Gå til innhold

Hjelp til valg av ny maskin for kompis.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann, jeg setter sammen en ny pc for en god kompis av meg og han har følgende kriterier:

Max ca 7000

Bra overklokkingsmuligheter

Ikke det beste av det beste, bare noe som er stabilt og bra.

Ikke utrolig viktig med syk grafikk, (kanskje det beste DX10 som gir mest ytelse for pengene?) max ca 2300..

Han bruker endel tid på filmer og dvder og da tenkte jeg raid på to samsung disker på 300 hver (dette er bra disker, er det ikke ? stille og kjølige? =))

Han ønsker ikke mer enn selve hw. ikke programvare, skjerm, etc.

Også lurte jeg egentlig mest på minnet, hvilket minne bør jeg ha for å få gode overklokkingsmuligheter til dette ?

Så litt på disse

og disse

Oppsettet jeg har satt opp til nå er som følger:

Maskin til godvenn.

Så det som hovedsakelig lures på er minnet. men gjerne kom med forslag med nytt oppsett.

Takk for all hjelp ;)

Edit:Hovedkortet er vel også bra, ikke noe galt å si på det ? tenkte på raid muligheter, men dette er kanskje ikke noe problem ?

Endret av Phinex
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann, jeg setter sammen en ny pc for en god kompis av meg og han har følgende kriterier:

Max ca 7000

Bra overklokkingsmuligheter

Ikke det beste av det beste, bare noe som er stabilt og bra.

Ikke utrolig viktig med syk grafikk, (kanskje det beste DX10 som gir mest ytelse for pengene?) max ca 2300..

Han bruker endel tid på filmer og dvder og da tenkte jeg raid på to samsung disker på 300 hver (dette er bra disker, er det ikke ? stille og kjølige? =))

Han ønsker ikke mer enn selve hw. ikke programvare, skjerm, etc.

Også lurte jeg egentlig mest på minnet, hvilket minne bør jeg ha for å få gode overklokkingsmuligheter til dette ?

Så litt på disse

og disse

Oppsettet jeg har satt opp til nå er som følger:

Maskin til godvenn.

Så det som hovedsakelig lures på er minnet. men gjerne kom med forslag med nytt oppsett.

Takk for all hjelp ;)

Edit:Hovedkortet er vel også bra, ikke noe galt å si på det ?  tenkte på raid muligheter, men dette er kanskje ikke noe problem ?

8746730[/snapback]

Kjenner ikke til det hovedkortet som du har valgt ut, men kan anbefale Asus sitt kort som er basert på nforce 650i. Dette kortet er meget stabilt og overklokkingsvennlig. Så kan du kanskje bruke det du sparer der på en cpu med 4Mb L2cache, f.eks. E6320?

Trur det er hips om happ hvilket minne du velger av de to du har linket til.

Skrevet

8746730[/snapback]

Kjenner ikke til det hovedkortet som du har valgt ut, men kan anbefale Asus sitt kort som er basert på nforce 650i. Dette kortet er meget stabilt og overklokkingsvennlig. Så kan du kanskje bruke det du sparer der på en cpu med 4Mb L2cache, f.eks. E6320?

8746920[/snapback]

Hei, du har vel ikke tilfeldigvis til en link eller et navn på dette Hovedkortet fra asus du snakker om ?

Det hk som jeg har nevnt er Intels nyeste Bearlake brikkesett og kanskje derfor du ikke har hørt så mye om det ? (eller tar jeg feil nå ? det virker ihvertfall veldig bra i forhold til funksjonene.)

Jeg har nå satt opp et nesten ferdig forslag.

De tre kabinettene som er der har jeg satt opp slik for å gi kompisen min noen forslag til hvilke kabinett han kunne tenke seg.

se her.

Ser dette bra ut, sett bort ifra hk ?

Skrevet (endret)

8746730[/snapback]

8746920[/snapback]

Hei, du har vel ikke tilfeldigvis til en link eller et navn på dette Hovedkortet fra asus du snakker om ?

Det hk som jeg har nevnt er Intels nyeste Bearlake brikkesett og kanskje derfor du ikke har hørt så mye om det ? (eller tar jeg feil nå ? det virker ihvertfall veldig bra i forhold til funksjonene.)

Jeg har nå satt opp et nesten ferdig forslag.

De tre kabinettene som er der har jeg satt opp slik for å gi kompisen min noen forslag til hvilke kabinett han kunne tenke seg.

se her.

Ser dette bra ut, sett bort ifra hk ?

8747069[/snapback]

Her er hovedkortet jeg mener. Det kortet du har på listen har P965 brikkesett som er 1-2 år gammelt. Det nye brikkesettet til Intel heter 35 et eller annet. Bare for å illustrere overklokkingsegenskapene så kjører jeg min E6600 uten problemer på 3,4Ghz. Har også hatt den stabilt på 3,6Ghz men da syntes jeg cpu ble litt varm. Må nevnes at jeg har satt en liten stillegående vifte på kjøleren til nortbridge.

