Gå til innhold

Hvor mange har Tamrons 17–50 mm f/2,8?


Anbefalte innlegg

Jeg syns det ligner mest på CA. Ser det meget godt hvis en forstørrer bildet x 2-3.

8837361[/snapback]

Mulig vi snakker om to forskjellige fenomener, men men... rundt snøen skal jeg være enig at det ser ut som det er litt CA (rød-lilla rand rundt snøfeltene) men det blå og gule mønsteret i buskaset i nedre halvdel av bildet kan jeg ikke se er noe annet enn moiré.

 

Jeg tok en titt på noen av mine egne bilder med samme objektiv, og jeg så i hvert fall ikke noe som lignet på det blå-gule mønsteret. Men jeg så antydninger til kromatisk aberrasjon, dog mye mindre synlig enn på det bildet.

 

Mulig muuh har fått et mandagseksemplar, selvsagt. Eller det kan være forskjellen mellom D50 og D80 som gjør seg gjeldende... eller det kan være forskjellig konverteringsprogramvare (jeg bruker Lightroom).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt det i et halvt år, og må si jeg er godt fornøyd med de optiske egenskapene.

Det jeg ikke er så godt fornøyd med er byggekvaliteten og fokusmotoren.

Fokusmotoren bråker litt, og er ikke voldsomt rask, men allikevel bedre enn mange andre.

 

Byggekvaliteten er brukbar, men det er veldig lett å få støv og skitt inn i objektivet.

Har hatt det med på en 4 måneder lang reise i Asia, og det har samlet seg små partikler innimellom elementene.

Og det er ikke kommet inn ved skifte av linse.

 

Legger ved et bilde av noen gatemusikanter i Dalí i Kina.

Tatt på frihånd med 350D, 1/10s f2,8 ISO 800.

post-69316-1181640367_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Tamron 17-50mm f/2.8 i Japan i januar og synes det er veldig skarpt og fint. Likevel bruker jeg det ikke så veldig mye etter at jeg kjøpte EF-S 10-22mm. Jeg trodde vidvinkelobjektivet var noe jeg ville bruke til mer spesielle formål, men der tok jeg feil. Det sitter på mye av tida.

Lenke til kommentar
Tamronen ser ut til å være hakket skarpere over hele fjøla.

Men en må ikke glemme Canons IS og USM når man skal sette sluttstreken...

Nei, IS tar Canon typisk 2-3-4 tusenlapper for avhengig av objektivene (noen er enda dyrere også), mens USM er også verdt litt. Men Tamronen er vel heller ikke spesielt treg på EOS-serien så vidt jeg har forstått...
Lenke til kommentar
"Føler" at dette er skarpere/bedre enn mitt gamle kit 18-70 og Sigma 30mm som jeg har solgt.

Heh. Med tanke på at du bor i nærheten av Frognerparken, og hvis nicket ditt består av initialene dine, så mistenker jeg at det var jeg som kjøpte den Sigmaen :p

 

Tamronen er veldig skarp til et zoomobjektiv å være, og absolutt et godt valg som "standard"-objektiv som sitter på huset hvis jeg ikke har noen spesielle planer for hva jeg skal ta bilder av. Den dekker et veldig praktisk brennviddeomfang, lysstyrken er god nok til at det går greit å ta innendørsbilder i et normalt opplyst lokale (men på mørke konserter o.l. må jeg finne frem fastoptikken :p ) og byggekvaliteten ligger langt over de fleste kitobjektiver. Skarpheten er omtrent på linje med Sigmaen vil jeg si, litt bedre på noen blenderåpninger, litt dårligere på andre, men alt i alt rimelig jevnt. Det eneste objektivet jeg har som klart er skarpere er Nikkor 50mm/1,4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...