Gå til innhold

WWDC 2007: Leoparden vises frem


Anbefalte innlegg

iMono: Er litt vel tydelig at du ikke helt har oversikten over de to systemene du snakker om gitt.

 

Ms vil nok aldri bruke et filsystem som de ikke selv eier og som er lukket. De har vist dette de siste 20 årene. ZFS har vært testet lenge det, er på ingen måte noe splitter nytt system som for første gang blir brukt i OS X. Sun har brukt dette lenge, men det har hatt noen mangler, som ikke støtte for boot osv.

 

UI til Vista og OS X er grunnlegende forskjellig. Tankegangen bak systemene er forskjellig, og dermed blir også måten tingene blir laget på forskjellig. Gjennomsiktig meny på toppen hos OS X = noe i vista? Er å dra det litt langt.

 

Du burde også lese hva Bonjour/Zeroconf er på wikipedia. Dette er en funksjon som merkelig nok mangler hos MS, selv om det finnes gpl versjon av Bonjour (qpl kopi).

 

Monopolsakene mot microsoft har ikke gått mot at de ikke får legge til programvare, men at de ikke får integrere den i OSet. iLife er ikke integrert i OS X og en kan slette det når som helst, det følger heller ikke med når en kjøper OS X bare når en kjøper en mac. Det meste av andre programmer fra apple, som mail og safari kan også slettes hvis en ikke ønsker de.

 

Du kan også kjøre OS X uten gui hvis du ikke liker sånt som er pent og gjør arbeidet mer artig.

 

Til andre:

 

Neste OS X så bra ut. Ny finder var det sterkt behov for og med nye visningene kan en jo se alle bilder, pdfer osv i en mappe på enkle måter. En bra løsning.

 

Håper de også har gjort store forandringer i kernel og dermed fått mer stabilt og sikkert system, samt gjort OSet enklere å bruke. Blir for dumt at firewallen er slått av standard, men ser ut som det kommer et sikkerhetssenter slik som i windows. Da blir det jo en del enklere å få til ting.

 

Safari til Windows må være noe av det dummmmmeste Apple har finni på. De mangler alt mennesker for å levere OS X til tiden og så kaster de seg inn i krangel med FF og IE på windows. Burde heller laget bedre iTunes og brukt kreftene på noe fornuftig.

Endret av magnus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke like nødvendig med et sikkerhetssenter i OS X. Heller gi "Sharing" panelet i "System Preferences" ett nytt navn; "Sharing/Security" f.eks. Ellers er jeg enig, det er ganske latterlig at firewallen er slått av som default... Forøvrig synes jeg OS X er enkelt nok å bruke, men de nye funksjonene gjør det enda enklere og mer effektivt og brukeropplevesen blir desto bedre. Dette er jo også noe av poenget, å gjøre ting tilgjengelig og brukervennlig er også en del av innovasjonen.

Lenke til kommentar
- ZFS - Flott idé ja, men så må jo det prøves ut i praksis også? Vi får se når NOEN AV OSS har prøvd det.

- Samme bablet om Unix-kjerne. Nå snakket jeg litt med en utvikler for Mac, burde ha fått mer ut av henne. Men hun reagerte på at OSX hadde en Unix-kjerne.

- iLife - Yep, slike programmer som Microsoft ikke får lov til å la følge med Windows.

- iTunes - Ikke akkurat et stort argument altså.

- Bonjour/Zeroconf - Har ikke hørt mye om dette, men Vista har et helt redesignet nettverksstack.

 

Du viser igjen at det bare er småting/personlig preferanser som skiller Vista og Leopard.

8840990[/snapback]

 

Hallo, ZFS har vært i Solaris lenge nå. Melder meg ut av diskusjonen jeg, du kommer bare med vås. Begynner å lure på om du bare tuller, ingen er jo så clueless og hiver seg inn i en diskusjon hvor man kan absolutt ingenting om temaet.

Lenke til kommentar
- ZFS - Flott idé ja, men så må jo det prøves ut i praksis også? Vi får se når NOEN AV OSS har prøvd det.

- Samme bablet om Unix-kjerne. Nå snakket jeg litt med en utvikler for Mac, burde ha fått mer ut av henne. Men hun reagerte på at OSX hadde en Unix-kjerne.

- iLife - Yep, slike programmer som Microsoft ikke får lov til å la følge med Windows.

- iTunes - Ikke akkurat et stort argument altså.

- Bonjour/Zeroconf - Har ikke hørt mye om dette, men Vista har et helt redesignet nettverksstack.

 

Du viser igjen at det bare er småting/personlig preferanser som skiller Vista og Leopard.

8840990[/snapback]

 

Hallo, ZFS har vært i Solaris lenge nå. Melder meg ut av diskusjonen jeg, du kommer bare med vås. Begynner å lure på om du bare tuller, ingen er jo så clueless og hiver seg inn i en diskusjon hvor man kan absolutt ingenting om temaet.

8841683[/snapback]

ZFS kan jeg bortimot ingenting om. Og slik jeg forstår det har ikke ZFS vært prøvd ut i et main-stream OS, men da er visst det feil.

 

I forhold til debatten om dette kommer til å bli inkludert i Leopard, noe som jeg har sagt jeg tviler på, kan du lese denne artikkelen; http://www.itavisen.no/php/art.php?id=385550

Lenke til kommentar

Klarte ikke se de helt store nyhetene. Det at man trekker fram at man kan gjøre menylinjen øverst på skjermen gjennomsiktig blir jo bare trist, men det skal selfølgelig sies at jeg følte det samme om Vista.

