Gå til innhold

Nye Z-5500 fungere ikke


Anbefalte innlegg

Når jeg spiller på det høyeste, så har jeg maks 5 fulle firkanter på hovedenheten. Og da spiller anlegget meget høyt. Men nå bruker jeg det på pulten ved PCen. Hvis man bruker det f.eks. i stua, og sitter ett stykke unna, så må nok volumet mer opp. Men å ha dette på 2/3 eller mer er jo sinnsykt høyt, bra spiller de heller ikke da.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor alle måler lydnivået fra kun kontrollenheten. Nivået kan reguleres fra flere kilder, f.eks. volumknappen i OS'et og volum i programmet du kjører. At 5 fulle firkanter er høyt hos en, betyr altså ikke at det er høyt hos andre.

 

Hvorfor bruker dere da digial overføring, da blir det jo ingen surroundlyd. Har selv testet forskjellen i lydkvalitet mellom Coax og analogt fra mitt Creative X-FI Xtreme Music, og analogt gir mye bedre lyd. D/A converterene som sitter på lydkortet er en god del bedre enn de som sitter i Logitechen.

 

Hva mener du med at det ikke blir noe surroundlyd med digitalt? Det er jo feil. Hos meg er lydkvaliteten dårligere analogt enn digitalt, men jeg har ikke samme lydkort som deg.

 

 

Min lyd i Windows står ca 10-15 % fra topp volum. Det for å unngå forvrengning av lyden som kommer ved å kjøre det på fullt.

 

I spill med surround lyd, så encoder kun noen veldig få dette til digital 5.1 lyd. Kun Asus sine Xonar og Azurtech sine. Ingen av de innbygde eller Creative sin gjør dette. Da sender de kun stereo, som da Logitech enheten igjen må omgjøre til surround med Pro Logic. Dette er ikke ekte surround, slik man få når man kjører det analogt fra lydkortene med 3 stereo kabler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja... Da har jeg også fått problemer med mine etter bare en ukes bruk. :hrm: Kontrollenheten (R743) står nå fast på "input: coax" og "detecting..." en liten stund før den slår seg av. Om jeg slår strømmen av eller tar ut og inn strømkontakten, står den fortsatt fryst på samme sted og slår seg av etter ca. 15 sekunder.

 

Ringte Logitech, og de ba meg teste å holde inn knappene input og settings samtidig i ca. 10 sekunder. Det skal være en slags reset-funksjon. Har ikke fått testet det enda, for settet lot seg ikke skru på da jeg var i telefonen. Sjekket sikringen med multimeter, og viste seg at den var brent.

 

Sikringen ble byttet og kontrollenheten resatt, og problemet er der fortsatt. Fikk lov av Netshop å bare sende kontrollenheten, men da risikerer jeg at feilen ligger et annet sted. Er det sannsynlig at feilen ligger i suben?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått problem med mitt sett nå.. Fikk det på julaften, å det har ikke vært antydning til problemer med settet, inntil nå! Igårkveld funket det som normalt, og jeg tenkte ikke mer på det. Skrudde av anlegget før jeg la meg. Og skrudde av strømmen for hele stua, slik at det ikke går strøm i stikkontakten eller noe slikt. I dag etter jobb (1700) skulle jeg skru på anlegget, men det er ikke liv i det hele tatt. Ikke lys i kontrollenheten. (PID 736)

 

Mni teori kan være at siden jeg skrur av all strømmen i hele stuen, så kan det hende at sikringa røk i det jeg skrudde på strømmen til stua igjen.. Men jeg synes at det er litt rart, for dette har jeg gjort hver dag i en halv mnd...

 

Tips/ forklaring anyone?

 

Har ikke lyst til å sende inn greierne. Men hvis det er slik at jeg må sende det inn, må jeg betale frakt tilbake selv, eller kan firmaet sende en eske som er frankert? (MPX.no)

Lenke til kommentar
Har fått problem med mitt sett nå.. Fikk det på julaften, å det har ikke vært antydning til problemer med settet, inntil nå! Igårkveld funket det som normalt, og jeg tenkte ikke mer på det. Skrudde av anlegget før jeg la meg. Og skrudde av strømmen for hele stua, slik at det ikke går strøm i stikkontakten eller noe slikt. I dag etter jobb (1700) skulle jeg skru på anlegget, men det er ikke liv i det hele tatt. Ikke lys i kontrollenheten. (PID 736)

 

Mni teori kan være at siden jeg skrur av all strømmen i hele stuen, så kan det hende at sikringa røk i det jeg skrudde på strømmen til stua igjen.. Men jeg synes at det er litt rart, for dette har jeg gjort hver dag i en halv mnd...

