Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med servo?!?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Idag tenkte jeg at jeg skulle skifte servo-oljen siden den nesten var helt svart...

 

Tok av boksen og den ene, lille slangen og tømte ut alt av olje, i tillegg startet jeg bilen litt og svingte litt på rattet at resten kom ut også fra slangene...

 

Etter det fylte jeg opp boksen, men det kommer sånn skrape-aktig lyd hver gang jeg vrir på rattet nå.. Måtte fylle opp til maks flere ganger siden nivået sank etter jeg vred rattet fram og tilbake..

 

Lyden har blitt mindre nå etterhvert, men er der fortsatt.

 

Og i servo-olje tanken så er det et skum lignende overflate over servo-oljen...

 

Håper noen kan hjelpe meg litt, siden den lyden er virkelig irriterende...

 

(Gjelder Audi A4, 98 mod, diesel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har opplevd det på en annen bil at det kommer lyder, men dette blir borte etter hvert.. Det er vel automatgirolje som brukes på servoene ?

8752623[/snapback]

 

Jepp, var det jeg fikk av verkstedet for å fylle...

 

Da får jeg kjøre en heftig runde imorgen, med masse svinging og rallykjøring da :!: Og håpe alt blir bra :)

Lenke til kommentar
På Audi A4 skal det IKKE brukes vanlig servovæske.

 

Den de skal bruke heter G 000 002 og fåes kun hos merkeforhandler. Den er grønn i fargen.

8752803[/snapback]

 

Det jeg sa til verkstedet, men de sa at det har de fylt på med før og pleier å fylle med dette.... :ermm:

Lenke til kommentar

Det vil gå utover pakningene og slangene dine til slutt, slik at det vil lekke fra disse. I værste fall så betyr det fort ny servo med de utgifter dette fører til.

 

Nei, se å bli kvitt det lurium greiene der fortest mulig og fyll på noe skikkelig. Vet at oljelageret.no hevder at de har noe som kan brukes på Audi. Men jeg tviler selv på dette, og kjøpte hos forhandler i stedet. Koster vel et par hundre for literen, med andre ord svindyrt i forhold til vanlig servovæske.

Lenke til kommentar

Helt enig med det meste ovenfor. På disse bilene skal det KUN benyttes VW/Audi sin egen servolje, ellers så vil pakningene i pumpe og tannstang ryke over tid.. Koster 100-150 kr hos møller. På VW/Audi før -89 ble det brukt ATF olje i servosystemet. Stort minus til verkstedet ditt dette her!

 

Skrapelyden du får kommer av at det er luft i systemet og vil forsvinne etterhvert.

Bytte av olje gjøres på følgende måte (Ref. haynes manual)

 

- Sett bilen på bukker slik at fremhjulene står i friluft

- Løsne returslangen på servopumpa og tapp ut.

- Vri vrattet fra ende til ende etpar ganger for å tømme olja ut av tannstanga.

- Sett slangen tilbake og fyll på olje av rett type!

- Start motoren og stopp umiddelbart, gjenta endel ganger slik at lufta går ut av systemet. Fyll på mer olje etter behov.

- Start motoren og sving fra side til side for å få ut mer luft. Viktig at dette gjøres når bilen står på bukker for å ikke belaste servosystemet mer enn nødvendig mens det er luft i systemet.

Av erfaring så tar det litt tid før lufta har komt ut av systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...