 

Synes egentlig det er ganske vanvittig at ingen av de får til større fremskritt med de enorme summene de benytter.

 

(jeg bruker for tiden Ubuntu, før jeg blir fanboy av det ene eller andre slaget)

Lenke til kommentar
Det vil ikke være et problem å fjerne filer som du absoultt ikke vil ha. Dessuten vil backupfilene være kryptert dersom man aktiverer det.

8841008[/snapback]

Hvordan forhindrer du at filer ikke blir backet opp da? Skjer dette automatisk? Er dette på et brukernivå slik at brukeren vet om det er slettet eller ligger i Time Machine et sted? Finnes det to sletteknapper - slett kun fra maskinen/slett også fra backupen/versjonshistorikk?

 

Edit: Nå må jeg koble av med en film eller noe. :ph34r:

8841041[/snapback]

 

Så lenge det ikke er like knotete som på Vista Home så overlever man vel :)

Lenke til kommentar
Hvordan er ytelsen i windows på mac vs windows på en dedikert maskin?

8843800[/snapback]

Du tenker da på gjennom BootCamp? Da vil ytelsen være den samme. Gjennom viritualiseringssoftware som VMware Fusion og Parallels får man naturlig nok ikke full ytelse, men med 3D akslerasjon og støtte for DirectX 8.1 (som kommer om ikke så altfor lenge) så går det an å spille forrige generasjon av spill slik som GTA 3 osv...

Lenke til kommentar

jeg syns faktisk ting så ennda mere rotete enn det var fra før. Ble overasket over apple sin os x, men rota meg bort 99 av 100 ganger jeg prøvde meg fram :p hehe

 

Arg realmad.gif Hvorfor koster Mac så mye!!

Fordi folk vill tjene penger...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Morsomt med folk som fortsatt tror mac koster så mye mer enn en laptop fra f.eks. Dell eller HP. Har vært i en strid selv idet siste der jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal gå rof MacBook Pro'en eller en annen laptop. Det frister jo ikke mindre nå som Leopard kommer :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg syntes det var litt skuffende at det virker som eye-candy er det viktigste i 10.5. Det er jo av liten betydning for produktiv bruk av maskinen. Stacks er jo forsåvidt interessant og at de skifter til ZFS-systemet (fornuftig valg, tror jeg).

 

Forøvrig er vel ikke Mac'en så veldig dyr, er den det da? Den koster mange penger, men den er ikke dyr, syntes jeg.

Lenke til kommentar

Både Apple og MS er alt for opptatt av å fortelle folk hvordan de skal bruke maskina si i stedet for å gi muligheter til å konfigurere sitt eget arbeidsmiljø. Vakkert og tantevennlig interface er alltids kjekt, men når alt kommer til alt, er det for min del effektiv workflow som teller. Det innebærer minimalistisk interface som ikke forstyrrer, og mulighet til selv å definere hva som skal være tilgjengelig "at the click of a button".

 

Er ikke linuxbruker som noen kanskje tror etter slike utsagn. Bruker Windows, men et bra operativsystem hadde ikke vært å forakte. For tiden har man stort sett valget mellom 3 halvgode, hver med sine mangler. Hvert til sitt bruk, men desverre ingen som kan alt. Det er DET jeg vil ha, med melis på :)

Lenke til kommentar
Både Apple og MS er alt for opptatt av å fortelle folk hvordan de skal bruke maskina si i stedet for å gi muligheter til å konfigurere sitt eget arbeidsmiljø. Vakkert og tantevennlig interface er alltids kjekt, men når alt kommer til alt, er det for min del effektiv workflow som teller. Det innebærer minimalistisk interface som ikke forstyrrer, og mulighet til selv å definere hva som skal være tilgjengelig "at the click of a button".

8848177[/snapback]

Det er derfor man har keyboard shortcuts! Lær og bruk!

Lenke til kommentar
Morsomt med folk som fortsatt tror mac koster så mye mer enn en laptop fra f.eks. Dell eller HP. Har vært i en strid selv idet siste der jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal gå rof MacBook Pro'en eller en annen laptop. Det frister jo ikke mindre nå som Leopard kommer :)

8845853[/snapback]

Den bærbare entrymodelen til Apple koster over 9000 kroner! Dette er den billigste bærbare mac'en du får tak i.

På komplett får du en Toshiba maskin for under 6000.

 

Mac er kanskje ikke dyrere om du sammenligner hva du får for pengene, men den billigste Mac'en er fortsatt dyr! Akkurat som den billigste Ferrari fortsatt er dyr. Man får hva man betaler for. Med mac må man betale mye og får deretter.

Lenke til kommentar
Det er derfor man har keyboard shortcuts! Lær og bruk!

8848610[/snapback]

 

Tanken er god den, men tenker litt mer avanserte løsninger. Trenger grafisk oversikt over ting og, ikke bare kjapp tilgang til funksjoner som er innebygd i operativsystemet. De funksjonene jeg vil ha, når jeg vil ha dem. Linuxfolket er jo bortskjemt på området her, mens jeg er fange på windowsplattformen av ymse grunner. En dugelig redning finns dog... om du er interessert kan du lese litt her: http://shell-shocked.org/article.php?id=247

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...