Gå til innhold

Kommer det nye dSLR fra Nikon i år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et LCD-display med forenklede ikoner og segmenter vil i de fleste tilfeller være langt bedre lesbart enn et pixelmatrixdisplay.

8803881[/snapback]

 

For å poengtere det IGJEN: argumentet om dårlig lesbarhet holder bare ikke. Ditt ønske er å medisinere problemet istedet for å løse det. Det riktige svaret er å lage en bedre hovedskjerm som tilfredsstiller forbrukernes krav til lesbarhet.

 

Den ene bruker jeg når jeg skal gjøre småjusteringer mens jeg holder kameraet foran øyet, og hvis jeg senker kameraet litt for å se over det er den andre perfekt plassert.

Festlig, skal du argumentere for at du må bevege kameraet mindre nå da, hvis du kan se på toppen av kameraet kontra baksiden, der du alt har trynet ditt når du ser inn i søkeren?

 

Jeg vil tippe Nikon er mer interessert i ingeniører som evner å tenke utenfor boksen, enn gretne gamle gubber som stamper på stedet hvil. Men for all del: lykke til! :)

Lenke til kommentar
For å poengtere det IGJEN: argumentet om dårlig lesbarhet holder bare ikke. Ditt ønske er å medisinere problemet istedet for å løse det. Det riktige svaret er å lage en bedre hovedskjerm som tilfredsstiller forbrukernes krav til lesbarhet.

Det er jo nettopp det brukerne av kameraene ønsker - en enkel lettlest monokrom skjerm med bakbelysning på toppen av kameraet. De har jo allerede tilfredsstilt brukernes krav... En "bedre" skjerm betyr ikke tusenvis av farger og 3D-grafikk!

 

Den ene bruker jeg når jeg skal gjøre småjusteringer mens jeg holder kameraet foran øyet, og hvis jeg senker kameraet litt for å se over det er den andre perfekt plassert.

Festlig, skal du argumentere for at du må bevege kameraet mindre nå da, hvis du kan se på toppen av kameraet kontra baksiden, der du alt har trynet ditt når du ser inn i søkeren?

Hvis du tar bilder, men tar ned kameraet for å se bedre hva du tar bilde av, vil du ha kameraet typisk i brysthøyde. Da er en liten skjerm på toppen til innstillinger ideell til å vise disse, en liten lite strømkrevende skjerm med mulighet for lys. En skjerm bak på kameraet, vil ligge inntil brystet ditt. Nikon og Pentax har forstått dette.
Lenke til kommentar
For å poengtere det IGJEN: argumentet om dårlig lesbarhet holder bare ikke. Ditt ønske er å medisinere problemet istedet for å løse det. Det riktige svaret er å lage en bedre hovedskjerm som tilfredsstiller forbrukernes krav til lesbarhet.

Øh ja. Og mens vi venter på at LCD eller OLED-teknologien skal gjøre et sjumilssteg så vi får skarpe, høyoppløselige skjermer med god fargegjengivelse og god kontrast i kraftig lys, med et minimum av strømforbruk så vil jeg gjerne beholde den lille, gammeldagse LCDen på toppen av kameraet mitt, takk :roll:

 

Den ene bruker jeg når jeg skal gjøre småjusteringer mens jeg holder kameraet foran øyet, og hvis jeg senker kameraet litt for å se over det er den andre perfekt plassert.

Festlig, skal du argumentere for at du må bevege kameraet mindre nå da, hvis du kan se på toppen av kameraet kontra baksiden, der du alt har trynet ditt når du ser inn i søkeren?

8808141[/snapback]

Har du brukt et speilreflekskamera? Å flytte kameraet litt ned og se over det er en rimelig naturlig bevegelse når du vil ha øyet vekk fra søkeren og få et overblikk...

 

Og ok. Nå sitter jeg med kameraet rundt halsen bare for å sjekke hvordan jeg naturlig bruker det. Når jeg skal se på hovedskjermen, så tar jeg kameraet ca. 15-20 cm vekk fra øyet og vipper det 5-10 grader ned (jeg må uansett ha kameraet så langt vekke fra øyet for at øynene mine skal klare å fokusere på skjermen). Hvis jeg skal se på innstillings-skjermen tar jeg kameraet ca. 15-20 cm vekk fra øyet og vipper det kanskje 10 grader opp. Det siste er ikke akkurat noe som gir meg senebetennelse. Hvis jeg tar kameraet ned og holder armene i en litt mer avslappet stilling med kameraet i brysthøyde er innstillings-skjermen lett å se mens hovedskjermen stort sett peker på brystet mitt.

 

Jeg ser egentlig ikke problemet. Den lille skjermen er lettlest og har god kontrast i skarpt lys, og så lenge du er litt kjent med kameraet så gir den deg all den viktigste informasjonen om innstillingene med et kjapt øyekast (det eneste jeg savner på D80 er et eget felt for ISO og kanskje en EV-indikator som på D200).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste som har brukt speilreflekskameraet til litt mer enn et par festbilder her og der, har forstått hvor viktig denne infoskjermen på toppen av kameraet er. Jeg synes det er direkte plagsomt å måtte bruke skjermen på baksiden av EOS 400D for status når jeg demonstrerer kamera i butikken. D80/D200 sin infoskjerm på toppen, er mye mer naturlig plassert i forhold til hvordan et speilrefleks faktisk brukes, spesielt ettersom man pr. i dag ikke bruker skjermen som søker heller (bortsett fra på et par modeller).