 

Tips/ forklaring anyone?

 

Dette er nok helt sikkert sikringen. Du får tak i en boks med 10 stk. hos Clas Ohlson for 32 kr. Sørg for å kjøpe 2 A "trege" sikringer.

 

Har ikke lyst til å sende inn greierne. Men hvis det er slik at jeg må sende det inn, må jeg betale frakt tilbake selv, eller kan firmaet sende en eske som er frankert? (MPX.no)

 

Du må betale frakt selv hvis det ikke var noe galt med anlegget, men porto skal tilbakebetales om det ikke var din feil i følge forbrukerloven.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk en ny kontrollenheten for litt over en uke siden. Kontrollenheten hadde fingeravtrykk og strikk rundt, så det virket som om den var brukt. De digitale utgangene fungerer helt fint, men det er problemer med de analoge utgangene.

 

Settet spiller normalt en liten stund før det begynner å hakke, og til slutt forsvinner lyden helt. Ofte dukker det også opp rare symboler/svarte firkanter på skjermen til kontrollenheten når lyden forsvinner. Lyden kommer tilbake igjen om jeg lar settet hvile med av/på-knappen på subwooferen avslått, og det virker som om om settet spiller lenger jo lenger jeg har latt systemet hvile. Dersom jeg trykker på "input" 3 ganger for å starte detektering av lydsignal på nytt, kommer lyden tilbake i 1-2 sekunder, men blir borte igjen. Det hjelper ikke å resette kontrollenheten ved å holde inn "input"+"settings" heller.

 

Bruker de digtale utgangene til vanlig, men jeg vil jo ha fungerende analoge utganger også, spesielt siden jeg tenkte å bruke settet med Wii'en.

 

Finnes det overganger fra analog til digital? Mulig det ikke hadde hjulpet noe, men kan jo kanskje prøve.

Lenke til kommentar
Synes du 5 ruter på kontrollenheten er meget høyt har du enten perfekt hørsel eller meget sensitiv ovenfor lyder. på 10 begynner det å bli ganske høyt.

 

Det kommer vel også kanskje av hvor nærme man sitter høytallerene.

 

Har man dem som PC anlegg, så er nok 5 høyt, har man dem som stue anlegg så kan nok 10 kanskje tilsvare 5 som for PC anlegg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tok med sikringen på jobb idag, og fikk en elektriker til å måle sikringen, å det viste seg at det var den som var gått. Takk og lov for det..

 

 

TIPS For og skjekke sikringen selv:

 

Ta skiringen og et 1,5v batteri eller 9v batteri (vis du tør).

Sett batteriet og Sikringen i serie. Gjør så at +'en på batteriet er borti tungen. Ha litt spytt mellom batteriets - (minus) pol og sikringen. Sleik også på en finger (jeg bruker den mitterste). Ta fingern av og på fra sikringen for og kjenne etter forskjeller. Kjenner man forskjeller på tungen betyr det at sikringen virker.

 

Lurt og skjekke batteriet først da.

 

9volt annbefales ikke grunnet av at det gir et lite støkk i tunga. Men et utgått et som har litt spenning igjen kan brukes.. Feks 9voltsbatteri kidza har brukt i fjernkontrollern til leken.

 

Totalt ufarlig.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Hei.

En venn av meg har logitech z-5500. Han var borte noen dagen, og da han kom hjme igjen virket ikke anlegget. Funka fett da han dro. Er helt dødt, ikke lys i kontrollen selv om bryteren bak er på.

Er det da sikringa som har gått? Hvordan kan den i så fall ha gått når anlegget ikke er rørt?

Hvis en da må bytte sikringa er det da bare å kjøpe en ny på clas?

Lenke til kommentar
Er nok sikringen som har gått da ja. Aner ikke hvordan :dontgetit: Men sikring skaffer du hos claas eller på en bensinstasjon :thumbup:

 

Men når jeg da skal bytte den, er det da bare å skru opp baksiden av suben? Ligger da sikringen lett synelig?

 

sikringen blir med ut, sammens med den "skruven" som du skrur ut :yes:

Lenke til kommentar

Hva mener du med 13?

 

Er det 13 halve eller 13 hele prikker?

 

For 13 hele prikker er etter min erfaring ganske høyt. Men den burte tåle det lett, da volumet faktisk går opp til Boost 11 (dra hjulet noen ganger etter fullt, så kommer det mer)

 

Hvorfor mener du den er sprent? bytt den med en side høytaller, og se om det kommer samme lyd. Det kan hende det er selve forsterker kanalen som er ødelagt, og ikke høytalleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...