Gå til innhold

Prisforskjell på filtre


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe et par filtre, og har sett litt rundt på Ebay. Da fant jeg disse to: Hoya 77mm Coated NEUTRAL DENSITY ND8

og Hoya 77mm Pro 1 Digital ND8 Filter DMC .

 

Det første koster $40 mens det andre koster $113. Er det mulig å rettferdiggjøre denne prisforskjellen eller kan jeg like så godt gå for det billigste?

 

(Hvis dere vet om noen bedre tilbud på Ebay så si gjerne i fra.)

 

 

Jeg har også tenkt til å kjøpe et sirkulært polariseringsfilter. Har dere noen forslag om hva jeg burde se etter da? Jeg vil gjerne ha GOD kvalitet. Hvis dere vet om noen spesifike tilbud på Ebay så gjerne nevn dem også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har planer om å kjøpe et par filtre, og har sett litt rundt på Ebay. Da fant jeg disse to: Hoya 77mm Coated NEUTRAL DENSITY ND8

og Hoya 77mm Pro 1 Digital ND8 Filter DMC .

 

Det første koster $40 mens det andre koster $113. Er det mulig å rettferdiggjøre denne prisforskjellen eller kan jeg like så godt gå for det billigste?

Vet ikke om det dyreste kan forsvare forskjellen, men du er klar over hva slags filtre dette er og hva de brukes til? ND8-filtre klarer ikke jeg se veldig mange bruksområder til i Norge, for å si det sånn (i hvert fall ikke med digitalt speilrefleks)...

 

Ang. polafiltre er du vel inne på rett spor med Hoya der også tenker jeg. Burde kunne fås nokså rimelig på eBay. Der vil det nok muligens kunne lønne seg å spandere på de ekstra kronene for den dyreste (regner med du finner omtrent tilsvarende prisspenn som på de to ovenfor).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Vet ikke om det dyreste kan forsvare forskjellen, men du er klar over hva slags filtre dette er og hva de brukes til? ND8-filtre klarer ikke jeg se veldig mange bruksområder til i Norge, for å si det sånn (i hvert fall ikke med digitalt speilrefleks)...

 

Er det ikke det som kalles gråfilter? Jeg leste et sted at det og CPL-filter var to type filtre som var nyttige. Er det feil eller?

 

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe UV-filter.

Lenke til kommentar
Jeg har iallefall forstått det slik at ND filter = gråfilter. Og jeg kan se mange  bruksområder egentlig...

8767301[/snapback]

Jeg bruker de ofte sammen med studiosettet mitt.. Kan ikke stille de langt nok ned (styrke).. Og da kan jeg ikke bruke blender lavere enn ca 8 uten å få for mye lys (pga korteste lukkertid er 1/200 - 1/250 sek). Ved bruk av ND8 så kan jeg gå ned til F2.8.

 

Har et slikt til både 50mm F/1.4 og til 24-105 F/4L (og de andre som tar 77mm filtere)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...