Gå til innhold

Nå er det på tide å lære seg programmering


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge villet lære meg programmering, men har liksom aldri fått ut fingeren, men nå har jeg bestemt meg, jeg har kikket litt rundt her på forumet under Programmering > C/C++ og ser at det er mange som anbefaler en bok av Deitel&Deitel How to Program C++ (C++: How to Porgram) 4th edition.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe den, den er jo fra år 2002. Jeg har en annen C++ bok fra 1994 den heter INSTANT C++ Programming (No-fuss C++!) av

Ian Wilks, noen som har erfaring med denne boken, den er gitt ut av WROX Press.

 

Har lest litt i den, men syntes den virker litt "utdatert", så da er vel deitel&deitel boka bedre?

 

Har også et oppslagsverk som heter; C++ Master Reference (The Definitive C++ Reference!) av Clayton Walnum, gitt ut av IDG Books Worldwidew. Noen som har erfaringer med denne, er den god? Noen som bruker denne som oppslagsverk? fra 1999 (trodde den var fra 1997, var visst ikke så lenge siden jeg kjøpte den da...)

 

Har prøvd noen av eksempelkodene i Instand C++ Programming boka, men det ser visst ut som om det blir litt problemer når jeg prøver å kjøre de i Dev-C++ (den nyeste) med Mingw compileren. for eksempel at filen iostream.h ikke eksisterer, dette er vel en av de mest brukte (eller kjente, whatever.) bibliotekene, og da er det vel litt svakt at den ikke er med på Dev-C++, det må være noe feil...

 

Jeg ser også at Deitel&Deitel har gitt ut en bok som heter How to program C, det er jo den samme boken som How to program C++, bare at den lærer deg C, syntes du det hadde vært lurt av meg å kjøpe begge bøkene, og lære meg C først så C++, eller er det også greit og ta C++ først og så C? Noen formeninger om dette? eller er det bare bortkastet tid? Er det stor forskjell på C og C++, lingner kommandene/kodene på hverandre.

 

Håper på svar.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C er et prosedurelt (skrev jeg det riktig) språk, mens C++ er objektorientert. Ville anbefalt C++ siden dette er "forbedret" C med noen tillegg. C++ blir vel mest brukt idag av de to.

 

Angående hvilke bok som er best så vet jeg ikke. Deitel Deitel er ihvertfall bra. Hvis du har en del bøker er det bare en fordel. Dersom noe er uklar i en bok er det bare å slå opp på neste. Etterhvert som du lærer mer bruker du bøkene som oppslagsverk, ikke noe du leser fra perm til perm.

Lenke til kommentar
det er en ting jeg lurer på anngående Deitel&Deitel How to Program C++ 4th Edition, og det er om den tar for seg GUI programmering, eller går alt for seg i DOS/TERMINAL?, kansje et dumt spørsmål i og med at boka er på 1480 sider...

Fins vel sikkert en innholdsfortegnelse på websiden for boka, men tingen er at GUI ikke er en del av C++. Det tar OS eller egne klassebibliotek (Qt) seg av.

Lenke til kommentar

vel, tror nok jeg kommer til å gå for den boken som Deitel&Deitel har skrevet, How to Program C++ 4th edition. Så kommer jeg nok i gang ja, skal bli morro, kommer sikkert til å bli mye hodebry etc med å lære seg språket, men jeg kommer nok ikke til å angre når jeg først har kommet inn i det, og kan begynne å lage "ordentlige" programmer....

Lenke til kommentar
Bare husk på at noen bøker C++ bøker krever kunnskaper om C.

 

Ja det har du rett i, kansje jeg burde sende en mail til en av forfatterne og spørre om boken krever forkunskaper i C, og så kan jeg spørre om når 5th edition av boka kommer ut. For om den kommer ut rett om hjørnet kan jeg bestille den i stedet for...

 

Det står at boken er for 'undergraduate', eller med andre ord for (universitets)studenter. Det er ikke jeg, men det er spesielt studenter som skal lære programmering ved universitetet boken er laget for. Det er ikke jeg, men det har jo ikke noe med saken å gjøre, har jo lest en del steder her på forumet om folk som anbefaler denne boken, og mange av de hadde ingen programeringsferigheter fra før av, det var deres første bok.

Lenke til kommentar
Det pleier vel å stå fortalt utenpå boken, men hvis du ikke ser omslaget se er jo det liten vits. Du burde iallefall få greie på før du kjøper den.

 

så sant så sant... vel skal handle boken fra bokkilden.no, hadde tenkt til å handle fra amazon.co.uk først, men så så jeg at de hadde den på bokkilden.no

 

her har du boken hos amazon.co.uk ; http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...5332233-1389217

 

og her har du en større utgave av omslaget en den som er på amazon

http://www.deitel.com/books/cppHTP4/images...pHTP4_large.jpg

på dette bilde kan du tydelig lese hva som står på bokomslaget.

 

her har du bokens "TOC" (Table of Contest), eller med andre ord, hva boken tar for seg/innholdsforteinelse:

http://www.deitel.com/books/cppHTP4/cppHTP4_toc.html

 

Ut av teksten på forsiden på boken går det ikke tydelig frem at dette er en bok for nybegynnere eller viderekommener, proffesjonelle etc.

