Gå til innhold

750 GB også fra Western Digital


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Budsjettmodellene utstyres ofte med "kjipere" plater enn toppmodellene så jeg tror 500GB vil holde seg på 3*167GB en god stund til.

Så netshop er ute med en liten løgn når de skriver "Ny versjon med 2 plater" på WD 500GB ?

8807970[/snapback]

Jeg vil kalle det en misforståelse eller et feilsitat. Den versjonen der, WD5000AAKS har 3 plater. Dette er en forbedret utgave av den gamle WD5000KS med 4 plater.

 

Så vidt jeg vet har ingen produsenter laget noe mer enn 200 GB/plate ennå. (Rekordholderen er Hitachi med sin 5-platers, 200 GB/plate = 1TB disk)

Lenke til kommentar

Det er ikke fullt så enkelt. Kostnadsligningen har etter det lille jeg forstår tre ledd:

 

A. Kostnaden for chassiet. Denne kostnaden er ganske konstant, men varierer litt med mengden cache og om det er SATA eller P-ATA. Kostnaden inkluderer selve chassiet, kretskortet, motoren, spindelen og aktuatoren (armen som lesehodene sitter på, spoler og magneter)

 

B. Kostnaden for hver plate og ett sett med 2 lesehoder. Jo mer kapasitet per plate jo dyrere. Nå for tida er 160-200 GB/plate det vanlige, mens det ennå finnes gamle disker og plater i salgskanalene med ned til ca 125 GB/plate.

 

C. Kostnaden for montering av plater og hoder med høy presisjon. Marginene er veldig små og må være mindre jo flere plater som skal monteres. Skal det være 2 plater må kanskje marginene være 1 mikrometer. Skal det være 5 plater må marginen på avstanden mellom platene være en fjerdedel av det for at ikke de adderte marginene mellom alle platen skal bli over 1 mikrometer. Med 5 plater er det også vanskeligere å lavnivå-formatere. Flere arbeidsoperasjoner gir også høyere risiko for støvkorn som kan ødelegge disken.

 

Faktor C er vist veldig høy. Så høy at det ikke er lønnsomt for en produsent å "kuppe" markedet ved å lage billige 640GB (4*160) og 800 GB (5*160) disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...