Gå til innhold

Forslag til kjærestevennlig linuxdistro?


Anbefalte innlegg

Er selv Debian-fanatiker og tilhenger av den enkle og rene Blackbox-windowmanageren.

 

Nylig ønsket kjæresten å "prøve Linux", så jeg installerte et system som liknet mitt eget skrivebordsoppsett (som var det hun hadde sett av Linux) på laptopen hennes. Hennes første spørsmål var "Hvor er start-menyen?" :cry:

 

Såh, her trengs det andre boller. Leter etter en "kjærestevennlig" distro med start-knapp (KDE/Gnome), samt et mye enklere grensesnitt enn apt/aptitude for å installere nye pakker.

 

Trenger ikke, og kan heller ikke kjøre (700MHz laptop), massevis av fancy effekter og slikt.

 

Noen som har noen forslag/erfaringer?

 

Vær så snill å ikke starte en distro-krig. Alle gode forslag vil bli testet.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Xubuntu. Siden du er vant med Debian er det vel ikke stort nytt å sette seg inn i, Xfce går dessuten finfint på en 700MHz. Du kan selvsagt bare bruke Xfce under Debian også :)

8757202[/snapback]

Jeg kan alltids sette meg inn i noe nytt. Essensen i problemet her er at jeg må finne noe som likner windows, samtidig som det "er" Linux. Spesielt er dette med tanke på hvordan man installerer nye pakker. Å søke etter og installere pakker med apt, og særdeles endring av sources.list for å få tak i nye pakkelagre falt ikke særlig i smak :)

 

Har aldri egentlig prøvet Ubuntu grundig. Sjekker hvordan pakkestyringssystemet (eller hva det nå heter på norsk) fungerer der og tester det :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har så godt som null erfaring med Debian og *buntu, men jeg installerte akkurat Linux Mint 3.0 på en litt sliten pc. Jeg synes det ble overraskende bra. Spesielt siden det var en offline installasjon og distroen kommer ferdig pakket med "absolutt alt". Det eneste jeg etterinstallerte var tcl/tk-8.5 og aMSN-0.97rc1. "Kunden" var en jente som aldri hadde brukt noe annet enn windoz. Hun liker det veldig godt, både utseendet og funksjonaliteten, og har ingen store problemer med overgangen fra windoz

Lenke til kommentar
Å søke etter og installere pakker med apt, og særdeles endring av sources.list for å få tak i nye pakkelagre falt ikke særlig i smak :)

8757256[/snapback]

 

Å legge til pakkebrønner med Ubuntu er enkelt. Bare å hake av eller skrive inn i en dialogboks som ligger i menyen til Synaptic. Trenger ikke redigere sources.lst.

 

Du kan prøve Xubuntu. 256 går i Ubuntu, men heller ikke mer enn det.

8757337[/snapback]

 

Kjører Ubuntu på en 850 MHz Pentium III med 384 MB RAM. Det går, men det er ufattelig seigt. Kjæresten min kjører Ubuntu på en 2.2 GHz Pentium 4 med 512 MB RAM, som er raskere men kan være irriterende tregt til tider. Anbefaler derfor ikke Ubuntu og 256 MB RAM. Kjør Xubuntu.

Lenke til kommentar

Av Gnome og KDE, så syntes jeg KDE er det som ligner windows mest med standard oppsett. Kan vel alltids flytte om litt på ting i Gnome også slik at det blir mere likt windows. Har ikke testet Xfce, men det skal vel være mindre ressurskrevende, så det er kanskje ett bedre alternativ ytelsesmessig.

Lenke til kommentar
Er selv Debian-fanatiker og tilhenger av den enkle og rene Blackbox-windowmanageren.