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste som har brukt speilreflekskameraet til litt mer enn et par festbilder her og der, har forstått hvor viktig denne infoskjermen på toppen av kameraet er.

8870696[/snapback]

Jeg må si meg helt enig med dem som vil ha LCD slik det er plassert idag.

 

Personlig hadde jeg endt opp med å måtte 'vippe' kameraet forover absolutt hele tiden hvis denne infoen var plassert 'bakpå' kameraet. Utvilsomt mye mer tungvint; det er som det påpekes perfekt plassering å ha LCD'en oppå kameraet når man tar kamerahuset ned fra øyehøyde. Og infoen i LCD-displayet er jo langt på vei identisk som det man ser i søkeren, så å ha to utgaver av dette som krever tilnærmet samme holding av kameraet er jo idiotisk.

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste som har brukt speilreflekskameraet til litt mer enn et par festbilder her og der, har forstått hvor viktig denne infoskjermen på toppen av kameraet er. Jeg synes det er direkte plagsomt å måtte bruke skjermen på baksiden av EOS 400D for status når jeg demonstrerer kamera i butikken. D80/D200 sin infoskjerm på toppen, er mye mer naturlig plassert i forhold til hvordan et speilrefleks faktisk brukes, spesielt ettersom man pr. i dag ikke bruker skjermen som søker heller (bortsett fra på et par modeller).

8870696[/snapback]

 

Dette er jeg faktisk uenig i. Før jeg gikk over til digital, så var jeg innom Olympus OM-10, Nikon F-501 og Canon EOS-50E. Kun sistnevnte har det nevnte LCD display. Min erfaring er at jeg bruker info gra søker og/eller kontrollene/knappene på kamera. Og på min Canon 350D aom jeg har nå, så bruker jeg heller ikke LCD skjermen.

 

Det er selvfølgelig tilfeller hvor et slikt display er nyttig, men det er nok for de mer avanserte brukerne.

Lenke til kommentar

Det jeg absolutt ikke liker med aa ha info i lcd'en er at naar jeg tar bilder i dempet belysning blir jeg blendet naar jeg legger oeyet intil for aa se i soeker (eos 400d).

 

Anngaaende d80 saa tror jeg ikke det kommer en oppfoelger med det foerste fordi den har truffet markedet veldig bra virker det som. Men en firmware oppdatering hadde vaert fint. Jeg hadde blitt en glad fyr hvis man kunne skifte iso naar man holder inne func knappen (naar den er satt til aa vise iso).

Lenke til kommentar
Det jeg absolutt ikke liker med aa ha info i lcd'en er at naar jeg tar bilder i dempet belysning blir jeg blendet naar jeg legger oeyet intil for aa se i soeker (eos 400d).
Et lite tips: Følerne, som registrerer at du legger øyet inntil søkeren og derfor slukker skjermen, reagerer også på annet enn bare øyet. Legg en finger inntil før du legger øyet inntil søkeren, så slipper du å blendes. Evt. kan du lukke øyet til du er så nær at skjermen slukkes. Det er litt kronglete, men bedre enn å gå og se en hvit dis foran øynene i flere minutter etterpå :)
Lenke til kommentar
Det jeg absolutt ikke liker med aa ha info i lcd'en er at naar jeg tar bilder i dempet belysning blir jeg blendet naar jeg legger oeyet intil for aa se i soeker (eos 400d).
Et lite tips: Følerne, som registrerer at du legger øyet inntil søkeren og derfor slukker skjermen, reagerer også på annet enn bare øyet. Legg en finger inntil før du legger øyet inntil søkeren, så slipper du å blendes. Evt. kan du lukke øyet til du er så nær at skjermen slukkes. Det er litt kronglete, men bedre enn å gå og se en hvit dis foran øynene i flere minutter etterpå :)

8882236[/snapback]

 

Jeg blir ikke blendet av skjermlyset på vei mot søkeren - kanskje du bør dempe lysstyrken på skjemen din litt? =/

Lenke til kommentar

De siste ryktene sier 26 juni ja.

Ryktene sier også at kameraet vil bli:

"new professional camera that is leaps and bounds better than anything Canon is offering"

Om det ikke skjer nå til uka eller neste uke, en ting er helt sikkert. Det kommer nye modeller. Som er bedre enn de de har i dag, og som samtidig er bedre enn Canon sine. Når de kommer er en helt annen sak.

Btw: Nikons nettsider funker hos meg, gjort i hele dag. Når merka du dette?

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Mellom 9 og 9.30 var alle de europeiske Nikonsidene nede. Men nå fungerer de igjen, dessverre.

Tror de ligger på sentral server, så de ryker antakelig ned alle sammen samtidig hvis serveren går ned... Det kan jo også ha vært et lokalt linjeproblem, dersom de ikke ligger på én server, mange mulige årsaker :o)
Lenke til kommentar
Mener å huske at nikon har registrert D90 som merkenavn for lenge siden.

8902626[/snapback]

Desverre ingen indikasjon på at det kommer en ny modell med det navnet, helt vanlig å tenke mange modeller fremover når de registrerer modellnavn. At det kommer en D90 en gang er vel ikke usannsynlig, men ikke nå. D80 er jo siste modell i rekka. Pro modeller står nok for tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...