Lenke til kommentar

LESTE DETTE PÅ AMAZON.CO.UK, en kar som har brukt boka skrev følgende:

-----------------------------------------------------------------------------------------

c++ how to program 4th edition is one of the best c++ books i've read. Im only 14, and I read nearly half of it already without running in to, too many problems. **** it blows the c++ book from dummies corp., the worse book i ever read, I forgot to mention that i had no programming experience ever, this was my first book, a good one at that. You may be disapointed because theres 1500p. but the more pages there is,the more of a reference you have. by the way if you have the internet and havent tought about searching for c++ books in the document tab of kazaa, do so, the more references you have the better. Essentialy this book is for intermidiate level but like i said im 14,no programming experience, and i had very slightly difficulty reading this book, had to experiment to figure out things but hay we all do that sometimes. overall awsome book. dont listen to that bad bullsheat of other reviews cause it is bullsheat. This book is primo.

 

Jeg syntes det taler veldig klart, at denne boken ikke krever noe forkunskaper om programmering

 

Så føler meg ganske trygg på å kjøpe boken nå...

Lenke til kommentar

Jeg var inne på Datajungelen for å se på C++ bøker for ett par måneder siden.

Så bl.a. på Deitel & Deitel sin, "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup, "Modern C++.." (husker ikke hele tittelen,) og "Ivor Horton's Beginning C++ - The Complete Language".

 

Utfra det jeg så da jeg bladde gjennom bøkene, så på innholdsfortegnelsen og pratet med fyren bak disken, valgte jeg til slutt den sistnevnte.

 

Deitel & Deitel sin slår meg ikke akkuratt som en nybegynner bok. Sikkert kjempe bra i skolesammenheng og for folk som har programmeringsbakgrunn, men kanskje ikke for en nybegynner som driver selvstudium(?)

 

Jeg er meget fornøyd med Ivor Horton's bok. Den forutsetter ingen grunnkunnskaper, forklarer ting grundig og har en god index. Absolutt å anbefale! Her er link til til Amazon sin side med reviews av boka. Og her er den tilsvarende for Deitel & Deitel sin. Begge får kjempegod kritikk, men av litt forskjellig type lesere.

 

Winnie.

Lenke til kommentar
Deitel & Deitel sin slår meg ikke akkuratt som en nybegynner bok. Sikkert kjempe bra i skolesammenheng og for folk som har programmeringsbakgrunn, men kanskje ikke for en nybegynner som driver selvstudium(?)

 

Nei, det stemmer det, skal lære meg C++ for meg selv uten hjelp fra andre (bortsett fra at jeg kansje kommer til å spørre dere "gutta" her på hardware forumet om det er noe jeg ikke helt forstår).

 

Det er sikkert en bra bok du her refererer til, og jeg er åpen for anbefalinger. Det er vanskelig å velge bok.

 

Jeg er jo klar over at Deitel&Deitel boka er mere rettet mot universitetsstudenter o.l, men det at mange andre her (sikker på at ikke alle av dem holder til på universitetet) + det jeg leste om den 14 åringen, som i hvertfall ikke er en universitetsstudent, så føler jeg meg rimelig trygg, men er fortsatt usikker. Holder på å lese igjennom det som står på amazon anngående boken du annbefalte meg. Den nyeste Deitelboken jeg snakker om kom ut i 2002, den du anbefalt meg kom ut i 1998, har kansje ikke så mye å si da... vet ikke om det har kommet forrandringer/mange nye ting på den tida innen C++?

Lenke til kommentar

dette skrev en annen kar om deitel boken (et lite utdrag):

-------------------------------------------------------------------

"C++ How to Program' by Deitel & Deitel is one of those books that set out to be the one and only, the perfect textbook that teaches you everything about C++ to everyone from the absolute beginners to the truly advanced programmers all at once. The book ..............."

 

enda mer lovende.....

Lenke til kommentar

Whoops!

 

Jeg kan faktisk ikke si det for sikkert, men da jeg spurte på Datajungelen sa han at den jeg så på var den samme som de brukte på universitetet og diverse høyskoler rundt om.

 

Skummet ihvertfall litt gjennom kjapt igjennom partier av den og jeg syntes den virket litt avskrekkende. Men det var absolutt ikke tilfellet med "Beginning C++"

Den er tykk nok til at den er grundig, men ikke for tykk. Jeg synes Ivor Horton er flink til å forklare basis prinsippene bak C++, og oppgavene gjør at man må tenke igjennom det man har lest og finne egne løsninger utfra den kapitelet man nettopp har lest.

 

Jeg tror ikke det har noe å si at den boka er eldre enn Deitel & Deitel sin. Det virket ikke sånn på fyren bak kassa ihvertfall. Det var noen andre bøker der som han sa at var for gamle for meg, men at det var en av de trygge.

 

Winnie.

Lenke til kommentar

Skal lære deg programmering nå da, Winnie : )

Deitel&Deitel passer bra for nybegynnere (vil jeg mene), og nei, du skal ikke trenge å kunne C. Det kan faktisk være en fordel å gå rett på C++, siden du burde bli vant til den objektorienterte tankegangen fra start.

Accelerated C++ er en annen bra bok, som burde være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke en veldig tålmodig person, og er derfor ikke veldig glad i fagbøker med liten skrift på over 1'400 sider om et emne jeg allerhelst skulle ville ha kunnet alt om allerede. ; )

Det var litt av grunnen til at jeg valgte den boka jeg gjorde. Har jeg valgt feil?

Leste denne tråden og ble litt usikker. (Se post nr. 3)

 

Må jeg allikevel kjøpe Deitel sin senere? Hva med den der "Modern C++" boka du pratet om?

 

(btw: Jeg har egentlig prøvd å lære meg C++ siden mai. Kjøpte en annen bok først.)

 

Winnie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...