etter det (?) viderekommne bøker altså.

 

Hmm..vet nå ikke det. Det er jo bare C++ boken tar for seg så du må jo lese bøker om f.eks. spill programmering, GUI og andre ting senere.

 

Synes faktisk også at "Accelerated C++" så unektelig bra ut utfra innholdsfortegnelsen.

 

Winnie.

 

Ja det er sant det var derfor jeg skrev "all in one" og ikke all in one ;-)

Lenke til kommentar

jeg leste dette, fikk lyst til å grine, helt til jeg nærmet oss slutten, da ble mye rettet opp igjen, han ga boken 4 av 5 allikevel, i det fulle og hele sier han jo at D&D's How to Program C++ var en bra bok men mye babbel:

 

'C++ How to Program' by Deitel & Deitel is one of those books that set out to be the one and only, the perfect textbook that teaches you everything about C++ to everyone from the absolute beginners to the truly advanced programmers all at once. The book falls very short under the weight of its own ambition. By just reading the table of contents, it seemed that the book properly offers the complete coverage of the syntax of the C++ language, and each topic seemed to be presented in the sensible order which facilitates the readers to learn C++ step by step without getting lost or tangled up with the bits of coverage all over the textbook. The only thing presented in the sensible order in this book is the table of contents. Despite the quite large volume, Paul and Harvey (D&D hereafter) decided to babble aimlessly in very verbose fashion without any focus or making any sense. I mean the language they employee is English only in appearance. D&D could have babbled in Russian and I wouldn't have known the difference. They don't seem to have fundamental ability to deliver their knowledge to the readers in clear fashion, and the level of knowledge of C++ has nothing to do with it. Now 'C++ Primer' by Stanley Lippman and Josee Lajoie or 'The C++ Programming Language' by Bjarne Stroustrup are indispensable guides for the advanced programmers that will teach you so many techniques your ordinary textbook do not cover, and yes, they are definitely not for the novice programmers. This is not the case with D&D. I mean C++ is arguably the toughest programming language to master, but it doesn't have to be this painful just to browse through the textbook. From the get-go, D&D clearly aimed to please both "technically oriented people with little or no programming experience, and experienced programmers who want a deeper treatment of the language" (from chapter 1 section 1). This is such a contradiction. As a result, what could have been a impressive textbook became a expressway to frustration. Sentences tend to be written in the overly complex fashion without serving much purpose. They are just totally confusing and incomprehensive. Much concise, terse, and simplistic writing style is desired and would have done the job better for everyone. The higher level of knowledge on C++ doesn't have to be translated into more complicated writing. It gives out the wrong impression to the beginners that it is their lack of C++ knowledge that hinders the understanding of the book. D&D's ability to convey their knowledge to the readers doesn't match with their impressive programming career. The coding style is awful and definitely not recommended to anyone although it is not syntactically wrong. Too many details are explained in the context of C language as if the knowledge in C is assumed before learning C++. Layout and color scheme are extremely disoriented and tiresome to your eyes. The coverage of each topic is scattered all over the textbook. D&D just love to say "We will later discuss about...", "We previously discussed about...", and so on instead of focusing on each topic one at a time and then moving on. There are too many pop-out boxes for various tips and warnings that are repeated over and over and over to the point they are disturbing. D&D arrogantly try to write the textbook that teaches you all the syntax of the language and the lawbook that teaches you all the semantics and the techniques of the language at the same time. They set out to achieve the impossible and succeed to do neither. This book is too confusing for the beginners to the point that people will hate C++, and it is too repetitive and shallow for the advanced programmers. If anyone can overcome these difficult obstacles, however, this book has quite a lot of information. I would not recommend this book to anyone who just start learning C++. Believe me when I say this because you will be committed to the mental asylum within the first few minutes if you attempt to learn C++ with this book. Try 'Absolute C++' by Walter Savitch or 'Starting out with C++' by Tony Gaddis instead. If you have a solid knowledge on C++, D&D's book can be a decent reference book. Then again, you are better off with 'The C++ Programming Language' by Bjarne Stroustrup, 'C++ Primer' by Stanley Lippman and Josee Lajoie, and 'Effective C++ Series' by Scott Meyers if you are able to enjoy D&D's book.

 

The latest edition is marginally improved compared to the previous edition. The biggest difference is that the coding style is much easier to read now and more comments have been added to the program examples. The color has been toned down just a bit, but enough to ease the pain for the eyes. Some of the lectures have been sequencially rearranged and some new methodology has been used for inheritance and polymorphism. UML sections have been beefed up a notch or two. But the core is essentially identical with the previous editions. Although this book has enormous potential to be the best C++ book in the market, the book still has the identity crisis. It really doesn't know which group of programmers it aims to help. It still is unfairly too complicated for the novice programmers and not enough substance for the advanced programmers. This is quite a book, a flawed masterpiece, so to speak. Only if D&D decide to shift the emphasis and focus on one group and lose the other, this could be a great book.

 

Men men, det er jo bare en mening blant mange.... Skal nok tåle babbel, og se igjennom og få med meg det viktigste om det er tilfelle uansett, uansett, så mange folk kan jo ikke være fornøyd med boka om de ikke hadde greid dette...

