Gå til innhold

50 Megapixel fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kom tilfeldigvis over Denne artikkelen når jeg surfet på nettet i dag.

 

Canon har laget en brikke på 50 mpx.

 

Det som er oppsiktsvekkende er at den måler 28x19 mm.

8794314[/snapback]

 

Jeg klarer meg lenge med 10 Mpx. Tar biler i RAW og merker at harddisken fylles opp fort. Med 50 Mpx må jeg alt for ofte kjøpe meg en ny ekstern harddisk.

 

Men fint for de som skal printe virkelig stOOOOre posters.

 

Chico

Lenke til kommentar
Med tanke på at man får 10-12 Mp ut av en sensor som er en femtedel av størrelsen, så ser jeg egentlig ikke dette som noe revolusjonerende. Jeg ser heller ikke poenget.

8801009[/snapback]

 

En fordel er at man kan bundle 4 piksler sammen og behandle de som 1 - disse sensorene har jo et Bayer filter som gjør at hver pixel ser kun 1 farge (R,G eller B) - Det er dette som gir effekter som moire. Med 4 celler per pixel så vil jo det være håp om lite støy - høy ISO. Vi ender da opp med "kun" 12,5MP - noe som fortsatt burde holde...

 

Tom

Lenke til kommentar

Der jeg leste om denne var det snakk om å bruke den i overvåkningskameraer der det er veldig veldig mange mennesker, så det blir nok neppe aktuelt å putte den i et SLR.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel om optikken er i stand til å yte denne oppløsningen rettferdighet. Tror ikke denne havner i 1Ds MK 3, for å si det sånn.

Det blir vel i så fall med et vilt fast-objektiv eller noe sånt. Usikker på hva oppløsningsevnen til 135mm f/2L og 50mm f/1.2L er, men det er i hvert fall utelukkende fastoptikk som har sjans som å gjengi så mye detaljer...
Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel om optikken er i stand til å yte denne oppløsningen rettferdighet. Tror ikke denne havner i 1Ds MK 3, for å si det sånn.

8805441[/snapback]

 

1DsIII får visstnok en 22Mp sensor. Kommer i høst om ikke noe spesiellt skjer, i følge mine kilder (brodern jobber i en av USAs største fotokjeder)

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel om optikken er i stand til å yte denne oppløsningen rettferdighet. Tror ikke denne havner i 1Ds MK 3, for å si det sånn.

Det blir vel i så fall med et vilt fast-objektiv eller noe sånt. Usikker på hva oppløsningsevnen til 135mm f/2L og 50mm f/1.2L er, men det er i hvert fall utelukkende fastoptikk som har sjans som å gjengi så mye detaljer...

8805467[/snapback]

 

Avhenger oppløsningsevnen til et objektiv av max blenderåpning?

Lenke til kommentar

 

Avhenger oppløsningsevnen til et objektiv av max blenderåpning?

8810019[/snapback]

 

Ikke annet enn at de med store åpningsforhold ofte har svært god optikk i utgangspunktet og at de når sin beste ytelse på blendertrinn hvor konsumentoptikk gjerne begynner. F.eks 135/2 topper ut med best ytelse på blender 5.6.

Lenke til kommentar

 

Avhenger oppløsningsevnen til et objektiv av max blenderåpning?

8810019[/snapback]

 

Ikke annet enn at de med store åpningsforhold ofte har svært god optikk i utgangspunktet og at de når sin beste ytelse på blendertrinn hvor konsumentoptikk gjerne begynner. F.eks 135/2 topper ut med best ytelse på blender 5.6.

8810064[/snapback]

 

Mao ord har objektivets blenderåpning i seg selv ingenting med objektivets oppløsningsevne å gjøre. Men hva er det som avgjør objektivets oppløsningsevne? Er det i det hele tatt mulig å snakke om oppløsningsevnen på et objektiv? (skjønner ikke dette, mulig det burde ha vært tatt opp i en egen tråd)

Lenke til kommentar
Mao ord har objektivets blenderåpning i seg selv ingenting med objektivets oppløsningsevne å gjøre. Men hva er det som avgjør objektivets oppløsningsevne? Er det i det hele tatt mulig å snakke om oppløsningsevnen på et objektiv?  (skjønner ikke dette, mulig det burde ha vært tatt opp i en egen tråd)

Ja, du kan godt snakke om oppløsningsevnen til et objektiv, det blir litt på samme måte som oppløsning på en sensor - hvor små detaljer evner objektivet å skille mellom. For å finne begrensningen til objektivet må du ha en sensor som har høyere oppløsning, for å finne begrensningen til sensoren må objektivet kunne gjengi finere detaljer enn sensoren. På mange rimelig objektiver til DSLR, er det faktisk optikken som er begrensningen, bl.a. 18-55-kit-zoomene. Flere av disse klarer ikke gjengi flere detaljer når sensorene får flere enn 6-7MP, med andre ord vil 10MP-sensorer egentlig ikke gi noen flere detaljer (men de kan selvfølgelig være bedre på andre områder, som lysfølsomhet, støyegenskaper etc).