Annen ting du nevner er å sette harddisker i raid for økt ytelse. Min mening er at det er så lite å hente på dette, kanskje noen sekunder, at det ikke er noen vits. Det øker også sjansen for tap av data da hvis en harddisk går ad undas, så er data på begge diskene tapt.

Endret av Lasse Ma
Skrevet (endret)

Hei, Jeg ser jeg har misforstått litt angående bearlake. beklager, men du har rett ;) hehe

Men jeg så på det hovedkortet du fant, også så jeg på Asus P5K

Ikke galt, for dette er det nye Bearlake?

Integrert wifi hadde vært en fordel, men ikke en nødvendighet. i og med at han kommer over til meg noen ganger, sånn at han slipper kabel for å koble seg på hos meg.

Mulig jeg dropper dette med raid da, men du kan jo se på prisguiden hvordan det ser ut nå, slik jeg hadde tenkt meg det.

Ser bra ut eller ?

Edit: har du noen anelse om hvor mye jeg kan klare e4300 på dette kortet ? eventuelt på det kortet du foreslo ?

Endret av Phinex
Skrevet

sats på en E6320 istedet. Kan være en liten fordel ytelsesmessig med litt mer casheminne på cpu..

og raid bør du droppe.. ikke alltid like perfekt. f.eks installasjon av windows er no dritt med raid hvis windows ikke har innebygde drivere for det.. da må man begynne å rote med disketter og sånne dumme ting.. samt at mulighet for diskhavari er mye større.. sparer etpar sekunder i oppstart av windows, samt loading av spill, men ikke det helt store.. dessuten sliter endel programvare med å lage image av raiddisk (hvis man skal lage speilbilde av disk for gjenoppretting osv..)

Skrevet
Hei, Jeg ser jeg har misforstått litt angående bearlake. beklager, men du har rett ;) hehe

Men jeg så på det hovedkortet du fant, også så jeg på Asus P5K

Ikke galt, for dette er det nye Bearlake?

Integrert wifi hadde vært en fordel, men ikke en nødvendighet. i og med at han kommer over til meg noen ganger, sånn at han slipper kabel for å koble seg på hos meg.

Mulig jeg dropper dette med raid da, men du kan jo se på prisguiden hvordan det ser ut nå, slik jeg hadde tenkt meg det.

Ser bra ut eller ?

Edit: har du noen anelse om hvor mye jeg kan klare e4300 på dette kortet ? eventuelt på det kortet du foreslo ?

8748007[/snapback]

Trur du skal klare en fsb på 400. I bios settes den da til 1600 da det er quatro. Da vil cpu gå på 400 ganger det som multiplier er låst til, f.eks 400x8 = 3,2Ghz .Men som sagt så har jeg en liten vifte på kjøleren, og det settes litt krav til luftflyt i kabinettet, gjerne både en vifte som skyver luft inn i kabinettet, og en som drar ut. Men så ser jeg også at du skal bestille et 8600 skjermkort. Dette produserer kanskje ikke så mye varme som mitt 8800Gts. Denne varmen stiger rett på på nortbridge.

Lykke til med handel og klokking :thumbup:

Skrevet (endret)

Da har jeg sittet og pratet med han i godt og vel to timer og blitt enige om dette

oppsettet.

handleliste

Så derfor lurte jeg på om dette så greit ut ? noe jeg går glipp som jeg kunne ha spart penger på rett før jeg bestiller ?

DVD-brenner er ikke bestilt, dette hadde han fra før av, (16x) det er derfor ikke nødvendig.

Nå er det bare å vente til alt er på lager, blir bra dette tror jeg ;)

Edit: Dette antec kabinettet, så på en tråd det var mulig å skaffe i sølv-svart, er det mulig å bestille den per idag ? og eventuelt hvor mye ?

Endret av Phinex
Skrevet
Da har jeg sittet og pratet med han i godt og vel to timer og blitt enige om dette

oppsettet.

handleliste

Så derfor lurte jeg på om dette så greit ut ? noe jeg går glipp som jeg kunne ha spart penger på rett før jeg bestiller ?

DVD-brenner er ikke bestilt, dette hadde han fra før av, (16x) det er derfor ikke nødvendig.

Nå er det bare å vente til alt er på lager, blir bra dette tror jeg ;)

Edit: Dette antec kabinettet, så på en tråd det var mulig å skaffe i sølv-svart, er det mulig å bestille den per idag ? og eventuelt hvor mye ?

8753300[/snapback]

Vet ikke om det kabinettet er å få tak i i sølv/svart men kan no fortelle at det er en drøm å bygge i. Bygde til en kompis i et sånt et for et par uker siden. Veldig stillegående med viftene satt på laveste rpm og likevel fin luftflyt. Men pass på at du har lange nok kabler på psu til å føre kablene bak hovedkortplaten.

Skrevet (endret)

Oki, det regner jeg med dem er, hvis ikke får jeg heller sende den tilbake og se om jeg finner en annen.

Ikke noen som blir klokere på lengden på kablene på denne siden ?

Endret av Phinex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...