Lenke til kommentar
Må jeg allikevel kjøpe Deitel sin senere? Hva med den der "Modern C++" boka du pratet om?

Du "trenger" ikke på noen som helst måte å kjøpe noe av Deitel, jeg har 4. utgaven, og synes den var bra som utgangspunkt. Noen vil kanskje kritisere framgangsmåten med å starte med C-delen av C++ (ikke OO), og først komme til OO ut i boka. Accelerated C++ er visst bedre sånn at den går rett på ++-delen av C++, og gjør utstrakt bruk av standardbiblioteket, som kanskje er greit å bli vant til fra begynnelsen av.

Modern C++ Design (www.moderncppdesign.com), er en avansert/spesialisert bok, som kan være svært lærerik for viderekomne. Forfatteren gjør forholdsvis innovativ bruk av templater, og har utviklet et bibliotek kalt Loki.

Funnet at amazon.co.uk har bra priser på programmeringsbøker, endte opp med å kjøpe tre av dem før jul.

Lenke til kommentar

Det reviewet oppsummerte veldig bra mine tanker om boka pluss ett par ekstra ting jeg ikke kan uttale meg om. Jeg mener det er bedre å først lese en bok som setter deg inn i språket for så å senere lese en som lærer deg litt mer avanserte teknikker.

 

Som jeg før har sagt er"Beginning C++" lettlest og tvinger deg til å tenke gjennom det du nettopp har lært og hvilke muligheter det gir. Hvis det er to ting som er viktig for deg synes jeg du skal gå for den, hvis ikke er sikkert Deitel den riktige boka for deg.

 

Selv om du har tenkt å kjøpe boka over nettet bør du nok ta deg en tur innom en butikk og bla litt i begge bøkene.

 

Jeg gleder meg veldig til jeg har kommet på ett nivå der jeg kan gå til anskaffelse av neste C++ bok. : )

Lenke til kommentar

Leste gjennom det siterte reviewet nå, og kan ikke si meg helt enig. Synes anmelderen virker forholdsvis overlegen i måten han omtaler boka;

'Believe me when I say this because you will be committed to the mental asylum within the first few minutes if you attempt to learn C++ with this book'; så vidt jeg vet er det ganske mange som har blitt introdusert til C++ gjennom denne boka, uten at de har havnet på asyl av den grunn :_P

Anmeldelser jeg har sett har som regel anbefalt boka, med visse forbehold.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har D&D's C++:How to program 4th edition som pensum på skolen jeg går på nå, og jeg vil ikke anbefale denne boken til noen - iallefall ikke de med øyer ... Teksten er nå så som så, kan si det sånn som at jeg er veldig glad jeg kan Java fra før av og har basiske kunnskaper innen C++ før jeg begynte å bruke denne boka...

 

Det som jeg ikke liker ved den er at teksten er oppstokket og bolkete - og det brukes mange sterke farger som gjør at det (iallefall for meg) er vanskelig og irriterende å lese. Eksemplene er også en lost case. Der er de viktige linjene overstreket med gul markeringsfarge. Eksemplene er også en regnbue, alt har forskjellige farger, og markeringene blir et utrolig irritasjonsmoment.

 

Videre så konsentererer denne boka seg 100% på console programmering (dos style) og HTML / XML / CGI. Sistnevnte er artig å lære seg, men selve boka er ikke no særlig, iallefall ikke for de som ikke har noen erfaring fra før av - syns jeg da ... :)

Lenke til kommentar

Hmm, hadde kansje tenkt å bestille boken i dag faktisk, men er usikker. Og den sistnevnte erfaringen med boka gjorde jo ikke sitvasjonen noe bedre, men du lærer ut av boka Mentos20 gjør du vel? Den er vel ikke så dårlig at du ikke får noe ut av den (eller lite ut av den)?

Lenke til kommentar

Vel det ble til at jeg kjøpte Deitel & Deitel How to Program C++ 4th Edition etter både anbefalinger og kritikk av boka bestemte jeg meg til slutt å gi boken en sjanse. Så nå får vi håpe den duger (hint: A_N_K) :wink: Og at jeg ikke har kastet penger ut av vinduet.

 

Bestilte boken fra www.bokkilden.no , stod at det var 10-20 dagers ventetid :(

Lenke til kommentar

Kaster uansett ikke penger ut vinduet. En har boka, og om andre bøker kanskje er bedre så kan du kjøpe disse etterhvert. Boka er uansett bra som oppslagsverk. En leser sjelden (ihvertfall etterhvert som man kan litt) slike bøker fra perm til perm, men bruker dem som oppslagsverk. Da er det gjerne også greitt å ha flere bøker slik at en får ulike vinklinger på et visst emne.

Lenke til kommentar
Kaster uansett ikke penger ut vinduet. En har boka, og om andre bøker kanskje er bedre så kan du kjøpe disse etterhvert. Boka er uansett bra som oppslagsverk. En leser sjelden (ihvertfall etterhvert som man kan litt) slike bøker fra perm til perm, men bruker dem som oppslagsverk. Da er det gjerne også greitt å ha flere bøker slik at en får ulike vinklinger på et visst emne.