 

Men blenderåpningen i seg selv avgjør ikke oppløsningsevnen, nei. Et godt eksempel på dette er vel Canons "legendariske" 50mm f/1.0L, som er en av de mindre skarpe 50mm Canon har laget (skal ikke si det for sikkert, men lurer på om selv 50mm f/1.8 er skarpere, men du verden for en lysstyrke da!). Grunnen til at jeg trakk frem disse to objektivene, er at de, og kanskje særlig 135mm f/2L, regnes for å være blandt de skarpeste Canon-objektivene noensinne, og kanskje også blant småformatoptikk generelt også. Lysstyrken kommer av at brukerne av optikk i denne prisklassen forlanger det, og de forlanger også at fastoptikk i denne prisklassen er skarp...

Lenke til kommentar

Men blenderåpningen i seg selv avgjør ikke oppløsningsevnen, nei. Et godt eksempel på dette er vel Canons "legendariske" 50mm f/1.0L, som er en av de mindre skarpe 50mm Canon har laget (skal ikke si det for sikkert, men lurer på om selv 50mm f/1.8 er skarpere, men du verden for en lysstyrke da!).

8811060[/snapback]

 

Javisst. Et merkelig objektiv.

 

Se denne (50/1.0 vs 1.4 vs 1.8)

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm

Som han skriver om 1.0L:

"This heavy, complex and well-constructed lens gave disappointing performance. I had hopes that it would provide excellent optical performance at f/1.4 for some of my applications. The EF 50mm f/1.4 lens at f/1.4 produced images almost indistinguishable from those produced by the 1.0L lens at the same aperture. At f/1.0, images were soft to the point of being almost useless for any uses I would have for images. This lens may be a collectors item because it is rare and no longer in production. However, because of its poor performance at apertures wider than f/1.4 and the improved performance of high ISO digital cameras, there is little or no photographic rationale to own one. "

 

Likevel selges de brukte på ebay for $4500! For denne prisen får en 2 x EF 85mm f/1.2L II eller en EF 300mm f/2.8L IS eller en 1D Mark III eller 50 x EF 50mm f/1.8 om man vil....

Hinnnnnsides.

 

Men det forklares selvsagt med siste del av det Castleman skriver. Folk skal ha det i sine kabinett..

Lenke til kommentar
Likevel selges de brukte på ebay for $4500! For denne prisen får en 2 x EF 85mm f/1.2L II eller en EF 300mm f/2.8L IS eller en 1D Mark III eller 50 x EF 50mm f/1.8 om man vil....

Hinnnnnsides.

 

Men det forklares selvsagt med siste del av det Castleman skriver. Folk skal ha det i sine kabinett..

Mens vi er inne på "spesiell optikk", skulle fått et bilde av Canon-objektivet de har på Nordlysobservatoriet her... Canon 50mm f/0.85! Riktignok ikke mulig å sette på noe standard konsumentkamera, så er vel mest for kuriositetens skyld. Men dog, f/0.85!
Lenke til kommentar
Likevel selges de brukte på ebay for $4500! For denne prisen får en 2 x EF 85mm f/1.2L II eller en EF 300mm f/2.8L IS eller en 1D Mark III eller 50 x EF 50mm f/1.8 om man vil....

Hinnnnnsides.

 

Men det forklares selvsagt med siste del av det Castleman skriver. Folk skal ha det i sine kabinett..

Mens vi er inne på "spesiell optikk", skulle fått et bilde av Canon-objektivet de har på Nordlysobservatoriet her... Canon 50mm f/0.85! Riktignok ikke mulig å sette på noe standard konsumentkamera, så er vel mest for kuriositetens skyld. Men dog, f/0.85!

8811194[/snapback]

 

He-he..

Dette er et farvann jeg ikke er ofte ute i. Vet Canon lagde en 0.95 på 60-tallet, http://www.canon.com/camera-museum/camera/...a/s_50_095.html men denne 0.85 har jeg ikke hørt om. Wow. Noe spesiallagde greier?

 

Bjørn Rørslett har visst noen slike > f1.0 objektiv (se http://www.naturfotograf.com )

 

[EDIT]

Fant denne på foto.no

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=270194

 

En trekker frem Canon 50/0.95 hvorpå BR svarer "0.95? Jeg har en kasse med objektiver med f/0.75 og f/0.8. " :D

Tror den karen har en objektivsamling over snittet...

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...