Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tok en test, fikk 5.2 - Har jeg sukkersyke?


sexyback

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg tok en tilfeldig test av blodsukkeret mitt ikveld av noen jeg bor sammen med som har det, jeg fikk 5.2 som resultat, det er etter at jeg tok dette tilfeldig nå. Jeg spiste senest ikveld når det var Lost på tvnorge en stor hamburger og chips til rett fra gatekjøkken. Samt at jeg har drukket Pepsi Max og litt sjokolade frokostblanding idag. Litt sånn sløve dag der jeg bare har spist junk på en måte, ikke noe som skjer ofte.

 

5.2 , er dette ett farlig resultat da? Har jeg sukkersyke? Har tatt før å da hadde jeg nede på 4.

 

La det være klart at jeg ikke har noen som helst av symptomene med sukkersyke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Jeg tok en tilfeldig test av blodsukkeret mitt ikveld av noen jeg bor sammen med som har det, jeg fikk 5.2 som resultat, det er etter at jeg tok dette tilfeldig nå. Jeg spiste senest ikveld når det var Lost på tvnorge en stor hamburger og chips til rett fra gatekjøkken. Samt at jeg har drukket Pepsi Max og litt sjokolade frokostblanding idag. Litt sånn sløve dag der jeg bare har spist junk på en måte, ikke noe som skjer ofte.

 

5.2 , er dette ett farlig resultat da? Har jeg sukkersyke? Har tatt før å da hadde jeg nede på 4.

 

La det være klart at jeg ikke har noen som helst av symptomene med sukkersyke.

8801437[/snapback]

Jeg har Diabetes type 1, og jeg kan si her og nå at det du har der er helt normalt. Ingen bekymring.

 

Personlig har jeg vært helt oppe i 32 mmol/l, så det er en smule høyere enn hva du har der :cool: Men da måtte jeg også på sykehuset pga ketonforgiftning, dvs kroppen er i ketose.

 

Er du bekymret for å få diabetes type 2, så skal du begynne å spise sunt og mosjoner regelmessig, så kan du legge av deg bekymringene.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Sexyback.

 

Du er ikke sukkersyk, og bør slutte å være paranoid.

At blodet holder i snitt 5mmol/l sukker under faste, er det en indikasjon for en friskt, diabetesfri kropp.

 

Kroppen må holde 4.5-6.5 mmol/l i konsentrasjon av sukker, i blodet for enhver tid. Det inkluderer fasting eller spising.

 

 

Angående dicktators påstand:

For å bestemme at en har diabetes, må OGTT (Oral glucose toleranse test) og GOT (Glucose Oral Test) til. Ikke bare et høyt sukker nivå.

 

Da håper jeg at alle er litt klokere.

 

vaio ;)

 

edit: Formuleringer

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg testet meg hos lege for noen år siden. Fikk samme resultat som deg og han sa det var 1337, så du har nok ikke diabetes, nei.

Lenke til kommentar

hva du spiser har jo mye å si for hvordan blodsukkernivået ditt er...Har vært med på en 3-dagers test der vi spiste forskjellige typer mat, tok blodsukkeret, trente, og tok en teoretisk prøve i noe. Den dagen jeg bare spiste drittmat (sjokolade, is, burger osv) var blodsukkeret mitt veldig høyt...lå på 7 eller noe!

Den dagen jeg spiste normalt lå det rundt 3-4. som jeg tror er normalt da...så ville ikke tro du har diabetes, spesielt ikke hvis du hadde spist noe sjokolade og mat med mye fett...

Lenke til kommentar
jeg lå en gang på 8! har ikke diabetes men min bror har

8836667[/snapback]

Grunnen til at du lå på 8 er fordi du nylig hadde spist og kroppen var igang med å frigjøre insulin, og imens dette skjer, så stiger jo naturligvis blodsukkeret.

 

Det er akkurat som en gressbrann. Klart at brannen sprer seg imens brannbilen er på tur dit, mens med diabetikere fins det ikke brannbiler der. :p

Lenke til kommentar
jeg lå en gang på 8! har ikke diabetes men min bror har

8836667[/snapback]

Grunnen til at du lå på 8 er fordi du nylig hadde spist og kroppen var igang med å frigjøre insulin, og imens dette skjer, så stiger jo naturligvis blodsukkeret.

 

Det er akkurat som en gressbrann. Klart at brannen sprer seg imens brannbilen er på tur dit, mens med diabetikere fins det ikke brannbiler der. :p

8836680[/snapback]

konge forklaring !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...