Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å sole seg ute


Chaoks

Anbefalte innlegg

I det siste så har været vært enormt fint, og da bestemte jeg meg for å sole meg ute istede for å ta solarium..Begynte på fredag og har solet meg hver dag til søndag (idag) har ligget ut sånn fra 2 til 4, men ikke sammenhengde, gikk mye inn og ut....Har blitt utrolig brun og det vises veldig godt skillet. Det jeg er redd for er om jeg kan øke sjansen for hudkreft?? siden jeg satt ute så lenge i tre dager?? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet i sola i _hele_ dag, halv 9 til 7. jeg ble litt sol brent men men ...

 

Foresten, jeg jobbet på en festival, og fikk en tshirt som så skikkelig pirate ut, så tegnet en pirateskull på armen med sprit tusj. Vasket den nettopp av, nå er armen litt rød, og jeg har en hvit pirateskull på armen ^^

Lenke til kommentar

Solstrålene som treffer her oppe på kloden er langt fra så intense som de du ville fått på deg hadde du solt deg f.eks. ved ekvator. Solens intensitet er langt lavere her i nord pga lysspredningen som følger den sfæriske klodeformen.

 

Det er med andre ord ikke så farlig å sole seg litt ute her i nord :)

Lenke til kommentar

Men nå kan vell ozonlaget vere tynnere her i nord i og med at vi er nærme nordpolen. Noe jeg fik smertelig erfare under flystevne på sola i 2004 da jeg var vakt der. Nå var riktig nok ozonlaget tynnere den ene helgen i forhold til resten av året. Men du skjønner vell kanskje poenget. Ozonlaget er tynt i nord og sør og tjukkere rundt ekvator.

 

Om det er bedre eller verre en solarium aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kreft er somregel noe som ligger latent i genene dine, som min diabetes. Hva du gjør eller ikke gjør har ikke alt for mye å si bortsett fra å fremskynde eller utsette sykdommen om du har feil gener. Er du en av de uheldige så får du kreft før eller siden uansett, med mindre du dør av noe annet først. Er du ikke en av dem får du ikke kreft, med mindre du utsettes for radioaktiv stråling av noe slag. :thumbup:

Lenke til kommentar
Solarium er for pyser. Sol deg ute, og nyt noe leskende drikke og god frukt. Vannmelon anbefales. Serveres gjerne sammen med god musikk i bakgrunnen.

8777990[/snapback]

 

ååhh.... gidd å skriv sånn når jeg sitter inne i et klamt klasserom å kjeder livet av meg når sola skinner utenfor :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...