Ja det er nok sant at man ikke kaster penger ut av vinduet, men jeg håper dette blir boka som lærer meg C++, så jeg ikke trenger å kjøpte flere bøker for det. Så neste bok jeg kjøper meg er en "How to create GUI Applications" eller noe slik.

 

Og det med forskjellige vinklinger er ikke så dumt, jeg har jo en annen C++ bok som heter INSTANT C++ Programing av Ian Wilks fra 1994, så den kan jo gi meg andre vinklinger. Problemer med denne boken var at all eksempel kodene i boken ga meg trøbbel med compileren, det er nesten så det tar motet fra en, da gidder man ikke bruke mer tid på den boken.

 

Regner med at jeg ikke får slike problemer med boken jeg har bestilt, den er jo fra 2002.

Lenke til kommentar

Boka er sikkert ikke så ille den, jeg synes 3. utgaven var grei for å lære språket. Jeg har forresten i mellomtiden fått bladd i Accelerated C++, og må si at jeg likte det jeg så. Den er kanskje ikke så grei for en nybegynner, men går rett på relativt praktisk bruk av språket (etter det jeg så). C++ in Depth-serien er generelt å anbefale, selv om de fleste av bøkene er for viderekomne lesere : )

Hvis du er interessert i å lære GUI, vil jeg anbefale Qt eller kanskje GTKmm (Qt er gratis under Linux og kommer med et verktøy kalt Designer). Problemet mitt med Qt er at det ikke er fullstendig standard C++, men bruker en egen preprosessor. GTKmm på den annen side er en wrapper rundt et C-bibliotek (GTK) [rant mode off].

Lenke til kommentar

Siden jeg kjøpte boken min på bokkilden så tenkte jeg at jeg skulle ta meg en titt på om det var noen interresante bøker angående GUI, og da så jeg GUI-Guiden II som koster 398 kroner, men for medlemer, slik som jeg er så solgte de den nå for 199 kroner. Noen som har erfaringer med denne boken, er den bra? Er den tilpasset et programeringspråk, lærer den deg hvordan du skal lage GUI i C++? Eller lærer den bare bort hvordan du skal lage brukervennlige GUIs?

Lenke til kommentar

Jeg bestilte GUI-guiden II fra Bokkilden idag jeg, sikkert bra. Kosta 199 kroner for medlemmer, for de som ikke er medlemmer kostet den det dobbelte, fra 1999. Tror det var 2-7 dagers leveringstid. Flott å lære seg å lage skikkelige GUI'er, så de blir fine og brukervennlige etc etc etc.

 

Den tar ikke for seg selve programmeringen ettersom jeg har forstått, men hvordan gui'en skal se ut for å være oversiktelig, hvordan lage grafikk ordentlig bra etc. Så tror den kan være kjekk å ha, får sikkert bruk for den, for jeg skal begynne med GUI'er en eller annen gang uansett vet du. Det har jeg tenkt til, gidder ikke lage console applikasjoner resten av min CPP kariære, hehehe. Selv om det også er bra å kunne :-)

 

Skal bli morro når jeg får bøkene jeg har bestilt, da skal det bli lesing og prøving & feiling og så går det noen lys opp, det kan bli gøy, det er alltid gøy med ting man får til ;-) , men når man ikke får ting til da er det ikke noe morro.

Lenke til kommentar

Hvor kan man få kjøpt Deitel boka (4. utgave) i Norge,

etter alt jeg har lest vurderer jeg sterkt å kjøpe den,

selv om den er litt dyrere enn andre.

På et av bildene av forsiden, så jeg at det fulgte det med et program

"Microsoft Visual C++ 6.0", er dette programmet bra, er det noe vits i det?

Lenke til kommentar
Hvor kan man få kjøpt Deitel boka (4. utgave) i Norge,  

etter alt jeg har lest vurderer jeg sterkt å kjøpe den,  

selv om den er litt dyrere enn andre.

På et av bildene av forsiden, så jeg at det fulgte det med et program

"Microsoft Visual C++ 6.0", er dette programmet bra, er det noe vits i det?

Du kan bestille boken fra www.bokkilden.no slik som jeg har, har ikke fått den enda da. Men venter

 

Ja, den MS Visual C++ 6.0'en kan sikkert være kjekk å ha. Men du treng den ikke når du skal begynne med programmering, da holder det med noe gratis ettersom jeg har forstått. Men den funker sikkert flott. Men som jeg har hørt fra andre så følger ikke MS C++ standardene så man kan ende opp med å måtte kjøpe MS sine C++ programmer grunnet at man legger opp til å bruke deres standarder så man får feil i andre compilere, kan ikke bekrefte dette, men har hørt noe om dette. Vel kansje noen som vet mer om dette en meg, noen?

Lenke til kommentar

I dag kom GUI-guiden II i posten, så da regner jeg med at D&D's HTP C++ 4th ed befinner seg på postkontoret p.g.a størrelsen, har ikke fått lapp om det fra posten, men de pleier å komme en dag etter at pakka har kommet, så skal stikke ned å sjekke om den er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...