 

Nylig ønsket kjæresten å "prøve Linux", så jeg installerte et system som liknet mitt eget skrivebordsoppsett (som var det hun hadde sett av Linux) på laptopen hennes. Hennes første spørsmål var "Hvor er start-menyen?"  :cry:

 

Såh, her trengs det andre boller. Leter etter en "kjærestevennlig" distro med start-knapp (KDE/Gnome), samt et mye enklere grensesnitt enn apt/aptitude for å installere nye pakker.

 

Trenger ikke, og kan heller ikke kjøre (700MHz laptop), massevis av fancy effekter og slikt.

 

Noen som har noen forslag/erfaringer?

 

Vær så snill å ikke starte en distro-krig. Alle gode forslag vil bli testet.

8757183[/snapback]

 

Tja, kjæresten min kjører Fedora. Nå skal det sies at hun kjørte ubuntu en stund før vi møttes, så hun hadde vært "borti" linux tidligere ;)

 

Av Gnome og KDE, så syntes jeg KDE er det som ligner windows mest med standard oppsett. Kan vel alltids flytte om litt på ting i Gnome også slik at det blir mere likt windows. Har ikke testet Xfce, men det skal vel være mindre ressurskrevende, så det er kanskje ett bedre alternativ ytelsesmessig.

8759250[/snapback]

 

KDE er nok mer identisk, men erfaringsmessig så er det ikke "hmmz startmenyen ligger øverst og ikke nederst OH NO!", men "hmm... jeg må skrive en überkryptisk kommando for å bruke en usbdings -> reboooot..."

Lenke til kommentar
Er selv Debian-fanatiker og tilhenger av den enkle og rene Blackbox-windowmanageren.

 

Nylig ønsket kjæresten å "prøve Linux", så jeg installerte et system som liknet mitt eget skrivebordsoppsett (som var det hun hadde sett av Linux) på laptopen hennes. Hennes første spørsmål var "Hvor er start-menyen?"  :cry:

 

Såh, her trengs det andre boller. Leter etter en "kjærestevennlig" distro med start-knapp (KDE/Gnome), samt et mye enklere grensesnitt enn apt/aptitude for å installere nye pakker.

 

Trenger ikke, og kan heller ikke kjøre (700MHz laptop), massevis av fancy effekter og slikt.

 

Noen som har noen forslag/erfaringer?

 

Vær så snill å ikke starte en distro-krig. Alle gode forslag vil bli testet.

8757183[/snapback]

 

Tja, kjæresten min kjører Fedora. Nå skal det sies at hun kjørte ubuntu en stund før vi møttes, så hun hadde vært "borti" linux tidligere ;)

 

Av Gnome og KDE, så syntes jeg KDE er det som ligner windows mest med standard oppsett. Kan vel alltids flytte om litt på ting i Gnome også slik at det blir mere likt windows. Har ikke testet Xfce, men det skal vel være mindre ressurskrevende, så det er kanskje ett bedre alternativ ytelsesmessig.

8759250[/snapback]

 

KDE er nok mer identisk, men erfaringsmessig så er det ikke "hmmz startmenyen ligger øverst og ikke nederst OH NO!", men "hmm... jeg må skrive en überkryptisk kommando for å bruke en usbdings -> reboooot..."

8781596[/snapback]

 

Lilnux Mint er jo den perfekte "damedistro": Cassandra, Bianca, Bea .. :D

 

Ser for øvrig meget pen ut også:

9.png

Lenke til kommentar

i ubuntu (og sikkert debian) ligger en pakke som heter

fvwm95 - Win95 lookalike Window Manager for X

det er ferdig oppsett av fvwm som ligner win95 veldig. ser gammelt ut for folk som er vant til XP, men garantert gjenkjennelig.

 

forøvrig fikk damen min gnome, og det gikk bra. gnome er rent og enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å omvende dama, men det går liksom ikke. Hun sier at hun skal skifte til ubuntu nå vi gifter oss eller når hun er 30. Begge deler er en god stund til tho...men men hu får velge selv og ettersom hun er fornøyd med MCE og har kjøpt laptopen sjøl :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...